"Klant moet meteen weten wat hij koopt": NMBS wijzigt namen van producten, van B-Dagtrip naar Discovery Combi

NMBS wijzigt in de loop van maart de namen van de meeste van haar producten om haar aanbod voor de klant duidelijker en transparanter te maken. "De klant moet onmiddellijk weten wat voor soort product hij koopt. We hebben dat getest met reizigers", legt Bart Crols van de treinmaatschappij uit. Hier alvast een overzicht van de veranderingen:

Het combi-ticket “B-Dagtrip” (de prijs omvat de combinatie van een treinticket en het toegangsbiljet tot een evenement) heet voortaan “Discovery Combi”. De benaming Diabolotoeslag voor een treinrit naar Brussels Airport wordt gewijzigd naar “Supplement Brussels Airport”.

De typische invulpassen krijgen de basisbenaming “Multi” (verwijzing naar meerdere ritten), met bijkomende verduidelijking in functie van de doelgroep: de 10-rittenkaart “Rail Pass” wordt aldus “Standard Multi” terwijl de 10-rittenkaart “Go Pass 10” (voor jongeren onder 26 jaar) voortaan als “Youth Multi” door het leven gaat. In eenzelfde beweging heet de rittenkaart voor 10 korte afstanden “Key Card” voortaan “Local Multi”. De Campus invulkaart voor studenten krijgt dan weer “Student Multi” als nieuwe benaming.

De “Go Pass 1” (biljet voor één traject voor jongeren onder 26 jaar) en “Go Unlimited” (pas voor onbeperkt gebruik van het hele net gedurende de schoolvakantie voor jongeren onder 26 jaar) worden respectievelijk omgedoopt tot “Youth ticket” en “Youth Holidays”.

Betty Matthysen

Zes maanden wennen

Er is gekozen voor begrippen die in de verschillende landstalen begrepen worden. Voor de keuze van de namen heeft NMBS ook een beroep gedaan op gebruikerspanels. De gebruiksvoorwaarden van de verschillende producten wijzigen niet en de oude en nieuwe benamingen zullen gedurende minstens zes maanden naast mekaar bestaan om de klanten tijd te geven eraan te wennen.

Meest gelezen