Getty Images/iStockphoto
Volledig scherm
© Getty Images/iStockphoto

Grondwettelijk Hof vernietigt mobiliteitsvergoeding ‘cash for car’

Het Grondwettelijk Hof heeft ‘cash for car’ vernietigd, een wet die het gebruik van bedrijfswagens moet ontraden. Zowel het opzet als sommige aspecten van de uitvoering zijn volgens het Hof “problematisch in het licht van de grondwettelijke beginselen van gelijkheid en niet-discriminatie”.

69 reacties

  • René Verhoeven

    4 jaar geleden
    Rudy, die wagens worden helemaal niet gesubsidieerd, waar haal je het vandaan? Ze worden door werkgever betaald als loon en afgeschreven als onkost, net zoals alle onkosten van zelfstandigen afgeschreven worden, zijn die dan allemaal gesubsidieerd? En daar wordt idd geen rsz op betaald, maar mocht je weten hoeveel rsz ik betaal op mijn loon, je zou verschieten, ik betaal veel solidairder mee aan de sz dan die mensen waar u het over heeft ondanks mijn wagen.
  • Rudy Van Dam

    4 jaar geleden
    René, ik meen toch te mogen stellen dat 'sociale zekerheid' een totaal ander begrip is dan 'subsidiëring van een autovloot'. Al die zaken die je opnoemt hebben veel mensen ook niet, maar ze betalen wel solidair mee voor een gedegen sociale zekerheid. En er is een klasse van de bevolking die dat absoluut nodig heeft en die daarvan de vruchten draagt (al zijn er daar ook misbruiken die er uit moeten!). Ga a.u.b.salariswagens daar niet mee vergelijken.
  • René Verhoeven

    4 jaar geleden
    Rudy, zo werkt ons sociaal systeem, iedereen betaalt wel voor iets van een ander waar hij zelf niks aan heeft. Zo betaal ik ook voor kindergeld en onderwijs van andermans kinderen terwijl we er geen hebben, betaal ik ook mee voor dienstencheques waar we geen gebruik van maken, voor zonnepanelen die ik niet heb, voor werklozen die liever niks doen dan werk zoeken... Dus waarom steeds enkel op die leasewagens kappen?
  • Rudy Van Dam

    4 jaar geleden
    @Rene Verhoeven: jij betaalt 200€ voor je wagen, maar tel eens uit hoeveel de belastingbetaler (= jouw buren) betalen voor jouw wagen? Dat kan je toch moeilijk eerlijk noemen. Met de zonnepanelen waren ze veel sneller om het voordeel terug te draaien! Daarnaast wordt er van het systeem ook veel misbruik gemaakt, ook door de werkgevers! Sommige mensen krijgen zelfs een (dure!) salariswagen om van hun woonplaats Schaarbeek naar hun werk in Brussel centrum te rijden.
  • René Verhoeven

    4 jaar geleden
    Ik zeg nergens dat het geen mooi voordeel is, maar het is verre van gratis, kost mij zoals gezegd 2400euro per jaar netto loon voor 10000km privé. Nergens wordt het belastbare loon verhoogd voor de wagen, voor mijn internet en gsm is dat wel zo, daar wordt bruto een bedrag bijgeteld om netto weer een stuk af te trekken. Als ik niet voor de wagen kies, dan hou ik gewoon 200euro netto meer over, dat was voordien het geval, dus kost mij nu netto 200euro.