Met deze tips rijd je comfortabel over een verkeersdrempel
Verkeersdrempels maken het verkeer veiliger, doordat zij tot een lagere rijsnelheid dwingen. Maar de bulten in de weg zijn voor automobilisten vooral ook een bron van ergernis. Het voelt niet prettig als de inzittenden door elkaar worden geschud en er is een reëel risico dat de auto beschadigd raakt als je de verkeersdrempel te laat ziet of er met te hoge snelheid overheen rijdt.
Autofabrikant Citroën, die een rijke historie heeft als het gaat om techniek in veercomfort, heeft een aantal tips op een rijtje gezet waarmee je als automobilist zo min mogelijk last hebt van verkeersdrempels:
1 - Nader de drempel bij voorkeur in de tweede versnelling, zodat je er rustig overheen rijdt. Bij een automaat kiest deze uiteraard zelf de juiste versnelling.
2 - Kijk goed naar de vorm van de drempel. Zo kan je inschatten wat de beste snelheid is om de drempel te nemen. Houd daarbij ook rekening met de belading van de auto. Bij zware belading door veel bagage of meerdere passagiers, zal de auto nog verder inveren, dus moet je nog rustiger over de drempel heen.
3 - Rem ruim op tijd af en laat vlak voor de drempel het rempedaal los. De voorkant van de auto, die naar beneden geduwd wordt tijdens het remmen, komt dan weer omhoog. Dat verlaagt de kans op beschadigingen, maar geeft ook de vering en dempers de kans om de klap comfortabel op te vangen.
4 - Laat de auto met gelijke snelheid over de drempel rollen. Accelereer pas weer naar de maximaal toegestane snelheid als je de verkeersdrempel volledig gepasseerd bent, zodat de achterkant van de auto niet te ver inzakt bij het verlaten van de drempel. Wel zo prettig voor passagiers op de achterbank.
5 - Snijd de drempel eventueel diagonaal aan, vooral als de auto een laag onderstel heeft of als er een relatief grote afstand zit tussen de voorbumper en het voorste wiel (grote voor-overhang). De kans dat je de onderkant van de bumper of andere onderdelen beschadigt, is hiermee kleiner dan als je frontaal over een drempel rijdt.
6 - Als de drempel niet de volledige breedte van de weg inneemt, rijd dan met de linker of rechter wielen langs en niet over de verkeersdrempel. Dit leidt tot minder carrosseriebewegingen en meer comfort.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”
-
Spaargids.be
Mag je het geld op de rekening van je kind als ouder zelf gebruiken? En wat kan je zoon of dochter (zonder dat jij het weet)?
Het is de vrees van heel wat ouders: je hebt jarenlang flink voor je kinderen gespaard, maar eens ze 18 zijn, doen ze het verzamelde geld meteen op. En dan niet per se aan - in jouw ogen alvast - nuttige zaken. Hoe kan je dit vermijden? Spaargids.be geeft advies. -
PREMIUM
“Het is geen goedkope hobby”: amateurcoureur Jeroen (34) fietst zeker 3 keer per week. Maar hoeveel mag dat kosten?
Jeroen Sanders (34) is een rasechte amateur-flandrien. Hij is lid van twee wielerclubs, gaat op fietsstages in het buitenland en trapt jaarlijks tot 8.000 kilometer bijeen. De West-Vlaming spaart kosten noch moeite voor zijn passie. “Ik betaalde 5.500 euro voor mijn huidige fiets. Al begon ik wel zonder grote investeringen: met een reservefiets van mijn papa”, maakt hij de rekening. -
-
Mijnenergie
Vaste energieprijzen stijgen opnieuw: 10% erbij op twee maanden tijd
-
Zo ontdek je de echte kilometerstand van een auto
Het terugdraaien van kilometerstanden bij tweedehands auto’s vormt nog altijd een groot probleem. Gelukkig zijn er ook andere zaken dan de kilometerteller waaraan je kan aflezen of de gereden afstand realistisch is. We zetten enkele tips op een rijtje. -
PREMIUM
Wie nog fiscaal voordeel wil, moet snel zijn. Maar is een laadpaal thuis de moeite en hoeveel betaal je ervoor?
Steeds meer Vlamingen rijden elektrisch. Een groeispurt die ook z’n gevolgen heeft voor de vraag naar én het aanbod van laadoplossingen. Tot 31 augustus kan je je eigen laadpaal nog aftrekken van je belastingen. Maar wat kost dat nu eigenlijk, zo’n laadpaal? En met welke extra investeringen moet je rekening houden? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn overloopt de belangrijkste vragen. -
PREMIUM
“Gebruik géén afwasmiddel”: carrosserie-expert geeft advies om je auto zonder strepen of krassen Saharastof-vrij te krijgen
-
Vlaamse regering herstelt toegang oldtimers in lage-emissiezones
-
Nu autokeuring strenger gaat controleren: dit is de betekenis van alle 64 waarschuwingslampjes in je auto
De autokeuringscentra gaan vanaf 1 december de gebreken aan lichten en reflectoren strenger beoordelen. Gebreken die nu nog tot een groen keuringsbewijs met een opmerking leiden, zullen binnenkort uitmonden in een afkeuring. Wanneer de auto een probleem vaststelt, gaat een van de waarschuwingslampjes opflikkeren. Alleen: er zijn liefst 64 verschillende pictogrammen in gebruik. Wat ze precies betekenen, leggen we hier even uit. -
Livios
Last van de tuinomheining van je buren? Dit zijn de regels omtrent vergunning, plaatsing en onderhoud
Wil je jouw tuin omheinen met een tuinafsluiting? Of heeft je buur dat gedaan en ben je daar niet helemaal tevreden mee? Bouwsite Livios legt uit hoe de vork precies aan de steel zit wat betreft dit - soms heikel - onderwerp. -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
11 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerAngelo Tinck
Robert Bruyland
Hugo vanderoosbeek
Fredericus Langeslag
dirk pyl