“Minstens 80 per uur op snelweg”: wetsvoorstel om minimumsnelheid op autosnelweg aan te passen
Terwijl Nederland de maximumsnelheid op autosnelwegen verlaagt naar 100 km per uur circuleert in ons land het wetsvoorstel om op snelwegen de minimumsnelheid op te trekken van 70 naar 80 km per uur. Dat schrijven Gazet van Antwerpen, Het Nieuwsblad en Het Belang van Limburg vandaag. Volgens Vias is een verhoging van de minimumsnelheid wel een goed idee, maar zal het weinig effect hebben op de verkeersveiligheid.
Autosnelwegen kennen volgens de Belgische Wegcode zowel een maximum- als minimumsnelheid, namelijk 120 en 70 km per uur. Op die manier wil de wetgever vermijden dat iemand met een slakkengangetje over de autosnelweg bolt, gelet op het gevaar voor de andere weggebruikers. Volgens de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) is te traag rijden op een autosnelweg "even gevaarlijk als overdreven snelheid".
Minimumsnelheid optrekken
In het federale parlement is daarom nu een wetsvoorstel ingediend om de minimumsnelheid op te trekken naar 80 km per uur, "omdat die 70 in feite gedateerd is", zegt Frank Troosters (Vlaams Belang). "In vergelijking met vroeger halen vrachtwagens gemakkelijk snelheden van zo'n 90 km per uur. En als we de snelheid van de verschillende weggebruikers die op de autosnelweg rijden dichter bij elkaar brengen, is dat veel beter voor de verkeersveiligheid."
Transportsectorfederatie Febetra steunt het voorstel. Elke week worden twee chauffeurs beboet omdat ze minder dan 70 per uur rijden op de autosnelweg.
Vias: “Weinig effect”
“Het verhogen van de minimumsnelheid op de snelwegen is een goed idee, maar het zal in principe weinig effect hebben op de verkeersveiligheid”, zegt Stef Willems, woordvoerder van Vias. Vias is het ermee eens dat het gevaarlijk is wanneer er een groot verschil in snelheden ontstaat op de snelweg. Als de minimumsnelheid wordt opgetrokken komen de hoogste en de laagste snelheden dus dichter bij elkaar. Dat zou ook de verkeersveiligheid ten goede komen. “Je verkleint zo de kans dat er veel wordt ingehaald”, zegt Willems.
Maar Willems benadrukt dat het slechts gaat om een zeer klein effect voor de verkeersveiligheid. “In de praktijk zien we dat er slechts heel weinig mensen nog 70 km/u rijden”. Het zou bovendien ook gaan ook om een miniem aantal overtredingen voor het rijden van minder dan 70 kilometer per uur. “Als je weet dat er jaarlijks 1,3 miljoen verkeersboetes worden uitgereikt, stellen die honderdtal boetes per jaar niet veel voor”, aldus Willems.
Ook VAB staat achter het idee van de verhoging van de minimumsnelheid, maar ziet geen noodzaak. “Als het verkeersreglement wordt herzien, iets waar wij al jaren om vragen, kan de maatregel eventueel worden opgenomen”, zegt VAB-woordvoerster Joni Junes.
Ook in onze buurlanden gelden er regels voor de minimumsnelheid op autosnelwegen. Volgens VAB moet er in Frankrijk op de linkerrijstrook altijd minstens 80 kilometer per uur worden gereden. In Nederland geldt er daarentegen geen minimumsnelheid. Wel van toepassing is het verbod op autosnelwegen voor voertuigen die niet meer dan 60 kilometer per uur kunnen of mogen rijden.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HET DEBAT. Moeten we de maximumsnelheid op Belgische snelwegen verlagen naar 100 km/uur?
-
HET DEBAT. Maximumsnelheid op Belgische snelwegen verlagen naar 100 km/uur? Dit is jullie mening
In Nederland wordt de maximumsnelheid op snelwegen verlaagd naar 100 kilometer per uur, om de hoeveelheid stikstof in de lucht terug te dringen. Enkel ’s nachts zal er nog 130 mogen worden gereden op plaatsen waar dat nu al mocht. Eerst lieten we onze experts aan het woord. Nu is het aan jullie: dit zijn de boeiendste reacties. -
Geen extra politiecontroles bij 100 km/u in Nederland
De Nederlandse politie is niet van plan om extra te zullen handhaven op de snelweg, als de maximumsnelheid volgend jaar verlaagt naar 100 kilometer per uur. Dat meldt de openbare omroep NOS. -
-
Mahdi (CD&V) en Bouchez (MR) willen samen regering vormen: “Zo centrumrechts mogelijk”
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
Volgende week zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
KIJK. Eerste helikopter op fossielvrije brandstof ter wereld is Belgisch: prijs en topsnelheid onthuld
Aan de luchthaven van Wevelgem is een wereldprimeur van Belgische makelij onthuld: een helikopter die kan vliegen op fossielvrije brandstof. Het toestel stoot dan geen CO2 uit en wordt gefabriceerd in Deerlijk bij D-Motor, dat vliegmotoren bouwt. -
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
-
PREMIUM
Horrorcrash met geleende pick-up
-
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
Hou je van natuur en avontuur, staat een safari vermoedelijk hoog op je bucketlist. Geen tijd/budget om af te reizen naar Afrika? Het perfecte plan B bevindt zich net over de grens, in Hilvarenbeek: in de Beekse Bergen onderneem je een safari met alles erop en eraan zonder op het vliegtuig te moeten stappen. HLN Shop geeft een checklist mee van wat je niet mag missen op je Nederlandse dan wel Afrikaanse safaritocht. -
Formule 1
Gênant incident zindert na bij Ferrari: “Beide coureurs zijn schuldig aan crash”
Ferrari kende tijdens de Grand Prix van Brazilië een totale ineenstorting. Charles Leclerc en Sebastian Vettel vochten een ultiem duel uit voor de vierde plaats, maar eindigden allebei met een opgave. -
28
Nieuw op 1 mei: geen 15 minuten wachttijd meer bij alcoholcontrole, verplichte inschrijving van leefloners bij VDAB
33 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerAlex Terieure
Michel Jacobs
Bert Triau
jean-pierre rejek
Daniel Vanrafelghem