Primeur voor België: Infrabel spuit sporen wit tegen uitzetting door de hitte

Met de warme dagen in het vooruitzicht schilderde Infrabel een deel van zijn sporen wit. Het wil hiermee verhinderen dat treinsporen te fel uitzetten door de hitte. Witte rails weerkaatsen namelijk meer zonnestralen dan donkere. Infrabel deed het idee op in Italië. Voor België is het een primeur. Voorlopig is het een proefproject.

“Het is een testproject op verschillende plaatsen in Namen en Luik. In totaal hebben we 12 km spoorstaven wit geverfd. Dat gebeurt al rijdend met een trein”, zegt woordvoeder Thomas Baeken. “Het zijn de zijkanten van de spoorstaven die wit worden gespoten. Op die 12 km werd er toch zo’n 1.000 liter verf gebruikt. Onze mensen zullen nu tijdens deze warme dagen de temperatuur van de witte sporen meten en zien of die minder snel opwarmen dan de donkere. Als dit testproject een positieve evaluatie krijgt, kunnen we bekijken om ook op andere plaatsen de sporen wit te spuiten.”

Infrabel deed het idee op in Italië. Sporen wit verven bij extreme hitte is iets wat ze daar al geruime tijd met succes doen. Infrabel contacteerde een gespecialiseerde Italiaanse firma om hier in België een gelijkaardige werk te doen. Bekijk hier hoe de rails wit gespoten worden (lees verder onder het filmpje)

Videospeler inladen...

Slingerende sporen

Metaal zet uit bij hitte. Daarbij komen enorme krachten vrij. “De sporen in België zijn afgeregeld op een temperatuur van 25 graden. Dan staat er geen mechanische spanning (drukkracht) op de sporen. Bij elke graad boven die 25 graden komt er afhankelijk van het type spoor van 1,5 tot 1,9 ton kracht op de spoorstaaf te staan,” zegt Baeken. De dwarsliggers moeten die krachten opvangen. Daarnaast zijn er uitzettoestellen en uitzettingszones voorzien, openingen tussen de rails waar er ruimte is om uit te zetten. 

Hitte doet metaal uitzetten. Als rails tegen mekaar duwen, kunnen slingerende sporen ontstaan.

Als sporen zo sterk uitzetten dat ze tegen mekaar duwen, kunnen ze krom trekken en kan het spoor gaan slingeren. Dit is gevaarlijk. “Bij hittecontroles door de onderhoudsploegen van Infrabel worden de uitzettoestellen en wissels nagekeken en afgesteld”, zegt Baeken.

Ook bovenleidingen

Ook de bovenleidingen kunnen last hebben van uitzetting door hitte. Ze kunnen doorhangen en daardoor problemen veroorzaken voor het treinverkeer. Om de veiligheid te garanderen en problemen proactief aan te pakken, voert personeel van Infrabel hittecontroles uit. Ze controleren onder andere de gewichten die de bovenleiding opspannen.

Meest gelezen