Europa's grootste fabriek voor elektrische auto's start productie Volkswagen ID.3, voor Volkswagen hangt véél af van het succes
AutoIn het Duitse Zwickau is vandaag Europa’s grootste fabriek voor elektrische auto’s opgestart. Dat gebeurde onder het toeziend oog van Duits bondskanselier Angela Merkel. De fabriek van Volkswagen in Zwickau was eerst een conventionele fabriek. Die werd volledig omgebouwd om het nieuwe, volledig elektrische seriemodel ID.3 te bouwen. De ID.3 moet net zo’n succes worden als de Kever en de Golf. De toekomst van Volkswagen hangt er voor een belangrijk deel vanaf.
De allereerste ID.3 rolde vandaag van de band in aanwezigheid van bondskanselier Angela Merkel en Herbert Diess, de topman van de Volkswagen Groep. De productiestart van de revolutionaire elektrische auto luidt een nieuw tijdperk in, meent Volkswagen: “Dit model is net zo belangrijk als ooit de introductie van de Kever en de Golf. We staan voor een systeemverandering naar elektromobiliteit. De vraag is niet meer of de elektrische auto zal doorbreken, maar wel hoe snel en in welke regio’s van de wereld het eerst.”
Het komende jaar wil Volkswagen in Zwickau al zowat 100.000 wagens bouwen op het MEB-platform (Modular Electric Drive Matrix), op middellange termijn zijn jaarlijks 330.000 stuks gepland. Met zo’n 1.700 robots, autonome transportsystemen en volledig geautomatiseerde productieprocessen moet Zwickau het symbool worden van grootschalige én klimaatneutrale productie van elektrische auto’s. De fabrikant heeft er 1,2 miljard euro in geïnvesteerd. Lukt het de Duitse fabrikanten niet te veranderen, dan staan Chinese merken als Geely en BYD klaar om Europa te veroveren.
CO2-neutraal
De fabriek in Zwickau gaat de ID-modellen CO2-neutraal bouwen. Alle energie van externe leveranciers komt uit hernieuwbare bronnen. De fabriek is uitgerust met technologie om enerzijds zelf energie op te wekken en anderzijds het energieverbruik drastisch te verlagen. Deze benadering vermindert voortdurend de vraag naar energie en water. De emissies van het gehele productieproces die momenteel nog onvermijdelijk zijn, worden gecompenseerd door ondersteuning van verschillende klimaatprojecten.
30.000 euro
De ID.3 zal verkrijgbaar zijn vanaf iets minder dan 30.000 euro. Volkswagen levert de ID.3 naar keuze met drie verschillende accupakketten. De ‘lichtste’ versie met 45 kilowattuur komt volgens de WLTP-meetmethode 330 kilometer ver op één lading, terwijl VW voor deze variant een maximale laadcapaciteit van 50 kilowatt (gelijkstroom) opgeeft. Wie wil kunnen laden met 100 kilowatt, moet daarvoor bijbetalen.
550 kilometer
De sterkste versie met 77 kilowattuur heeft opvallend genoeg de mogelijkheid om met 125 kilowatt te ‘tanken’, terwijl de capaciteit van de boordlader stijgt van 7,2 naar 11 kilowatt. Deze variant komt volgens VW zo’n 550 kilometer ver per laadbeurt. Bij 100 kW duurt het zo’n 30 minuten om 290 kilometer extra actieradius toe te voegen.
Miljoen laadpunten
De tot dusver trage vraag naar elektrische auto's is ook het thema van een grote ‘autotop’ vanavond in Berlijn, met onder meer vertegenwoordigers van de sector, van de vakbonden en van de Duitse regering. Daar zal vooral aandacht zijn voor een concreet plan om tot een snelle uitbouw van het laadpalennetwerk te komen. Merkel bevestigde onlangs de doelstelling van de Duitse regering om tegen 2030 een miljoen laadpunten te hebben.
Om de revolutie een duwtje te geven, lekte ook uit dat Duitsland de aankoopsubsidie voor elektrische auto’s de komende jaren verdubbelt van 4.000 naar 8.000 euro.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
België bij landen met meeste laadpunten in Europa: hoeveel zijn er in Frankrijk en Spanje?
-
Jobat
Wie krijgt vakantiegeld? Om welk bedrag gaat het? En wanneer wordt het uitbetaald?
Heel wat werknemers verwachten in aanloop naar de zomervakantie hun deugddoend - jaarlijks terugkerend – extraatje: het vakantiegeld. Jobat.be klopte aan bij Matthias Debruyckere, juridisch expert bij hr-dienstengroep Liantis, om de meest gestelde vragen rond dit topic beantwoord te zien. -
PREMIUM
Een Tesla of Porsche Taycan tweedehands kopen? Onze mobiliteitsexpert vertelt waar je op moet letten wanneer je een occasie EV overweegt
Meer Belgen kopen een tweedehandse elektrische auto, blijkt uit kwartaalcijfers van vakfederatie Traxio. Op één jaar tijd steeg het aandeel van elektrische wagens op de occasiemarkt van 1,7 naar 2,8 procent. In absolute cijfers ging het bijna om een verdubbeling: 5.090 auto’s tijdens de eerste drie maanden van dit jaar tegenover 2.708 vorig jaar. Welke modellen zijn populair en waar moet je extra op letten als je zelf een occasie-EV koopt? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn legt uit: “Eén zaak is van levensbelang”. -
-
Jobat
Werken op een feestdag: hoeveel extra loon mag je verwachten?
-
186
Pas een boete als je meer dan 127 km/u op autosnelweg rijdt? Vias pleit voor strengere controles
Verkeersinstituut Vias doet nogmaals een oproep om de technische tolerantiemarge van snelheidsmetingen te verlagen. Momenteel bedraagt die marge 6 kilometer per uur, maar Vias pleit voor een maximale marge van 3 kilometer per uur. “Een lagere tolerantie zal de gemiddelde snelheid zeker mee doen dalen”, zegt woordvoerder Stef Willems in ‘Het Nieuwsblad’. -
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
Als je tankt met een bedrijfswagen die op een fossiele brandstof rijdt en je werkgever die kosten terugbetaalt, betaal jij geen belasting op dat voordeel. Maar hoe zit dat met een elektrische auto die je thuis oplaadt? Zijn de elektriciteitskosten die je werkgever terugstort op je rekening ook belastingvrij? En wat als je je bedrijfsauto oplaadt met zonne-energie? Wim Depondt van Acerta Consult legt uit en haalt heikele punten aan. “Je elektrische bedrijfsauto opladen kan tot een maandpiek leiden, en dus je capaciteitstarief verhogen.” -
Independer
Alarmsysteem in je woning? Vraag dan korting aan je verzekeraar
-
Zo ontdek je de echte kilometerstand van een auto
-
6
Tesla brengt sneller goedkopere auto’s op de markt: aandeel schiet 12 procent omhoog
Het aandeel van Tesla is na het openen van de Amerikaanse beurzen twaalf procent gestegen. Tesla wil sneller goedkopere elektrische auto’s op de markt brengen dan eerder gecommuniceerd en dat wordt gesmaakt door beleggers. Het bedrijf van topman Elon Musk kwam tegelijkertijd met barslechte kwartaalcijfers. -
PREMIUM
“BMW heeft elektrische aandrijving helemaal onder de knie”, merkt onze autokenner na rit met BMW iX2. Hoe doet die het tegenover de benzine?
De BMW X2 is voortaan ook te verkrijgen in een volledig elektrische versie: de BMW iX2. HLN-autospecialist Joost Bolle ging op pad met deze elektrische wagen en ontdekte heel wat troeven, zeker voor sportieve rijders. Maar wat als je de benzine- en elektrische versie met elkaar vergelijkt? “Als autoliefhebber weet je snel wat kiezen.” -
PREMIUM
“Je merkt niet dat je met een auto van bijna 5 meter rijdt”: onze autospecialist test de nieuwe VW Passat
17 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerGeert Tamsyn
Geert Tamsyn
Matt Casters
paul verspeelt
Theo Cuijvers