Europese markten nemen adempauze

De Europese beurzen hebben woensdag afgesloten met een verlies van 0,7 procent. Ook op de Bel20 staan vooral rode cijfers: 0,5 procent verlies.

Even een globaal overzichtje: bij de winnaars op de Bel20 vinden we Proximus, met 2,51 procent winst, er lijkt geen duidelijke aanleiding.

Op de tweede plaats staat Aedifica, met een winst van 1,57 procent. Aedifica kondigde eerder deze week aan dat er uitgebreid wordt naar Ierland. Daar is veel vraag naar zorg en het vastgoed wordt er aan premiumprijzen verhuurd, dat geeft de belegger vertrouwen. Het is het 7de land waar Aedifica zorgcentra bouwt.

Derde plaats is voor Galapagos. Het aandeel van de biotech’er is aan een rally bezig na zware verliezen vorige week. De Mechelaars moesten de proeven met hun verst ontwikkelde medicijn stopzetten en dat gaf toen een knauw. Intussen bouwt het aandeel opnieuw geloofwaardigheid uit, het koerst 1,42 procent hoger.

Aan de rode kant van de tabel dan, staat onder andere Sofina, met 2,69 procent verlies. Het investeringsbedrijf van de familie Boël is daarmee de rode lantaarn van de beursdag.

Tweede plaats aan de rode kant is voor Barco. Dat heeft er een rampjaar op zitten omdat bioscoopzalen nu eenmaal sloten, en laat dat toch een beetje de core business van de Belgen zijn. Zelfs Chinees Nieuwjaar, een moment om samen met geliefden in de cinema door te brengen, kon de meubelen niet redden. Het aandeel verliest 2,22 procent.

Derde verliezer van dienst: Umicore, met net geen twee procent verlies. De materiaaltechnologist ziet zijn CEO Marc Grynberg vertrekken na een recordjaar voor de recurrente winst in 2020. Misschien is dat de reden voor het korte verlies.

Nog opvallend: het aandeel van Zalando zakte in elkaar. De Zweedse holding Kinnevik, die 21 procent in handen heeft van het kledingconcern, keert de aandelen volledig uit aan de eigen aandeelhouders. Die krijgen zo  0,195 aandelen Zalando per aandeel Kinnevik in handen. Resultaat: een flinke uitschuiver.

En Ahold/Delhaize krijgt dan weer een opdoffer na uitstekende kwartaalresultaten. De omzet boomt, maar de winstmarge kan niet volgen. De coronacrisis zorgt namelijk voor meer verkoop, maar ook hogere onkosten en dat valt duidelijk niet in goede aarde. Het aandeel verliest 4 procent.