De zeven hardnekkigste knelpuntberoepen van het moment
JobsIeder jaar publiceert VDAB een lijst met actuele knelpuntberoepen. Zes, waaronder koetswerkbouwer en keukenmedewerker, zijn daar anno 2020 uit verdwenen, maar tweeëntwintig andere, waaronder redder, winkelmedewerker en belastingcontroleur, maakten hun intrede. De top tien bleef vrijwel onveranderd. Jobat.be belicht die hardnekkige knelpuntberoepen.
Technicus industriële installaties
De grootste arbeidsmarkttekorten situeren zich als vanouds in het schuitje van de technische profielen, met technicus industriële installaties op nummer één. De reden: te weinig Belgen wagen zich aan een technische opleiding. Verschillende aanmoedigingsmaatregelen, zoals tijdskrediet voor opleiding en financiële steun, moeten er voor zorgen dat niet alleen meer jongeren maar ook meer carrièreswitchers voor een technische (om)scholing kiezen.
Werfleider / conducteur
Daarnaast kampt de bouwsector traditioneel met een kloof tussen vraag en aanbod van werknemers. De moeilijkst in te vullen vacatures zijn die voor werfleider/conducteur. In deze job dien je immers op vele vlakken bij de pinken te zijn. Je coördineert grote bouwprojecten, stuurt personeel aan, lost continu problemen op en houdt daarbij het financiële plaatje in de gaten. Een hoger diploma is dan ook meestal een must, wat de job tot het tweede grootste knelpuntberoep maakt.
Analist ontwikkelaar ICT
Maar evengoed binnen de informatica raken talloze posities zeer moeizaam ingevuld. Analist ontwikkelaar ICT bekleedt de derde plek in de knelpuntberoepen top tien. Door de voortdurende vooruitgang van de technologie vereist deze baan constante bijscholing. Maar weinig werkzoekenden voldoen aan de hoge eisen.
Bestuurder trekker-oplegger
Bestuurder trekker-oplegger blijft eveneens een hardnekkig knelpuntberoep, en dit om meerdere redenen. Ondanks de concurrentie met de laatst aangesloten EU-landen, zorgt de vergrijzing voor een verhoogd aantal vacatures (2.130 in de periode juni 2019-mei 2020). Daarnaast kampt het beroep met een slecht imago en weinig gunstige arbeidsomstandigheden. Er is veel werk- en tijdsdruk, internationale chauffeurs zijn vaak lang weg van huis en de vele files en controles werken ook niet bevorderend. Ondanks de opleidingen via VDAB en technische scholen zijn er te weinig werkzoekenden in het bezit van het gevraagde rijbewijs en de essentiële (medische) attesten.
Onderhoudsmecanicien
Verder is onderhoudsmecanicien een kwantitatief én kwalitatief knelpunt. Te weinig mensen kiezen voor dit beroep. Wie wel interesse heeft, voldoet dan weer vaak niet aan de hoge eisen die werkgevers stellen op vlak van kennis van techniek en elektromechanica.
Verpleegkundige
Een andere schijnbaar vast benoemde speler op de lijst is de verpleegkundige, dit jaar op de zesde plek. Oorzaken van het nijpend personeelstekort zijn een beperkte instroom tegenover een grote uitstroom en toenemende vraag wegens de vergrijzing in combinatie met moeilijke arbeidsomstandigheden. Onregelmatige uurroosters en de grote fysieke en psychosociale belasting maakt dat velen passen voor dit professioneel bestaan. De coronacrisis zal daar waarschijnlijk het omgekeerde van goed aan gedaan hebben.
Calculator
De hekkensluiter van onze ‘zorgwekkende zeven’ is calculator in de bouw. Te weinig werkzoekenden combineren technisch inzicht met talent voor cijfers, wat noodzakelijk is bij het vertalen van opmetingen en bouwtekeningen in begrotingen en offertes. Daar komt bij dat de weinige gekwalificeerden ook vaak niet de gevraagde ervaring kunnen voorleggen.
Lees meer op Jobat.be:
Bron: jobat.be.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
We krijgen 11% meer extralegale voordelen, maar expert waarschuwt voor wat je verlíest: “Impact op pensioen is niet te onderschatten”
-
Jobat
Mag je baas je vragen om regelmatig langer te werken, zonder recup of extra loon? “Hij mag het je niet zomaar opleggen”
Stel: je werkt een (half)uur langer dan voorzien in je arbeidscontract. Goed voor één keer, denk je, tot het nog eens gebeurt, en nog eens, en je uiteindelijk bijna dagelijks langer blijft. Je krijgt er niets voor terug, maar intussen is de drempel om aan de alarmbel te trekken erg hoog. Elien De Clercq, Legal Expert bij Partena Professional, legt Jobat.be uit wat (niet) kan, en ze geeft tips om het gesprek aan te gaan met je baas. -
Livios
Mag je je gras maaien op zondag? En de takken van je buren snoeien? Dit zijn de regels in vijf herkenbare situaties
In de lente en zomer brengen we veel meer tijd door in onze tuin. Het is dan ook de periode waarin ergernissen kunnen opduiken. Want wat met overhangende takken, of buren die nieuwe bomen planten? En mag je op zondag je gras maaien of op je appartement barbecueën? Bouwsite Livios vroeg het aan advocate Astrid Clabots. -
-
Independer
Lach tijdens het bellen, zelfs als het niet oprecht is: maak in vijf stappen komaf met je telefoonvrees
-
De Lijn zoekt 900 nieuwe werknemers
De Vlaamse openbaarvervoermaatschappij De Lijn wil dit jaar 800 chauffeurs en 100 techniekers aanwerven. Ze zal daarvoor in totaal veertien jobdagen organiseren, zo heeft ze vrijdag aangekondigd. -
PREMIUM
Willem verdient 2.353 euro netto: is dat een goed loon? Werkexpert: “Schoolvoorbeeld van de promotieval”
Hoe weet je of je genoeg verdient? Professor arbeidseconomie van de UGent en HLN-werkexpert Stijn Baert neemt elke week het loon van een HLN-lezer onder de loep. Vandaag is Willem aan de beurt, een prille dertiger die als administratief bediende werkt. Met tien jaar ervaring op de teller verdient hij netto 2.353 euro, met daarbovenop maaltijdcheques en een gsm-abonnement. “Het brutoloon is erg mooi, maar één gesprek kan hem veel opleveren”, tipt Baert. -
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
-
Livios
Vermenigvuldig je energie zónder er extra voor te moeten betalen: met dit toestel kan het
-
Independer
Auto-ongeval tijdens het pendelen: komt je werkgever tussen in de kosten? En wat moet jij zelf concreet ondernemen?
Het kan iedereen overkomen: een ongeval tijdens het pendelen, met stevige kosten als gevolg. Independer.be legt uit bij wie in dat geval de verantwoordelijkheid ligt en wat de precieze voorwaarden zijn, zodat jij met een gerust gemoed de baan op kan, zowel wat betreft lichamelijke schade als averij aan je wagen. -
Jobat
Sollicitatietests: hoe beslissend zijn de resultaten? En hoe blink je hierin uit? “Dit zijn de grootste tips die we kunnen meegeven”
Haak jij al af bij de gedachte dat je een persoonlijkheidsvragenlijst of cognitieve test zal moeten afleggen voor een sollicitatie? Je bent niet de enige. Toch brengen selectietesten voor jou vooral voordelen met zich mee op lange termijn. Twee experts van het hr-consultancybedrijf Hudson leggen Jobat.be uit wat je scores voor jou kunnen betekenen, en geven tips om de vragenlijsten tot een goed einde te brengen. -
PREMIUM
60% van de bedienden wordt gebeld na de uren: zo sta je op je strepen zonder ongemotiveerd over te komen