‘Doom Eternal’ bouwt (eindelijk) verder op de beproefde formule
gamesVier jaar na de geslaagde Doom-remake zet de legendarische gamestudio id Software binnenkort de franchise verder met opvolger Doom Eternal. Een game die voor het eerst in een kwarteeuw loskomt van de beproefde formule, en resoluut zijn eigen paden inslaat. We speelden exclusief de eerste drie uur van de game in Berlijn.
Nadat de legendarische Amerikaanse gamestudio id Software in 2016 een moderne remake van zijn eigen klassieker Doom (1993) op de gamer losliet, en daar nog een groot succes mee oogstte ook, kon een vervolg niet uitblijven. Die game, Doom Eternal, komt op 30 maart uit voor PlayStation 4, Xbox One en pc, en hoef je niet meer door de bril van het verleden te bekijken: toen we de game onlangs onder handen namen tijdens een preview-event van uitgever Bethesda in Berlijn, speelden we gewoon een nieuwe game in een lopende, moderne spelfranchise.
Nooit stilstaan blijft, net als in de allereerste game uit 1993, de boodschap in Doom Eternal: het blijft een zogeheten ‘run and gun’-shooter, waarin je pas verder kunt nadat je iedere demonische tegenstander in je omgeving hebt neergemaaid met zwaar oorlogstuig. Maar toch heeft id Software, eigenlijk voor het eerst in zevenentwintig jaar, zitten sleutelen aan de kern van zijn gameplay.
Tijdig opladen
Er komen in Doom Eternal meer tegenstanders dan ooit op je af, maar je bent bij het behoeden van je gezondheid, je wapentuig en je pantser niet meer uitsluitend aangewezen op eventuele power-ups die in de buurt liggen. Wanneer je een zogeheten ‘glory kill’ uitvoert op een van de demonen die je pad kruisen, en hem dus met de blote handen afmaakt, gaat je gezondheid meteen weer omhoog. Bewerk je er eentje met je kettingzaag, dan krijg je nieuwe munitie. En iedere keer dat je een tegenstander een veeg uit de pan geeft met de (nieuwe) vlammenwerper in je pak, krijg je nieuw pantser.
“Het zijn mechanieken die snel deel zullen uitmaken van de flow waarin je speelt”, zegt Marty Stratton, uitvoerend producer van de game en algemeen directeur van id Software. “Daar wilden we niet op terugkomen: de actie in een Doom-game is altijd heel agressief, losgeslagen, krachtig, gericht op snelheid. Maar het werd wel tijd om die gameplay wat te moderniseren en verfijnen, vonden we.”
Geforceerd verhaal
Iets minder geslaagd vonden we de manier waarop het verhaal van de game werd uitgebreid. In de voorgaande Doom-games kwam je goeddeels tegen een anoniem kwaad te staan, en het verhaal werd eigenlijk verteld door wat je als speler zelf ontdekte in de omgevingen. In Doom Eternal krijg je een uitgebreid verhaal, met hellepriesters en schildwachten van het kwaad, in uitgebreide cutscenes tussen de actie door gepresenteerd. “Maar je kunt die cutscenes altijd skippen”, zegt Stratton.
“Doom heeft nooit echt om een verhaal gedraaid. Maar de nieuwere generaties spelers vragen om context bij wat ze spelen. In de vorige Doom hebben we die geleverd door middel van gevonden documenten in de gamewereld, maar die vertraagden de gameplay. Uiteindelijk vonden we een klassieke cutscenes de beste aanpak. Maar die zitten niet vol nieuwe verhaalwendingen, en zetten vooral in de verf hoe badass je hoofdpersonage is.”
Bekijk de Raze Hell-trailer:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Games
GAMEREVIEW ‘Star Wars Jedi: Fallen Order’: strakker dan de bodysuit van Darth Vader
-
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
Ben je een hooikoortslijder? Dan kan je heel wat doen om klachten te voorkomen en verminderen: van vaker stofzuigen en een zonnebril dragen tot pillen slikken. Onder de efficiëntste wapens in de strijd bevinden zich ook luchtreinigers. HLN Shop focust op twee toestellen. -
games
GAMEREVIEW Layton’s Mystery Journey: Katrielle en het miljonairscomplot: sfeervol puzzelen met veel humor
Listen very carefully, I shall say this only once: Layton’s Mystery Journey: Katrielle en het Miljonairscomplot – Deluxe Edition moet zo ongeveer de langste titel voor een game zijn van de laatste jaren. -
-
GAMEREVIEW. Waarom ‘Death Stranding’ het saaiste én beste spel van 2019 is
-
games
GAMEREVIEW ‘Asterix & Obelix XXL 3: The Crystal Menhir’: mooie stijl, maar vooral tof in goed gezelschap
Een oude vriendin van druïde Panoramix zit in de nesten, en de schuldigen zijn die dekselse Romeinen. Dat is een klusje voor de dappersten aller Galliërs, Asterix en Obelix! -
GAMEREVIEW. ‘SaGa Scarlet Grace’: een pittige RPG om je tanden in te zetten
Wie Square Enix zegt, vernoemt meestal in dezelfde adem ook Final Fantasy. Of misschien Kingdom Hearts en de Man-serie. De kans dat SaGa meteen opduikt in het lijstje, is echter klein. Nochtans gaat ook die reeks RPG’s al dertig jaar mee, sinds haar debuut op de GameBoy. -
games
GAMEREVIEW Garfield Kart Furious Racing: een kwak diepvrieslasagne, iemand?
-
games
GAMEREVIEW. Civilization VI werkt opvallend vlot op PlayStation 4 en Xbox One (en is ook daar enorm verslavend)
-
Livios
Last van de tuinomheining van je buren? Dit zijn de regels omtrent vergunning, plaatsing en onderhoud
Wil je jouw tuin omheinen met een tuinafsluiting? Of heeft je buur dat gedaan en ben je daar niet helemaal tevreden mee? Bouwsite Livios legt uit hoe de vork precies aan de steel zit wat betreft dit - soms heikel - onderwerp. -
GAMEREVIEW - Pokémon Sword en Shield: hét perfecte cadeau voor onder de kerstboom
Twee jaar na de lancering van de Nintendo Switch, kunnen Pokémon-fans eindelijk een volledig nieuwe regio ontdekken. In Pokémon Sword en Pokémon Shield kan je de allerbeste trainer van de Galar-regio worden door, zoals in elk spel van de reeks, je Pokédex te vervolledigen en de Pokémon Champion te verslaan. De aanloop naar de verkoop van Pokémon Sword en Shield ging gepaard met controverse, maar ontwikkelaar Game Freak heeft gezorgd voor grondige vernieuwingen en maakte zo de beste games in de reeks. -
Uitgever boven ‘Grand Theft Auto’ neemt spelontwikkelaar Gearbox over