Grondwettelijk Hof vernietigt mobiliteitsvergoeding ‘cash for car’
Het Grondwettelijk Hof heeft ‘cash for car’ vernietigd, een wet die het gebruik van bedrijfswagens moet ontraden. Zowel het opzet als sommige aspecten van de uitvoering zijn volgens het Hof “problematisch in het licht van de grondwettelijke beginselen van gelijkheid en niet-discriminatie”.
‘Cash for car’, ook wel mobiliteitsvergoeding genoemd, laat werknemers toe hun bedrijfswagen in te ruilen voor meer loon, met dezelfde fiscale en sociale voordelen als de bedrijfswagen. Vijf organisaties, onder wie vakbonden en klimaatorganisaties, waren naar het Grondwettelijk Hof getrokken om de wet uit 2018 aan te vechten.
Met succes, zo blijkt nu. “Zowel het algemene opzet van de ontworpen regeling als bepaalde aspecten van de concrete uitwerking ervan zijn problematisch in het licht van de grondwettelijke beginselen van gelijkheid en niet-discriminatie”, zo staat in de conclusie van het arrest dat het Hof vandaag velde. Het Hof handhaaft de gevolgen tot, in voorkomend geval, nieuwe wetsbepalingen in werking treden en uiterlijk tot en met 31 december 2020. Tot dan blijft de regeling dus wel gewoon van kracht.
Op dit moment wordt “cash for car” gebruikt door ruim 600 werknemers bij 450 werkgevers.
“Discriminerend”
“Het Grondwettelijk Hof vernietigt op onze vraag cash for car. Cash for car lost mobiliteitsproblemen niet op, de begunstigden kunnen wagen verder blijven gebruiken. Daarnaast: ongerechtvaardigde fiscale koterij, voorbehouden aan werknemers die recht hebben op bedrijfswagen”, zo reageerde ACV-jurist Piet Van den Bergh op Twitter.
Ook ABVV is “zeer tevreden” met de uitspraak. “Het is discriminerend omdat de ene wel sociale bijdragen moet betalen op het volledige loon en de andere niet”, legt het hoofd van de studiedienst van de socialistische vakbond uit. “In principe is zo’n onderscheid mogelijk, maar dat kon hier niet verantwoord worden omdat het doel van de maatregel -groene mobiliteit- niet wordt bereikt. Het kan zijn dat een werknemer met zijn fiscaal voordeel bijvoorbeeld een eigen, nog vervuilendere wagen gebruikt om naar het werk te gaan.”
Jean-Marie Debaene benadrukt dat de bonden niet tegen maatregelen zijn om bedrijfswagens uit het verkeer te halen. “Integendeel, wij zijn naarstig op zoek naar alternatieven voor de salariswagens”, stelt hij.
Verschil met mobiliteitsbudget
Het systeem van ‘cash for car’ is voor alle duidelijkheid niet hetzelfde als het mobiliteitsbudget. Die regeling blijft voorlopig gewoon bestaan. Werknemers kunnen bij het mobiliteitsbudget het geld dat ze normaal gezien aan hun bedrijfswagen spenderen, aanwenden voor andere maatregelen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld een kleinere wagen kiezen, of een deel van het budget gebruiken voor milieuvriendelijke verplaatsingen. Ook hier kunnen werknemers een deel van het bedrag cash opnemen, maar daar worden hogere belastingen op geheven dan bij cash for car.
Een overdonderend succes is ‘Cash for car’ tot nu toe niet geweest. Uit een recente studie van hr-dienstenbedrijf Acerta bleek dat nauwelijks 0,175 procent van de werknemers in 2019 gebruikgemaakt hebben van de maatregel. Volgens de federale regering was het echter nog te vroeg om een eerste balans van de wet op te maken.
De Block teleurgesteld
Minister van Sociale Zaken Maggie De Block (Open Vld) betreurt de beslissing van het Grondwettelijk Hof. “De bedoeling was om de keuzevrijheid voor werknemers te vergroten. Maar de vakbonden vonden dit blijkbaar niet kunnen en hebben een procedure gestart”, aldus De Block.“De mensen die er gebruik van maken, kunnen tot het einde van het jaar de mobiliteitsvergoeding nog ontvangen. Vanaf 2021 zal die vergoeding dan belast worden zoals gewoon loon.”
Focussen op één sterke maatregel
Werkgeversorganisatie Voka maalt niet om de vernietiging van “cash for car”. “Cash for car werd weinig gebruikt”, zegt woordvoerder Kasper Demol. “Wij zien veel meer potentieel in het mobiliteitsbudget.” Ook volgens Agoria, de federatie van technologiebedrijven, kan met de vernietiging van “cash for car” weer gefocust worden op “één sterke maatregel”. “Het mobiliteitsbudget is niet perfect, maar is wel een stap in de juiste richting”, zegt Fabienne Martin, expert sociale zaken bij Agoria.
Volgens Martin is er wel nood aan een ruimer kader, zodat het mobiliteitsbudget vrijer besteed kan worden. “Zo mogen huisvestingskosten pas gefinancierd worden als werknemers verhuizen binnen een straal van 5 kilometer van hun werk. Dat zou moeten gelden voor iedereen die dichterbij gaat wonen”, stelt ze. “Maar ook bijvoorbeeld parkeerkosten aan treinstations zouden in het mobiliteitsbudget opgenomen moeten worden.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM10
Studenten eisen dat samenwerking met Israël direct stopt: kunnen Vlaamse universiteiten dit doen?
-
“Geen sporen van schermutseling of gevecht” in woning van vermoorde Laura Trappeniers en vermiste Marc Olbrechts
De Spaanse politie heeft geen sporen van een schermutseling of gevecht gevonden in het huis van het Belgische echtpaar Laura Trappeniers (66) en Marc Olbrechts (71) op Tenerife. Er lijkt ook niet meteen iets gestolen te zijn. Dat meldt ‘RTL Info’. -
Jan Fabre vangt bot: plakkaatje met duiding bij zijn kunstwerk blijft staan in Vlaams Parlement
Het Vlaams Parlement gaat niet in op het verzoek van kunstenaar Jan Fabre om het plakkaatje met duiding bij zijn kunstwerk in de Zuilenzaal van het parlement te verwijderen. De kunstenaar had dat via zijn advocaat aan het parlement gevraagd. Het politieke bestuur van het parlement heeft nu beslist om het bordje wel te laten hangen, maar om enkele woorden te schrappen. -
-
PREMIUM2
Is de lente eindelijk in het land? Onze weerman voorspelt stralend lang weekend
-
Livios
Last van de tuinomheining van je buren? Dit zijn de regels omtrent vergunning, plaatsing en onderhoud
Wil je jouw tuin omheinen met een tuinafsluiting? Of heeft je buur dat gedaan en ben je daar niet helemaal tevreden mee? Bouwsite Livios legt uit hoe de vork precies aan de steel zit wat betreft dit - soms heikel - onderwerp. -
HET RAPPORT. Hoe is het met onze belastingen gesteld en met jouw pensioen? Zo presteerden de federale ministers de afgelopen 3,5 jaar
Hoe presteerde de regering-De Croo de afgelopen 3,5 jaar? Om een volledig overzicht te krijgen wikken en wegen onze politieke journalisten Fleur Mees en Isolde Van den Eynde het beleid van de federale regering en geven ze elk belangrijk departement een uitgebreid rapport. Wie haalde er een buis, wie haalde het met de hakken over de sloot en hoe deed premier De Croo het? Hoe is het met onze belastingen gesteld en met jouw pensioen? Van de (weinige) uitblinkers over de ‘zesjes' tot de vier gebuisden: bekijk de rapporten hieronder in detail. -
Independer
Alarmsysteem in je woning? Vraag dan korting aan je verzekeraar
-
PREMIUM4
Voormalig hoofd Speciale Eenheden over moordzaak Laura Trappeniers op Tenerife: “Het is zoeken naar een speld in een hooiberg in zee”
-
81
HET DUEL. Hedebouw (PVDA) en Ongena (Open Vld) over rijkentaks: “Mark Couckes van de wereld trekken weg, enkel Jos en Maria blijven over”
Op zondagmiddag gaan twee politieke toppers in debat in de studio van VTM Nieuws. Vandaag in ‘Het Duel’: communisten versus liberalen. PVDA-voorzitter Raoul Hedebouw verdedigde fel zijn plannen voor de begroting tegen Open Vld-voorzitter Tom Ongena. Die laatste kon uitleggen waarom onder de regering van partijgenoot Alexander De Croo de tekorten de pan uit swingden. “Ik ben blij dat we toen ingrepen. Anders hadden we nu een krimpende economie gehad.” -
Spaargids.be
Zo spaar je jaarlijks ruim 1.000 euro uit dankzij één aanpassing in je werkroutine
Telkens dezelfde broodjeszaak of saladebar dichtbij je werk opzoeken is handig, maar het kost wel wat. Hoeveel geld kun jij besparen door je eigen boterhammen mee te nemen? En hoe spaar of investeer je die extra centen slim? Spaargids.be gaat het na. -
PREMIUM25
COLUMN. “Aan de Vlamingen tonen we ons mooiste gezicht, zo zien ze ons toch nog een beetje graag”
69 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerRené Verhoeven
Rudy Van Dam
René Verhoeven
Rudy Van Dam
René Verhoeven