Direct naar artikelinhoud
Openbaar vervoer

Openbaar vervoer voortaan gratis in Luxemburg

Een tramlijn rijdt in het centrum van Luxemburg.Beeld EPA

Als eerste land ter wereld heeft Luxemburg het openbaar vervoer gratis gemaakt. In het Groothertogdom hoeft niemand nog een kaartje te hebben voor de bus, tram of trein. “Simpelweg instappen en meerijden”, vat Mobiliteitsminister François Bausch, de nieuwe situatie samen.

Mensen die vanuit België regelmatig met de trein de grens oversteken, bijvoorbeeld om in Luxemburg te gaan werken, zullen minder moeten betalen voor hun abonnement. Een maandabonnement wordt 29 euro goedkoper én een jaarabonnement 290 euro, zegt de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS. Zij voegt toe dat ook de prijs van een enkel ticket of een retourkaartje naar Luxemburg zal dalen, maar hoe groot het verschil is, hangt af van traject tot traject.

Er is overigens één Belgisch station van waaruit je vanaf maart gratis naar Luxemburg kan sporen: dat van Athus. Dat grensstation wordt als zowel een Belgisch als een Luxemburgs station beschouwd. Maar één kanttekening: wie graag in eerste klasse zit in de trein, moet nog wel betalen voor zijn zitplaats.

Aansporen om auto te laten staan

Met gratis openbaar vervoer wil Luxemburg mensen aansporen om massaal de auto te laten staan. Het gratis aanbod maakt deel uit van een omvangrijk concept voor een ommekeer in het vervoer in het Groothertogdom. Voor Mobiliteitsminister Bausch is het ‘omzeggens de kers op de taart’.

Het hoofddoel is het openbaar vervoer zo aantrekkelijk en toegankelijk mogelijk te maken. “Anders kan een omslag niet lukken.” Bijgevolg wordt ook massaal in de uitbouw van het bus-, tram- en treinaanbod geïnvesteerd: voor het spoor werd voor de periode 2018-2017 ongeveer 4 miljard euro uitgetrokken. Daarbovenop komt 550 miljoen euro voor de tram in de hoofdstad. “Luxemburg wil een model van moderne mobiliteit in de 21ste eeuw in Europa zijn”, zei Bausch. De toestand in het op één na kleinste land van de Europese Unie met zowat 600.000 inwoners kan niet zomaar op een ander land getransponeerd worden. Maar Luxemburg kan wel een ‘laboratorium’ zijn voor hoe men ‘intelligent en individueel’ tussen vervoersmiddelen kan wisselen om van A naar B te gaan.

Het gratis stads- en streekvervoer betekent voor de Luxemburgse staat een meeruitgave van 41 miljoen euro per jaar. 

Feestelijk ingeluid

De invoering van gratis openbaar vervoer werd vorige zaterdag feestelijk ingeluid. Op stations was er muziek aanwezig en werd er gedanst. In treinen en trams hielden artiesten mini-concerten. “Het is een grote dag”, zei Bausch toen.