Tesla ontkent dat auto's op hol slaan: “Beleggers speculeren op koersdaling”
AutoTesla ontkent dat zijn auto's plotseling versnellen. De autofabrikant doet dat in reactie op een petitie die de Amerikaanse toezichthouder NHTSA oproept een onderzoek in te stellen. Volgens de indieners van de petitie is het op hol slaan van Tesla's de oorzaak van verschillende ongelukken. Ze willen dat 500.000 Tesla's worden teruggeroepen en gerepareerd.
Het gaat om auto's van de types Model S, Model X en Model 3 die sinds 2013 van de band zijn gerold. De maker van de elektrische auto zegt in een reactie dat de aantijgingen “volledig onjuist” zijn. Tesla zegt bij ongelukken met zijn auto's altijd volledige medewerking te hebben verleend aan onderzoeken door de NHTSA. Daarbij heeft het bedrijf naar eigen zeggen alle beschikbare informatie over die ongelukken gedeeld. Als er sprake was geweest van plotselinge versnellingen, was dat bij die onderzoeken al wel naar boven gekomen, meent de automaker.
Tesla claimt dat het verzoek bij de NHTSA is ingediend “door beleggers die speculeren op een koersdaling van het bedrijf”. Tesla-baas Elon Musk heeft het al langer met hen aan de stok.
Het Tesla-aandeel is in 2019 meer dan 70% de hoogte in geschoten. Een halfjaar geleden was het bedrijf 40 miljard dollar (36 miljard euro) waard, en nu is dat voor de eerste keer 80 miljard (72 miljard euro). Dat is bijna meer dan General Motors (51 miljard) en Ford (36,6 miljard) samen.
Bekijk ook: Elon Musk doet dansje bij Chinese Tesla-première
Bekijk ook: Vuurwerktest met Tesla loopt bijna fout af
Bekijk ook: Tesla Cybertruck in Rusland blijkt omgebouwde Lada
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
Laad je smartphone of laptop niet tot 100% op: zo gaan de batterijen van je toestellen langer mee
-
Livios
Vermenigvuldig je energie zónder er extra voor te moeten betalen: met dit toestel kan het
Een warmtepompboiler is een duurzaam alternatief voor een elektrische boiler. Je verbruikt er drie tot vier keer minder energie mee. Ook op ecologisch vlak ben je ermee gebaat: hij stoot tot de helft minder CO2 uit dan een elektrische boiler. Bouwsite Livios legt alles uit over de werking, prijs, premies en terugverdientijd. -
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
Een klein jaar geleden levert onze techjournalist Kenneth Dée zijn oude leasingwagen in. Maar nog altijd ziet hij waar die nu rondrijdt. Via de app van de fabrikant kan hij de wagen bedienen en zelfs openmaken. Dat is het begin van een zoektocht die ons leidt naar een parkeergarage in Spanje én een pijnlijke vaststelling: “Hier hebben verschillende merken last van en het kan gevaarlijk zijn.” -
-
Independer
‘Niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen’: je ziet het vaak in parkeergarages, maar is dat ook écht zo?
-
PREMIUM
“BMW heeft elektrische aandrijving helemaal onder de knie”, merkt onze autokenner na rit met BMW iX2. Hoe doet die het tegenover de benzine?
De BMW X2 is voortaan ook te verkrijgen in een volledig elektrische versie: de BMW iX2. HLN-autospecialist Joost Bolle ging op pad met deze elektrische wagen en ontdekte heel wat troeven, zeker voor sportieve rijders. Maar wat als je de benzine- en elektrische versie met elkaar vergelijkt? “Als autoliefhebber weet je snel wat kiezen.” -
17
‘Lelijk’, ‘futuristisch of ‘een tank’: eerste Belgische Cybertruck van Tesla zorgt voor discussie
Het is een van de meest besproken auto’s die ooit op de markt kwam: de ‘Cybertruck’, een gigantische, elektrische pick-up truck van fabrikant Tesla. Tot voor kort was er in heel Europa geen enkele te zien, nu kan je hem in Hasselt wél tegen het lijf lopen. Even toch. -
PREMIUM
“Op één vlak ging Dacia nu wel te ver”: onze autokenner test de nieuwe Duster, die alweer een ‘prijskraker’ is
-
“Kritieke veiligheidskloof” bij Autopilot van Tesla gelinkt aan honderden ongevallen
-
Independer
Gsm-gebruik achter het stuur: wat mag wel en wat niet?
Er komen meer en meer controles op het gebruik van de gsm in de auto. Maar welke boetes riskeer je? Wat valt er allemaal onder handsfree bellen? En wat is het verschil met je autoradio bedienen? Independer.be zoekt het uit. -
PREMIUM
GOD rijdt in een Porsche, JESUS in een Jaguar: kan je werkelijk élk woord kiezen voor een gepersonaliseerde nummerplaat?
Gespot in Antwerpen: een auto met nummerplaat ALLAH-1. Ja, gepersonaliseerde platen zijn een hit, en zowat alles lijkt te kunnen. “We proberen zo vrij mogelijk te zijn”, bevestigt Thomas De Spiegelaere van de FOD Mobiliteit in Dag Allemaal. “Waarom zouden we weigeren als iemand 1.000 euro over heeft om rond te rijden als KUT-WIJF?” Maar er zijn wel degelijk grenzen. Hier moet je op letten als je jezelf - of iemand anders - graag een persoonlijke nummerplaat cadeau doet. -
PREMIUM
Nieuwe Renault zadelt tientallen Vlamingen op met motorproblemen. Wat is er aan de hand? “Van auto van 45.000 euro verwacht ik toch meer”