De Block ontgoocheld over vernietiging ‘cash for cars’

© Belga

Minister van Sociale Zaken Maggie De Block (Open VLD) is ontgoocheld dat de mobiliteitsvergoeding ‘cash for cars’ werd vernietigd door het Grondwettelijk Hof. Werkgeversorganisatie Voka ligt niet wakker van de beslissing. ‘Wij zien veel meer potentieel in het mobiliteitsbudget.’

mg

‘De bedoeling was om de keuzevrijheid voor werknemers te vergroten’, zegt De Block. ‘Maar de vakbonden vonden dit blijkbaar niet kunnen en hebben een procedure gestart.’ Ze vindt het ‘zeer jammer dat een bedrijf nu niet langer een gelijkwaardige vergoeding kan geven wanneer een werknemer geen bedrijfswagen wenst’.

De minister wijst er wel op dat het mobiliteitsbudget blijft bestaan. Werknemers kunnen via de maatregel onder meer hun bedrijfswagen inruilen voor een milieuvriendelijker model of alternatieve en duurzame vervoermiddelen kopen, en ook huisvestingskosten komen in aanmerking als iemand dicht bij zijn werk gaat wonen. ‘Met Open VLD pleiten we er voor om de mogelijkheden van het mobiliteitsbudget op termijn uit te breiden naar alle werknemers’, zegt De Block.

‘We zullen met Open VLD de strijd niet staken om de koterijen in ons land aan te pakken’, luidt het voorts. ‘Dit arrest maakt ook de vervanging van maaltijdcheques en ecocheques door een nettovergoeding moeilijk. Dat mensen met hun loon mogen doen wat ze zelf willen, vind ik een belangrijk principe.’

Voka vindt de afschaffing niet zo erg. ‘Wij zien in het mobiliteitsbudget een groter potentieel om een goed middel te worden’, zegt woordvoerder van Voka Kasper Demol. ‘Als werkgevers betalen wij natuurlijk liever uit in centen dan in wielen, maar dat is fiscaal nadelig.’

Ook volgens Agoria, de federatie van technologiebedrijven, kan met de vernietiging van ‘cash for cars’ weer gefocust worden op ‘één sterke maatregel’. ‘Het mobiliteitsbudget is niet perfect, maar is wel een stap in de juiste richting’, zegt Fabienne Martin, expert sociale zaken bij Agoria.

Volgens Martin is er wel nood aan een ruimer kader, zodat het mobiliteitsbudget vrijer besteed kan worden. ‘Zo mogen huisvestingskosten pas gefinancierd worden als werknemers verhuizen binnen een straal van 5 kilometer van hun werk. Dat zou moeten gelden voor iedereen die dichterbij gaat wonen’, zegt ze. ‘Maar ook bijvoorbeeld parkeerkosten aan treinstations zouden in het mobiliteitsbudget opgenomen moeten worden.’

Cash for cars

De mobiliteitsvergoeding bestond sinds maart 2018. Werknemers ontvangen daarbij geld in plaats van een auto om hun volledige mobiliteit zelf te organiseren. Op dit moment wordt de maatregel gebruikt door ruim 600 werknemers bij 450 werkgevers. ‘De mensen die er gebruik van maken, kunnen tot het einde van het jaar de mobiliteitsvergoeding nog ontvangen. Vanaf 2021 zal die vergoeding dan belast worden zoals gewoon loon’, aldus De Block.

Grondwettelijk Hof vernietigt mobiliteitsvergoeding 'cash for car'

© BART DEWAELE

Het Grondwettelijk Hof heeft donderdag de mobiliteitsvergoeding 'cash for car' vernietigd, een wet die het gebruik van bedrijfswagens moest ontraden. Zowel het opzet als sommige aspecten van de uitvoering zijn volgens het Hof ‘problematisch in het licht van de grondwettelijke beginselen van gelijkheid en niet-discriminatie’.

Een van de redenen die het Grondwettelijk Hof noemt, is dat de maatregel zou leiden tot een ongelijke fiscale behandeling van loon. Het cashvoordeel dat in de plaats van de wagen komt, wordt namelijk op een andere manier belast dan een 'gewoon' brutoloon.

Vijf organisaties, onder wie vakbonden en klimaatorganisaties, waren naar het Grondwettelijk Hof getrokken om de wet uit 2018 aan te vechten. Met succes. 'Zowel het algemene opzet van de ontworpen regeling als bepaalde aspecten van de concrete uitwerking ervan zijn problematisch in het licht van de grondwettelijke beginselen van gelijkheid en niet-discriminatie', zo staat in de conclusie van het arrest dat het Hof donderdag velde.

Het Hof besloot nog dat de nu nietig verklaarde 'cash-for-carregeling' van kracht blijft tot 31 december 2020, zodat nieuwe wettelijke bepalingen van kracht kunnen worden. De uitspraak heeft normaliter geen enkele invloed op het in maart 2019 ingevoerde mobiliteitsbudget. Bij die regeling krijgen werknemers die hun bedrijfswagen inruilen een budget in de plaats om een milieuvriendelijke wagen te kopen of duurzame verplaatsingen te maken. Wat overblijft van dat budget kan ook wel worden gecasht, maar wordt zwaarder belast, waardoor er minder sprake is van fiscale discriminatie.

Los zand

‘De doelstelling van cash for car was van bij het begin op los zand gebouwd’, zegt ACV-jurist Piet Van den Bergh aan De Standaard. ‘Het was, bijvoorbeeld, meteen duidelijk dat mensen met de vergoeding een goedkopere – en soms vervuilendere – wagen konden kopen en de rest van het geld fiscaal vriendelijk innen.’

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Om mensen ertoe aan te zetten op een duurzame manier naar het werk te gaan, tekende de regering-Michel de veelbesproken ‘cash-for-carregeling' uit. Sinds maart 2018 kan een werknemer daardoor zijn bedrijfswagen ruilen voor een (maandelijks) bedrag in cash.

Om dat fiscaal aantrekkelijk te maken, wordt dat stuk loon op dezelfde fiscaalvriendelijke manier behandeld als een bedrijfswagen. In de praktijk levert dat voor een wagen met een cataloguswaarde van 28.000 euro maandelijks zo’n 480 euro netto op. Het succes bleef beperkt: een jaar na de invoering was door de maatregel amper 0,065 procent van de salariswagens van de weg verdwenen.