© ATV

Minister Peeters stopt plannen voor Antwerps tramnet in ijskast, ook voor lijnen 4 en 7

Antwerpen, Mortsel -

De aanpassingen op het Antwerpse tramnet, zoals voor tramlijnen 4 en 7, worden tijdelijk in de ijskast gestoken. Dat blijft zo tot er meer duidelijkheid is rond de capaciteit, met de levering van nieuwe trams en de revisie van de oude pcc-trams.

Sacha Van Wiele, Filip Spoelders

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) bevestigde dat na een vraag van Groen-parlementslid Imade Annouri in de Vlaamse raadscommissie Mobiliteit. Rond de nieuwe regeling voor tramlijnen 4 en 7 is heel wat ongerustheid ontstaan. Bekommernissen die ook tot bij de minister zijn geraakt.

LEES OOK:

“Ik heb De Lijn gevraagd om nu de hervormingen van het tramnet binnen de Antwerpse vervoerregio on hold te zetten”, zegt Peeters. “Als ik de vervoerplannen van de verschillen regio’s zal voorleggen aan de Vlaamse regering, zal ik ook het tramverhaal voor Antwerpen daar nog uit halen.”

© RR

Wachten op duidelijkheid

De minister wil eerst duidelijkheid krijgen rond de capaciteit van het Antwerpse tramnet. Zo worden volgend jaar 23 nieuwe trams geleverd, 17 in 2023 en 20 in 2024. Ook de oude pcc-trams gaan volop in revisie.

“Ik wil nu wachten met de uitrol van het nieuwe tramnetwerk in Antwerpen tot er meer duidelijkheid is over het effect op de capaciteit, met de leveringen van de nieuwe trams en de revisie van de pcc’s”, zegt Peeters. “Het is moeilijk om slechts één tramlijn on hold te zetten. Daarom dat we even wachten met de uitrol van heel het nieuwe tramnet in Antwerpen tot we duidelijkheid hebben op de extra capaciteit.”

Reacties: positief tot waakzaam

Annouri, die in Antwerpen Groen-fractieleider is, hoopt dat dit uitstel wordt gebruikt om betere plannen te maken, zodat er meer en beter openbaar vervoer komt in Antwerpen.

Ook oppositiepartij PVDA reageert positief. “Dit is fantastisch nieuws voor alle mensen die al maanden opkomen voor tram 7, 4 en 2”, zegt Vlaams parlementslid Jos D’Haese (PVDA). “Nu moeten er ook extra middelen worden vrijgemaakt om van Antwerpen een échte tramstad te maken.”

Bij het burgerplatform #RedTram7 wordt voorzichtig positief gereageerd. “Wij zijn lichtjes blij, want dit betekent dat tram 7 niet direct zal verdwijnen zonder een bijkomend onderzoek”, zegt Bart Stein, woordvoerder van #RedTram7. “Hopelijk gebeurt dit onderzoek zeer grondig.”

Toch zegt Stein dat het burgerinitiatief zeer waakzaam zal blijven. “Dit betekent niet dat tram 7 gered is. Het is belangrijk dat er in de toekomst rekening wordt gehouden met de capaciteit van het openbaar vervoer. Maar het plan voor de regio Antwerpen zal serieus herzien moeten worden, met bijkomende investeringen, om het autoverkeer te laten afnemen. Wij vragen een aangepast plan ten gunste van tram 7 met ook een verlenging richting Edegem en Kontich. Dit betekent dat er meer middelen in het openbaar vervoer moeten worden gepompt. ” 

Schepen Kennis: “Hoop op hogere frequentie”

Antwerps mobiliteitsschepen en voorzitter van de vervoerregio Antwerpen Koen Kennis (N-VA) uitte enkele weken geleden al zijn bezorgdheid over de capaciteit en de frequentie. “Vanuit de vervoerregio formuleerden we al een jaar lang onze verzuchtingen hierover”, zegt Kennis. “Ik ben blij dat de minister nu reageert. Ik hoop nu alleen dat er snel wordt gereageerd en de nodige stappen worden gezet om een hogere frequentie en capaciteit te creëren.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Mobiliteit Antwerpen