Leerlingen uit Steinerscholen presteren minder in hoger onderwijs: dit is het verschil tussen de verschillende systeemscholen in ons land
Leerlingen uit Steinerscholen hebben in het hoger onderwijs een lager studierendement dan de gemiddelde afgestudeerde uit het algemeen secundair onderwijs (ASO). Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) op een vraag van Vlaams Belang-parlementslid Roosmarijn Beckers. Maar wat is het Steineronderwijs nu juist, en waarin verschilt het van andere systeemscholen in ons land?
Steineronderwijs
Het Steineronderwijs is gebaseerd op de educatieve filosofie van Rudolf Steiner. Zijn pedagogie streeft ernaar de intellectuele, artistieke en praktische vaardigheden van leerlingen op een geïntegreerde en holistische manier te ontwikkelen. Het ontwikkelen van de verbeeldingskracht en creativiteit van de leerlingen staat daarbij centraal.
Steineronderwijs in 3 highlights:
1. De klassenleerkracht volgt leerlingen gedurende hun hele basisschooltijd. Hierdoor kent hij of zij de leerlingen door en door, en wordt een echte vertrouwensband opgebouwd. De leerkracht kan dus ook perfect inschatten of een kind dat misschien niet helemaal op schema ligt nog in staat is die achterstand in een volgend leerjaar in te lopen.
2. Gedurende de eerste twee lesuren van de dag wordt het onderwijs rond één thema gecentreerd. Gedurende 3 à 4 weken kunnen leerlingen zich zo focussen op de verschillende aspecten van één vak. Na de pauze komen dan de andere vaklessen aan bod.
3. Steineronderwijs is kunstzinnig onderwijs. Daarmee wordt bedoeld dat de leerkracht omgaat met de leerling als een kunstenaar met zijn kunst: als een wordend iets. Daarnaast wordt er ook veel kunstzinnigs gedaan op school, onder andere tekenen, schilderen, boetseren, bewegen en toneelspelen.
Freinetonderwijs
Freinetonderwijs betreft een vorm van basisonderwijs volgens het gedachtegoed en de praktijk van de Franse onderwijzer en pedagoog Célestin Freinet. Freinet ondervond in zijn dorpsschooltje dat de kinderen er ongemotiveerd op de schoolbanken zaten. Daarom stuurde hij ze op pad, liet ze verslagen maken en liet ze levend, zinvol en handelend leren in samenwerkend overleg.
Freinetonderwijs in 3 highlights:
1. Het onderwijs wordt opgebouwd op basis van wat leeft bij de leerlingen. Gezamenlijk wordt een thema uitgekozen, en onder begeleiding van de leerkracht wordt een plan opgemaakt.
2. Het leerplan is gebaseerd op iets dat zinvol is om uit te zoeken. De kinderen zoeken niets voor niets uit. Zo zijn ook zaken die nodig zijn maar niet een einddoel vormen, zoals kunnen lezen, spellen en schrijven, zinvol binnen de weg naar het doel.
3. Kinderen leren in het Freinetonderwijs om samen op democratische basis hun klas te organiseren. Zo worden ze voorbereid op een democratische samenleving.
Montessori-onderwijs
Montessori-onderwijs is een methode voor basis- en voortgezet onderwijs volgens de grondslagen van Maria Montessori. Het uitgangspunt is dat een kind een natuurlijke, noodzakelijke drang tot zelfontwikkeling heeft. Opvoeding en onderwijs moeten onderkennen wat de behoeften van een kind zijn, en daarop inspelen door de juiste omgeving en materialen aan te bieden. Concreet betekent dat dat de leerlingen op school individueel of in kleine groepjes werken aan materiaal dat ze zelf aan het begin van de dag gekozen hebben. De leerkracht observeert de activiteiten van de kinderen om erachter te komen waar ze behoefte aan hebben, en reikt dan materiaal aan om in die behoefte te voorzien.
Montessori-onderwijs in 3 highlights:
1. In een montessorischool spreekt men over de onder-, midden- en bovenbouw. In de klas zitten deze drie leeftijdsgroepen van leerlingen door elkaar. Ieder kind is dus een periode de jongste, middelste en oudste van de klas.
2. In de klas wordt gebruik gemaakt van speciale leermaterialen, die afgestemd zijn op de leeftijd van de kinderen in de verschillende bouwen. Dit wordt ontwikkelingsmateriaal genoemd. Kenmerk hiervan is dat het kind zelf fouten kan herstellen omdat het materiaal zo is ontworpen dat het kind zelf merkt dat het iets niet goed doet.
3. In het Montessorionderwijs staat het principe van de ‘gevoelige periode’ centraal. Tijdens zo’n gevoelige periode is een kind bijzonder ontvankelijk voor het aanleren van een bepaald leergebied. Het is de taak van de leerkracht om op deze gevoelige perioden adequaat te reageren, door het juiste materiaal en de juiste omgeving aan te bieden.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Gouden Giro
Allerlaatste kans op 5.000 euro: neem nu deel aan de Gouden Giro en sleep talloze prijzen in de wacht dankzij HLN
-
Spaargids.be
Mag je het geld op de rekening van je kind als ouder zelf gebruiken? En wat kan je zoon of dochter (zonder dat jij het weet)?
Het is de vrees van heel wat ouders: je hebt jarenlang flink voor je kinderen gespaard, maar eens ze 18 zijn, doen ze het verzamelde geld meteen op. En dan niet per se aan - in jouw ogen alvast - nuttige zaken. Hoe kan je dit vermijden? Spaargids.be geeft advies. -
PREMIUM
Paris Hilton wil kost wat het kost een meisje. Sofie (34) ook, maar ze kreeg 2 zonen. “Je voelt veel boosheid”
“Als ik vrienden met hun dochter zie, heb ik het lastig. Dan denk ik aan Lana, die ik nooit zal hebben.” Sofie (34) droomde al sinds haar veertiende van een meisje, maar kreeg twee zonen. Er is liefde, maar ook teleurstelling. Hoe komt je die als ouders te boven? Experte Silke Brants begeleidt koppels en hoort vaak zulke verhalen. “Zo’n zes keer per jaar overweegt een koppel zelfs abortus.” -
-
Voor papa’s die tips nodig hebben bij het ouderschap, is er nu ‘vaderen.be’: “Zij blijven vaak in de kou staan”
-
Geen zin om je baas, tante of buurman nieuwjaarskussen te geven? Zo wimpel je ze af volgens etiquette-expert
Nieuwjaar gaat steevast gepaard met enkele klassieke gevaren. Naast het schuldgevoel waarmee we opgezadeld worden na de vele kroketten, mogen we ons ook verwachten aan drie kussen. Soms ook van wie we ze liever niet zouden krijgen. Etiquettecoach Delphine Bucsan vertelt ons de elegantste manier om dat af te wimpelen. -
PREMIUM
De steeds populairdere steinerscholen: vloek of zegen voor het Vlaams onderwijs?
Steinerscholen zijn de koriander van ons onderwijs: de één loopt er hoog mee op, de ander lust het niet. Maar sinds Vlaanderen eind 2019 wegzakte in de PISA-onderzoeken, neemt in de politiek alleszins de nervositeit rond buitenbeentjes als deze toe. “Het welzijn van het kind voorop zetten: daar zijn we in doorgeslagen. Waar is de kénnis?” -
Jobat
Wie krijgt vakantiegeld? Om welk bedrag gaat het? En wanneer wordt het uitbetaald?
-
Rekening houden met het sterrenbeeld van je kind? Of je erin gelooft of niet, sommige ouders doen het. En wel zo
-
PREMIUM
Opgegroeid als oudste dochter? Dat blijf je heel je leven voelen. Experts: “Het verklaart soms fysieke klachten”
Werd jij strenger opgevoed dan je broer? Of moest je vaak babysitten op je zus? Dan ondervind je misschien wel het ‘oudstedochtereffect’. Online stapelen getuigenissen zich op: eerstgeborene zijn is zwaar en tekent ook je volwassen leven. Twee gezinstherapeuten verhelderen het effect en hoe je ermee omgaat. “Oudste kinderen kunnen moeilijk ‘nee’ zeggen of hun grenzen stellen.” -
(Hoog)zwanger op vakantie? De ‘babymoon’ boomt. 3 vrouwen vertellen waarom zij het doen: “Maar de hitte is de hel”
“Dertig jaar geleden deed niemand het. Nu staat sociale media er vol mee.” De ‘babymoon’ is populair: nog een laatste keer kindvrij – maar zwanger – genieten op een zonnige locatie. Overbodig of broodnodig? Drie vrouwen in blije verwachting verklappen eerlijk de voor- en nadelen. “Ik heb sinds week 20 last van kortademigheid. Op het vliegtuig begon ik te panikeren.” -
PREMIUM
Waarom voelen we ons zo geïrriteerd door onze familie? Gezinstherapeuten waarschuwen voor het ‘Fredo-effect’
11 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerBaldr VanHoek
Nico Herbots
ann verheijen
ann verheijen
Toran Korshnah