Foto bakkerij Burez

Bakkerij uit Oudenaarde verkoopt melocakes in vorm van "lachend kakske" in strijd tegen darmkanker

Bakkerij Burez, uit Oudenaarde, verkoopt melocakes in de vorm van de emoji "lachend kakske" in de strijd tegen darmkanker. Een deel van de opbrengst gaat naar de vzw Stop Darmkanker. "Het is belangrijk dat mensen zich op tijd laten screenen", klinkt het.

Op de website van vzw Stop Darmkanker kan je er niet naast kijken: 1 op de 20 mensen wordt ooit geconfronteerd met darmkanker. Er op tijd bij zijn is cruciaal. De strijd tegen darmkanker inspireert soms tot ietwat ludieke acties: zoals de verkoop van lachende kakskes bij bakkerijen bijvoorbeeld. Bakkerij Burez uit Oudenaarde verkoopt melocakes in de vorm van de emoji: "Het is misschien wat raar als je zoiets in de toonbank ziet liggen, maar het is zo belangrijk in de strijd tegen darmkanker", zegt bakker Christoffel Burez.

(lees verder onder het korte filmpje)

Melocakes met ogen en mondje

Het typische "lachende kakske", de emoji die gebruikt wordt in berichten op sociale media, zet altijd aan tot een glimlach en mag gebruikt worden in de strijd tegen de ziekte.  De actie is vorig jaar al gelanceerd, legt Burez uit: "Een collega van ons was er toen al mee begonnen. Er zijn bakkers die 'boules' maken met een bruine crème in plaats van een gele crème. Bij ons zijn het 'melocakes' in de vorm van een kakske met bijhorende ogen en een mondje."

De bakkers willen de link leggen met de strijd tegen darmkanker en bovenal mensen sensibiliseren om zich te laten testen. "De actie is gekend bij een breed publiek, merk ik", zegt de bakker. "De mensen weten waarom ze het kopen. Het is iets duurder, maar over de prijs wordt niet gediscussieerd omdat ze het goede doel steunen." Een deel van de opbrengst gaat naar vzw Stop Darmkanker.

Meest gelezen