Direct naar artikelinhoud
TelevisieUpdate

Telenet stapt mee in Vlaamse Netflix. Wat zijn de slaagkansen? En wat moet dat kosten?

Kris Vervaet (DPG Media) en John Porter (Telenet) stellen hun project voor in Mechelen.Beeld Damon De Backer

Het had heel wat voeten in de aarde, maar nu lijkt de Vlaamse Netflix toch op de goede weg. DPG Media, het moederbedrijf boven VTM, slaat de handen in elkaar met kabelbedrijf Telenet. Samen willen ze dit najaar een nieuwe streamingdienst lanceren die het Vlaamse antwoord moet bieden op Amerikaanse giganten als Netflix en Disney.

1. Waarover gaat dit?

DPG Media lanceerde halfweg 2018 al het idee voor een nieuw Vlaams streamingplatform. Op die manier wou het inspelen op het veranderende kijkgedrag van een steeds groter deel van het televisiepubliek en een tegenwicht bieden voor buitenlandse spelers als Netflix, Amazon en Disney. De nieuwe betalende dienst zou de Vlaamse zenders de kans geven om een nieuwe inkomstenbron aan te boren – een noodzaak in tijden van teruglopende advertentie-inkomsten.

Het enthousiasme bij de andere spelers was beperkt. DPG Media liet weten dat het desnoods alleen met het initiatief zou doorgaan, maar bij de slaagkansen daarvan werden grote vraagtekens geplaatst. Nu is DPG Media er toch in geslaagd Telenet mee in het bad te trekken.

Het videoplatform vindt onderdak in een nieuw bedrijf dat voor de helft eigendom is van DPG Media, de andere helft van de aandelen zit bij Telenet. Het is de bedoeling om dit najaar te beginnen, als is daarvoor eerst de toelating van de mededingingsautoriteiten nodig. De dienst wordt geïntegreerd in het Play-aanbod van Telenet en zal via een betalende tv-app ook beschikbaar zijn op laptop, tablet en smartphone voor iedereen in Vlaanderen.

‘De bende van Jan de Lichte’ zal nog dit jaar te zien zijn op het nieuwe betalende streamingplatform van DPG Media.Beeld VTM

2. Wat zal er te zien zijn?

De nieuwe dienst spitst zich vooral toe op fictie. Het is de ambitie om de beste Vlaamse en internationale content samen te brengen. Voor dat laatste wordt vooral op Telenet gerekend. Het bedrijf biedt zijn klanten via de betaalpakketten Play en Play More nu al heel wat buitenlandse reeksen aan, waaronder Game of Thrones, Watchmen en Chernobyl van HBO. Als het aan Telenet ligt, worden die in de nieuwe streamingdienst geïntegreerd.

DPG Media voegt daar de fictiereeksen en programma’s aan toe die op VTM, Q2, CAZ en Vitaya te zien zijn. Daar blijft het niet bij. Telenet is ook eigenaar van VIER, VIJF en ZES en is van plan om hun programma’s een plaats te geven op de Vlaamse Netflix. Daarnaast wordt er aan fictiereeksen van eigen bodem gewerkt die exclusief op de nieuwe dienst zullen opduiken.

De dienst betekent dat abonnees televisiehits als Blind getrouwd en De mol eerder te zien zullen krijgen dan wie niet betaalt. “Previews zullen inderdaad deel uitmaken van het businessmodel”, bevestigt Kris Vervaet, CEO van DPG Media België. Al benadrukt zowel Vervaet als Telenet-CEO John Porter dat het niet de bedoeling is om het zendschema van hun traditionele zenders uit te kleden.

De HBO-reeks ‘Chernobyl’ zal allicht op het nieuwe platform te zien zijn.Beeld HBO

3. Hoeveel kost een abonnement?

Over de prijs moet nog gepraat worden, klinkt het bij beide partijen. Maar nu al is duidelijk dat de streamingdienst twee varianten zal krijgen. De basisversie wordt in de markt gezet tegen een prijs in de buurt van de 11 euro die je nu voor een Netflix-abonnement betaalt. Daarnaast wordt er een premium-variant gelanceerd met een uitgebreider aanbod en recentere reeksen. De prijs daarvoor zou vergelijkbaar zijn met wat een Play More-abonnement kost, zowat 25 euro dus.

4. Bij Telenet vonden ze die Vlaamse Netflix toch een slecht idee?

Toen DPG Media het idee voor een Vlaamse Netflix lanceerde, boorde Telenet-CEO Porter dat meteen de grond in. Vlaanderen was te klein en de investeringen waren te groot om van zo’n initiatief een succes te maken, klonk het toen. Maar tijden veranderen. Nu naast Netflix ook Disney en Amazon uitdrukkelijk aan de deur komen kloppen, vinden ze het bij Telenet tijd voor actie. Het bedrijf stapt mee in het project, maar benadrukt wel dat de streamingdienst veel meer zal zijn dan een ‘Vlaamse’ Netflix. “Enkel door uitdrukkelijk de kaart van de internationale topfictie te trekken kan het nieuwe platform een succes worden”, klinkt het.

“Dit is voor ons bedrijf de grootste stap sinds de start van digitale televisie”, liet Porter tijdens de persconferentie optekenen. Telenet neemt inderdaad een risico door mee te stappen in het project van DPG Media. Wanneer ze alle Vlaamse zenders én een pak internationale fictie kunnen bekijken via een betalende app zullen Telenet-klanten misschien tot de vaststelling komen dat ze hun digibox en het bijhorende televisieabonnement niet meer nodig hebben. Porter rekent erop dat ‘zijn’ klanten ondertussen zo gehecht zijn aan het gebruiksgemak van hun digibox dat ze er ook na de lancering van het nieuwe platform voor zullen blijven betalen.

Telenets beslissing heeft met de evolutie van het kijkgedrag te maken. Steeds meer jonge kijkers hebben geen nood meer aan een traditioneel televisieabonnement maar streamen hun favoriete programma’s via het internet. Cord cutten, zoals dat in het jargon heet. Door nu hun schouders onder dit project te zetten probeert Telenet die cord cutters toch nog aan zich te binden.

4. Bij Telenet vonden ze die Vlaamse Netflix toch een slecht idee?
Beeld DPG

5. Wat zijn de slaagkansen?

Toen DPG Media het idee voor een eigen streamingplatform lanceerde, werden heel wat vragen gesteld bij de haalbaarheid van het initiatief. Zeker toen bleek dat geen enkel ander televisiebedrijf erin mee wou stappen. Als solospeler zou DPG Media te weinig programma-aanbod hebben om genoeg mensen tot een abonnement te verleiden. Het strikken van Telenet als partner geeft de slaagkansen van het project een enorme boost. Niet alleen krijgt de programmacatalogus een forse groeistuip, ook het abonneebestand neemt een vliegende start. De nieuwe streamingdienst pakt immers de ruim 430.000 klanten over die nu voor Telenet Play betalen. Maar ook nu nog blijft het afwachten of het aanbod sterk genoeg zal zijn om voldoende mensen te overtuigen om niet voor Netflix, Disney of Amazon, maar voor de Vlaamse variant te kiezen.

6. Springt de VRT nog op de trein?

Een akkoord met de openbare omroep is er voorlopig niet. De VRT reageert wel positief op de samenwerking tussen DPG Media en Telenet. “De VRT stelt tevreden vast dat meerdere spelers elkaar gevonden hebben in een samenwerking voor een Vlaamse streamingdienst met lokaal en internationaal aanbod”, klinkt het aan de Reyerslaan. De VRT laat weten open te staan voor verdere samenwerking, ook al omdat de Vlaamse regering daar in haar regeerverklaring uitdrukkelijk naar vraagt. Wanneer de VRT zou beslissen om mee te springen, roept dat wel vragen op over de toekomst van VRT.NU, het eigen videoplatform van de openbare omroep. Daar zijn nu zo goed als alle VRT-programma’s gratis te zien. Ook Proximus liet ondertussen trouwens weten dat het over een samenwerking wil praten.

Een programma als ‘Blind getrouwd’ op VTM kan mogelijk eerst te zien zijn voor wie instapt in het betaalmodel.Beeld VTM