Dit is de Aston Martin die het merk moet redden
Bij Aston Martin hadden ze wel wat meer verwacht van hun beursgang. De koers van de Britse constructeur kleurde de laatste maanden echter flink rood en dus zitten ze aan de andere kant van het Kanaal met de handen in het haar ... en komt Aston met de enige oplossing die ze in autoland kennen.
En dat is: een SUV bouwen. Deze DBX moet voor Aston Martin worden wat de Cayenne voor Porsche betekende. De nodige financiële ademruimte door de grote vraag en dito winstmarges die bij een dergelijk model horen. Ook de Britse vrienden van Bentley en Rolls-Royce bekeerden zich in het verleden al tot de bouw van een hoogpoter, in dat opzicht kan Aston eigenlijk niet achterblijven.
DBX wordt dus de naam van de nieuwste telg in het gamma van de Britse constructeur. Hij staat op een nieuw aluminium platform en hij wordt in elkaar gesleuteld in een gloednieuwe fabriek op het terrein van een gesloten luchtmachtbasis. Onder de motorkap ligt dan weer een vertrouwde motor, die van AMG die Aston ook in de Vantage of DB11 lepelt. In de DBX is hij goed voor 550 pk en 700 Nm. Voldoend power voor de 2.245 kilo zware SUV om binnen de 4,5 seconden naar 100 km/u te sprinten. Topsnelheid? Een duizelingwekkende 291 km/u.
Verder merken we een negentraps automaat op, die het vermogen naar de vier wielen stuurt. Als je het lief vraagt, kan de DBX ook al zijn power kwijt aan de achterwielen zodat je lekker zijwaarts kan gaan. Luchtvering is standaard en de auto kan 45 millimeter omhoog voor baggerwerk of 15 millimeter omlaag voor sportief bochtenwerk. Bij het in- en uitstappen zakt hij sowieso 50 millimeter. Tot slot ka je het reservewiel dumpen voor een waterdichte zak voor modderlaarzen of wetsuits. Wie zei dat dit soort wagens nooit een spatje modder van dichtbij zou zien?
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Hoe zie je in je auto aan welke kant je moet tanken? En waarom zit de tankdop niet altijd op dezelfde plaats?
-
Jobat
Werken op een feestdag: hoeveel extra loon mag je verwachten?
Een feestdag geeft recht op een betaalde vakantiedag, maar toch ligt het land niet plat: je kan nog steeds medische hulp krijgen, de politie staat paraat en ook op restaurant of café gaan behoort tot de mogelijkheden. Niet iedereen legt het werk dus neer. Mag jouw baas vragen om op een feestdag te werken, of kan hij/zij je daar zelfs toe verplichten? En krijg je dan een bijkomende financiële tegemoetkoming? Jobat.be zet je rechten en plichten op een rij nu mei - de maand met de meeste feestdagen - voor de deur staat. -
Livios
Mag je je gras maaien op zondag? En de takken van je buren snoeien? Dit zijn de regels in vijf herkenbare situaties
In de lente en zomer brengen we veel meer tijd door in onze tuin. Het is dan ook de periode waarin ergernissen kunnen opduiken. Want wat met overhangende takken, of buren die nieuwe bomen planten? En mag je op zondag je gras maaien of op je appartement barbecueën? Bouwsite Livios vroeg het aan advocate Astrid Clabots. -
-
Gaspedaal raakt bekneld of schiet los: Tesla laat gaspedalen van duizenden Cybertrucks vervangen
-
186
Pas een boete als je meer dan 127 km/u op autosnelweg rijdt? Vias pleit voor strengere controles
Verkeersinstituut Vias doet nogmaals een oproep om de technische tolerantiemarge van snelheidsmetingen te verlagen. Momenteel bedraagt die marge 6 kilometer per uur, maar Vias pleit voor een maximale marge van 3 kilometer per uur. “Een lagere tolerantie zal de gemiddelde snelheid zeker mee doen dalen”, zegt woordvoerder Stef Willems in ‘Het Nieuwsblad’. -
Livios
Last van de tuinomheining van je buren? Dit zijn de regels omtrent vergunning, plaatsing en onderhoud
Wil je jouw tuin omheinen met een tuinafsluiting? Of heeft je buur dat gedaan en ben je daar niet helemaal tevreden mee? Bouwsite Livios legt uit hoe de vork precies aan de steel zit wat betreft dit - soms heikel - onderwerp. -
PREMIUM
Rijd je met een van deze wagens? Let op voor problemen met distributieketting: “Schade kan zo hoog oplopen dat herstelling niet de moeite is”
-
PREMIUM
GOD rijdt in een Porsche, JESUS in een Jaguar: kan je werkelijk élk woord kiezen voor een gepersonaliseerde nummerplaat?
-
PREMIUM
Jaarlijks tot 600 schadeclaims door putten in de weg: wanneer moet je alsnog zelf opdraaien voor de kosten?
Putten - of soms zelfs ‘kraters’ - in de weg zijn een pest voor elke bestuurder. Je kan er erg door schrikken, maar het kan ook ernstige schade toebrengen aan je voertuig, of zelfs een verkeersongeval veroorzaken. Elk jaar dienen er in Vlaanderen dan ook meer dan 500 mensen een schadeclaim in voor die putten. Maar wie is er eigenlijk verantwoordelijk? Verkeersexperten geven advies. “De snelle opeenvolging van putten of de diepte van een put zijn argumenten die je kan aanhalen.” -
Elon Musk: Tesla presenteert begin augustus ‘robotaxi’
De Amerikaanse autobouwer Tesla wil op 8 augustus zijn eerste zelfrijdende taxi presenteren. Dat heeft Tesla-baas Elon Musk vrijdagavond aangekondigd op zijn berichtendienst X (voorheen Twitter). -
Vlaamse regering herstelt toegang oldtimers in lage-emissiezones
6 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerWalter Mertens
Mich Vanderhoydonck
Luc VAN BEVEREN
mark germanus
Joeri Declercq