De Lijn krijgt gematigd negatieve beoordeling voor kostenefficiëntie
De Lijn krijgt een gematigd negatieve beoordeling wat betreft de kostenefficiëntie, de verhouding tussen de inzet van middelen en de opgeleverde kwaliteit. Op het vlak van de reizigersbezetting laat de openbaarvervoermaatschappij de meeste andere bedrijven achter zich. Ook op vlak van reizigersinformatie, duurzaamheid en verantwoord ondernemen scoort De Lijn goed. Dat meldt De Lijn.
De Vlaamse regering duidde vrijdag De Lijn aan als "interne operator" voor de komende tien jaar. De Lijn behoudt zo de facto het monopolie op het bus- en tramvervoer in Vlaanderen. De beslissing komt er na een benchmark met de privésector, die verplicht is volgens de Europese regels.
De Lijn werd de voorbije maanden vergeleken met 10 Europese bedrijven, waarvan velen binnen de openbaar vervoersector als rolmodel bekend staan. De benchmark geeft een genuanceerd beeld van de werking van De Lijn en het Vlaams mobiliteitsbeleid. Uit de benchmark komen verschillende verbeterpunten naar voor, die meegenomen worden in de nieuwe beheersovereenkomst en omgezet worden in meetbare doelstellingen.
Reizigersbezetting
Het bedrijf maakte deze ochtend zelf details bekend van die benchmark. Het bedrijf is tevreden dat het rapport positief is over zijn netwerk en de reizigersbezetting. "Met een gemiddelde van 17,5 reizigerskilometer per dienstregelingskilometer laten we de meeste andere bedrijven achter ons", zegt directeur-generaal Roger Kesteloot. Ook op vlak van reizigersinformatie, duurzaamheid en verantwoord ondernemen scoort De Lijn goed.
Wat de kostenefficiëntie betreft, krijgt De Lijn een "gematigd negatieve" beoordeling. Op vlak van aanbodskosten (euro per reizigerskilometer) staat De Lijn op de derde plaats van de tien bedrijven in de studie. Het rapport vermeldt dat verder onderzoek op het thema van kostenefficiëntie aangewezen is. Er moet een duidelijke opsplitsing gemaakt worden tussen enerzijds de kosten voor het intern operatorschap (de pure uitvoering van de bus- en tramdiensten) en anderzijds de kosten voor de vervoersautoriteit (bijvoorbeeld mobiliteitsontwikkeling, vervoerregiomanagement). De Lijn engageert zich naar eigen zeggen om in volle transparantie daaraan mee te werken.
Kostendekking
Op het vlak van kostendekking scoort De Lijn onder het gemiddelde. "Deze parameter drijft de gematigd negatieve beoordeling op vlak van de allocatieve efficiëntie", luidt het. De lage kostendekkingsgraad, de verhouding van wat de reiziger betaalt ten opzichte van de totale kosten, wordt in belangrijke mate bepaald door de lage tarieven. Het benchmarkrapport wijst er op dat de tarieven van De Lijn bijzonder betaalbaar zijn in vergelijking met de bedrijven waarmee gebenchmarkt is. Die lage tarieven zijn volgens Kesteloot een duidelijke beleidskeuze. "De Lijn vervult een maatschappelijke rol en biedt inclusief openbaar vervoer aan."
De productiviteit van de inzet van personeel en voertuigen moet volgens de benchmark verbeterd en geoptimaliseerd worden. De Lijn wil naar eigen zeggen werken aan een verhoging van de arbeidsproductiviteit. Zo voorziet de vervoersmaatschappij in 2021 de volledige uitrol van persoonsvriendelijk plannen. Dit moet een efficiëntere chauffeursplanning toelaten, mét meer aandacht voor de balans tussen werk en persoonlijk leven van de chauffeurs. Daarnaast is voorzien om verder in te zetten op de verlaging van het kort ziekteverzuim.
Het relatief hoge percentage reservevoertuigen erkent De Lijn als een verbeterpunt. Na het hoge aantal niet-gereden ritten in 2019 heeft De Lijn in 2020 sterk gefocust op de inzetbaarheid van het voertuigenpark. Er is bovendien een plan van aanpak opgemaakt om vanaf nu het aantal reservevoertuigen op een marktconform aantal te brengen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM24
De blunder van 1,6 miljoen euro: waarom de CEO van AB InBev zo fors moest inleveren op zijn loon
-
PREMIUM27
COLUMN. “Aan de Vlamingen tonen we ons mooiste gezicht, zo zien ze ons toch nog een beetje graag”
Christophe Deborsue is al 36 jaar Wetstraatjournalist, nu bij RTL. Hij leeft in Namen en Schelle. Elke week schrijft hij over hoe de Walen leven en (echt) denken. Ook over de Vlamingen. Vandaag: Waarom de Vlamingen de Walen mogen bedanken. “We kopen jaarlijks voor 7 miljard méér Vlaamse producten dan de Vlamingen goederen kopen bij ons. Het maakt de transfers in de sociale zekerheid bijna goed.” -
Elf procent meer werkzoekenden bij VDAB in april
Eind april waren 214.239 werkzoekenden zonder werk ingeschreven bij de Vlaamse arbeidsbemiddelingsdienst VDAB, een toename met 11 procent ten opzichte van april 2023. Dat blijkt uit de maandcijfers van de dienst. -
-
60
Stoelendans bij generaals: behalve een nieuwe grote baas nog 13 verschuivingen aan top Defensie
-
De Lijn mag nog tien jaar bus- en tramvervoer uitbaten als 'interne operator' en behoudt monopolie
De Vlaamse regering heeft vrijdag openbaarvervoermaatschappij De Lijn aangeduid als 'interne operator' voor de komende tien jaar. Dat deelt de Vlaamse regering vrijdagavond mee. De Lijn behoudt zo de facto het monopolie op het bus- en tramvervoer in Vlaanderen. De beslissing komt er na een benchmark met de privésector, die verplicht is volgens de Europese regels. -
Berichten-app Telegram komt onder Belgisch toezicht
De berichten-app Telegram is dé online trekpleister voor extreemrechts, dealers en terroristen. Europa wil de massa illegale inhoud op de omstreden app inperken. Het Belgisch Instituut voor Post en Telecommunicatie (BIPT) mag toezicht houden. Dat meldt ‘De Standaard'. -
KIJK. Honderden autofans troepen samen voor illegale straatrace op industrieterrein in Bree
Bree
-
Spaargids.be
Zo spaar je jaarlijks ruim 1.000 euro uit dankzij één aanpassing in je werkroutine
-
Federale ambtenaren krijgen voortaan verlof bij zwangerschapsverlies
Minister van Ambtenarenzaken Petra De Sutter kondigt vandaag aan dat federale ambtenaren twee dagen verlof krijgen bij zwangerschapsverlies. “Een zwangerschapsverlies is fysiek en emotioneel ingrijpend,” zegt De Sutter, zelf gynaecologe. Het verlof is er ook voor de partner van de vrouw met zwangerschapsverlies. Het voorstel werd vrijdag goedgekeurd door de ministerraad. -
Spaargids.be
Geen huwelijkscontract afgesloten: wat staat je dan te wachten bij een scheiding of overlijden?
Eigendom wordt bepaald door het huwelijksvermogensrecht en niet door de naam op de rekening. Ben je gehuwd, dan moet je dus kijken hoe je precies getrouwd bent. Is dat met een gemeenschap van goederen? Met een scheiding ervan? Of met nog een andere regeling? Spaargids.be overloopt de mogelijkheden. -
Independer
Alarmsysteem in je woning? Vraag dan korting aan je verzekeraar
3 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerLinda De Wolf
johan fransaert
Jan Aernouts