Hackers doen Tesla in zone 55 uit zichzelf versnellen naar 135 km/uur
De elektrische auto lijkt op dit moment dé wagen van de toekomst. De bekendste telg in de familie is nog altijd Tesla, het merk dat ook volop inzet op automatische rijsystemen. Een onderzoeksteam van beveiligingsbedrijf McAfee wou die weleens uittesten. Ze slaagden erin een Tesla Model X en een Tesla Model S om de tuin te leiden en uit zichzelf de snelheid te laten toenemen met 80 km/uur.
Niet alles loopt altijd zoals verwacht - denk maar aan de gebroken onbreekbare ruiten van de Tesla Cybertruck -, maar Tesla kan toch een mooi veiligheidspalmares voorleggen. Het bedrijf loofde zelfs een half miljoen dollar uit aan wie op het aanstaande Pwn2Own-event erin slaagt de verscheidene beveiligingslagen van de Tesla Model 3 te omzeilen en de wagen volledig te hacken.
Cameraoog misleiden
Toch een kleine verrassing dan dat hackers van McAfee, het bekende Amerikaanse bedrijf gespecialiseerd in beveiligingssoftware, na anderhalf jaar onderzoek niet één, maar twee Tesla’s en hun automatische snelheidsdetectoren konden verschalken. De twee slachtoffers waren een Model S en een Model X, allebei uit 2016 en voorzien van het hardware pack 1. Maar de twee uitgeteste wagens werden niet gehackt. De experts fopten het cameraoog van de Tesla’s, de Mobileye EyeQ 3. Het camerasysteem van Mobileye is geïnstalleerd in meer dan 40 miljoen auto’s. Dat begeleidt de bestuurder bij het zelfstandig rijden van de auto en moet onder meer botsingen vermijden. De focus ligt op verkeersveiligheid. Let wel: het zelfstandig rijden hangt niet compleet af van de gegevens van die camera’s.
Het oog kan wel, bijvoorbeeld, verkeersborden met snelheidsbeperkingen lezen en past dan de snelheid van het voertuig daaraan aan. En wat bleek: hacken was niet nodig, een stukje isolatietape van vijf centimeter volstond om de twee Teslamodellen, uitgerust met Speed Assist (SA) en Tesla Automatic Cruise Control (TACC), te misleiden. De onderzoekers plakten de isolatietape aan het middelste beentje van het cijfer 3 op een verkeersbord dat een maximumsnelheid van 35 mijl per uur aangaf (ongeveer 55 km/uur). Voor het menselijk oog bleef het bord nog altijd 35 aangeven, maar het cameraoog van de twee Teslamodellen las 85, waardoor de auto’s automatisch versnelden naar 85 mijl per uur of ongeveer 135 km per uur.
Geen vijandige aanval
Het lijkt vergezocht, maar volgens wetenschappers van McAfee valt zo’n scenario met overplakte snelheidsborden ook niet helemaal uit te sluiten. Tegelijkertijd zeggen ze dat “dit werk voorlopig nog hoogst academisch is”. Bovendien moet een hoop voorwaarden al echt samenvallen om de sabotage te doen slagen. Zo moet het gaan om oudere versies uit 2016 van de modellen S en X, die het hardware pack 1 en de Mobileye EyeQ 3-camera combineren. De nieuwste Tesla’s werken met een andere technologie. Verder kan het enkel bij de eerste implementatie van TACC als de bestuurder twee keer op de hendel tikt om TACC in te schakelen. En natuurlijk ook alleen maar als iemand met slechte bedoelingen het voor mekaar krijgt onopgemerkt een verkeersbord langs de weg te gaan beplakken en er dan nog eens een voertuig passeert met TACC geactiveerd én met de nodige technologie die het vatbaar maakt voor misleiding.
McAfee maakte de bevindingen op 27 september vorig jaar over aan Tesla, dat “op dit moment geen plannen kenbaar maakte om het probleem aan te pakken”. Mobileye zegt in een reactie dat ze “dit niet als een vijandige aanval beschouwen omdat het wijzigen van verkeersborden uit dit onderzoek ook het menselijke oog kunnen verwarren”. Het bedrijf voegt eraan toe dat het systeem in de eerste plaats menselijke bestuurders wil bijstaan en niet de automatische piloot. Bovendien, klinkt het nog, verlaat de technologie van automatisch rijden zich ook op een heleboel andere gegevens.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Hoeveel geld en tijd bespaar je echt als je thuiswerkt? “Tot zeker 862 euro per jaar”
-
Independer
Krassen na het wassen of de carwash: wie draait op voor de herstelkosten van je wagen?
De guurste periode van het jaar is voorbij. Tijd dus om wat vaker richting de carwash te rijden, zodat jij en je vierwieler optimaal kunnen genieten van het lenteweer. Maar wat als de lak van je voertuig beschadigd raakt tijdens een wasbeurt door je eigen onvoorzichtigheid? En wat bij een fout in de carwash? Independer.be geeft advies. -
HLN Shop
Mogelijk fataal voor je hond of kat: welke voeding mag je nóóit met je huisdier delen?
Een hond die smekend naar je opkijkt terwijl je aan het eten bent, of een kat die zich behaaglijk op je schoot vlijt zodra je een koekje pakt: huisdieren weten hoe ze ons moeten verleiden voor een hapje van ons eten. Maar hoe veilig is het eigenlijk om ze te laten meesnoepen? En welke voeding kun je maar beter ver bij ze vandaan houden? HLN Shop overloopt welke hapjes schadelijk zijn voor je huisdier. -
-
Winst Duitse autobouwers Mercedes en Volkswagen keldert
-
PREMIUM
Wie nog fiscaal voordeel wil, moet snel zijn. Maar is een laadpaal thuis de moeite en hoeveel betaal je ervoor?
Steeds meer Vlamingen rijden elektrisch. Een groeispurt die ook z’n gevolgen heeft voor de vraag naar én het aanbod van laadoplossingen. Tot 31 augustus kan je je eigen laadpaal nog aftrekken van je belastingen. Maar wat kost dat nu eigenlijk, zo’n laadpaal? En met welke extra investeringen moet je rekening houden? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn overloopt de belangrijkste vragen. -
PREMIUM
Jaarlijks tot 600 schadeclaims door putten in de weg: wanneer moet je alsnog zelf opdraaien voor de kosten?
Putten - of soms zelfs ‘kraters’ - in de weg zijn een pest voor elke bestuurder. Je kan er erg door schrikken, maar het kan ook ernstige schade toebrengen aan je voertuig, of zelfs een verkeersongeval veroorzaken. Elk jaar dienen er in Vlaanderen dan ook meer dan 500 mensen een schadeclaim in voor die putten. Maar wie is er eigenlijk verantwoordelijk? Verkeersexperten geven advies. “De snelle opeenvolging van putten of de diepte van een put zijn argumenten die je kan aanhalen.” -
Waarom de snelheid op je kilometerteller niet de echte is
-
Vlaamse regering herstelt toegang oldtimers in lage-emissiezones
-
HLN Shop
Is een automatische elektrische fiets interessant voor jou?
Mooi lenteweer nodigt uit om op je fiets te springen. Wie daarbij niet na een paar straten al in het zweet wil staan, gaat voor het gemak van een elektrisch exemplaar. Die worden bovendien steeds beter en het assortiment almaar breder. Zo kan je vandaag ook kiezen voor een automatische e-bike. Hoe werkt dit en voor wie is het een goed idee? HLN Shop houdt de voor- en nadelen tegen het licht. -
Livios
Vermenigvuldig je energie zónder er extra voor te moeten betalen: met dit toestel kan het
Een warmtepompboiler is een duurzaam alternatief voor een elektrische boiler. Je verbruikt er drie tot vier keer minder energie mee. Ook op ecologisch vlak ben je ermee gebaat: hij stoot tot de helft minder CO2 uit dan een elektrische boiler. Bouwsite Livios legt alles uit over de werking, prijs, premies en terugverdientijd. -
Tesla-politiewagen moet achtervolging staken door lege batterij
9 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJuliette Nijs
Hendrik Patyn
Steven Avonts
FRANK WILLEMS
piet devlieger