Angela Merkel wil tegen 2030 in Duitsland 1 miljoen laadpunten installeren.
Volledig scherm
Angela Merkel wil tegen 2030 in Duitsland 1 miljoen laadpunten installeren. © REUTERS

Europa's grootste fabriek voor elektrische auto's start productie Volkswagen ID.3, voor Volkswagen hangt véél af van het succes

AutoIn het Duitse Zwickau is vandaag Europa’s grootste fabriek voor elektrische auto’s opgestart. Dat gebeurde onder het toeziend oog van Duits bondskanselier Angela Merkel. De fabriek van Volkswagen in Zwickau was eerst een conventionele fabriek. Die werd volledig omgebouwd om het nieuwe, volledig elektrische seriemodel ID.3 te bouwen. De ID.3 moet net zo’n succes worden als de Kever en de Golf. De toekomst van Volkswagen hangt er voor een belangrijk deel vanaf.

17 reacties

  • Geert Tamsyn

    4 jaar geleden
    Torenhoge brandstofprijzen hebben ook te maken met hoge petroleumprijzen, blijkbaar de petroleumcrises die ons tot gijzelaar van de petro-Arabieren maakten al vergeten. De levensverwachting stijgt door de vooruitgang van de medische wetenschap, zonder luchtvervuiling zou die nog meer stijgen. 9300 vroegtijdige overlijdens per jaar, dat is inderdaad bij bosjes. Duizenden doden, kindjes en andere, door oppompen en transport van petroleum en de oorlogen die erom gevoerd worden.
  • Geert Tamsyn

    4 jaar geleden
    Inderdaad,Paul Verspeelt,er is in al die tijd nog niets veranderd,natuurlijk:geen torenhoge brandstofprijzen,geen 9.300 vroegtijdige overlijdens per jaar door luchtvervuiling in ons land,geen fijnstof,geen strenge uitstootnormen,geen LEZ,geen dieselbans,geen Tesla,geen miljardeninvesteringen in elektromobiliteit door alle autoconstructeurs,geen vooruitgang in batterijtechnologie,geen Groenen die nu de 4de grootste fractie vormen in het EP, alles is precies nog hetzelfde als 120 jaar geleden.
  • Matt Casters

    4 jaar geleden
    Leo, je maakt een goed punt over mogelijke pieken. Het is daarom dat de zware laders van Ionity (tot 350kW), Tesla en dergelijke (110-250k) zelf batterijen zullen plaatsen om het netwerk te ontlasten. Gelukkig is de gemiddelde afstand die een auto in Europa doet rond de 30km dus de totale nood aan elektriciteit valt goed mee.
  • paul verspeelt

    5 jaar geleden
    Niks nieuws onder de zon : " De verwachtingen over de toepassing van de elektromotor in de auto zijn aan het einde van de negentiende eeuw hooggespannen. Zo schrijft De Kampioen in de zomer van 1898: 'het is te voorzien, dat het vervoermiddel der toekomst voornamelijk door elektrische drijfkracht zal worden bewogen.'" Net zoals nu , waren er ook toen wereldvreemde fantasten die hun dromen voor werkelijkheid hielden.
  • Theo Cuijvers

    5 jaar geleden
    Geweldig maar op waterstof rijden is het summum en de enige juiste oplossing. Overdag rijden en s'avonds stroom aftappen aan huis Geen duizenden laatpalen en vooral minder stroom centrales nodig.