Helft van LGBTQ+-gemeenschap durft niet te kiezen voor hun favoriete kapsel uit angst voor vooroordelen
“Ik durfde niet te vragen om het kapsel dat ik écht wou.” Het is iets waar veel trans en non-binaire mensen mee worstelen als ze naar de kapper gaan. En dat is méér dan jammer, want je haren zijn juist een belangrijk onderdeel van genderexpressie. Dat maakt Pantene bekend op de Internationale dag van Transgendervisibiliteit.
In een ideale wereld is iedereen gelijk en voelen we ons allemaal vrij om onszelf te zijn. Jammer genoeg zijn we daar nog niet. Dat blijkt uit een rondvraag van Pantene, een merk dat haarverzorgingsproducten verkoopt, en KLIQ, een vzw dat werkt rond gender- en seksuele diversiteit.
Via de socialemediakanalen van KLIQ werd een enquête verspreid. De respondenten gaven een duidelijke boodschap door: ons land is niet zo'n goede bondgenoot voor de LGBTQ+-gemeenschap. De Belgische maatschappij kreeg een schamele 5,7 op 10 voor de aanvaarding van die community. De grootste uitdagingen zijn een gebrek aan kennis van genderdiversiteit, stereotypes en een gebrek aan representatie.
Stress bij de kapper
Trans en non-binaire personen geven ook aan dat ze nog elke dag met genderstereotypen geconfronteerd worden. Zo werd 50 procent van de respondenten bij de kapper minstens een keer misgenderd of met de foute voornaamwoorden aangesproken. Een even grote groep zegt zelfs dat hun kapsel geen keuze is, aangezien ze zich beoordeeld voelen door hun omgeving, hoewel acht op de tien zeggen dat hun haar belangrijk is in hun genderexpressie.
Zes op de tien mensen ervaren zelfs stress bij de kapper en 52,3 procent voelt zich kwetsbaar. Dat is iets wat kapster Jitske Van de Veire herkent. “Wij hebben veel klanten die zich niet als cisgender (iemand van wie de genderidentiteit overeenkomt met het geboortegeslacht, ndvdr.) identificeren. Het is dus heel belangrijk dat wij als kapper daarmee om weten te gaan, vooral omdat haar vaak een vorm van zelfexpressie is”, legt Jitske uit. “Ik wil dat wij 100 procent toegankelijk zijn voor iedereen. Ik wil dat iedereen zich welkom voelt in mijn stoel.”
Om genderstereotypen te doorbreken, lanceert Pantene de campagne ‘Hair Has No Gender’. “Wij staan achter trans en non-binaire personen in hun zoektocht naar het perfecte kapsel in hun genderexpressie”, aldus Mickael Mugico, Brand Marketing Director Pantene bij P&G. Het doel van het project: de LGBTQ+-gemeenschap meer zichtbaarheid geven. “Representatie leidt namelijk tot aanvaarding en dat is tenslotte het einddoel.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Een gehydrateerde, glanzende huid tijdens de Ramadan? Expert geeft advies: “Dit product heb je elke dag nodig”
-
“Zodat onze kinderen niet hetzelfde moeten ervaren.” Wendy en Callie creëren slim product voor Belgen met krul- of kroeshaar
Wat hebben een businesscoach en een chemicus gemeen? Hun prachtige krullen en het verlangen om andere Belgische vrouwen met krullend of kroeshaar te redden van de struggles die ze zelf ook zo goed kennen. Wendy (30) en Callie (25) werkten jaren aan hun innovatieve product, na jaren te lijden onder het stigma dat op hun natuurlijke lokken rust. “Ik kreeg op den duur brandwonden.” -
PREMIUMShowbizz
Q-dj Jana De Wilde over haar coming-out als trans persoon: "Ik walgde van mijn eigen lichaam"
Jana De Wilde had tijdens haar jeugd twee grote dromen: presenteren op de nationale radio en vrouw zijn. Vandaag, op haar 23ste, is ze elke avond op Qmusic te horen en voelt ze zich op en top vrouw. Een maand geleden sprak ze voor het eerst over haar transitie, en op de dag van de transvisibiliteit vertelt ze over de weg die ze al heeft afgelegd, en de hoogtes en laagtes die daarmee gepaard gingen. “Voor ik begon met hormonen, heb ik zaad laten invriezen... om het een maand later te vernietigen.” -
-
Independer
Alarmsysteem in je woning? Vraag dan korting aan je verzekeraar
-
Dankzij Beyoncé leeft de cowboylook meer dan ooit, hoe draag je die zelf? “De trend is nooit weggeweest”
Kunnen we ons voorbereiden op een zomer vol cowboyboots en yeehas? De cowboystijl verovert het straatbeeld. Sinds de release van Beyoncés nieuwste album is het aantal zoekopdrachten naar ‘cowboyhoed’ zelfs met 212,5 procent gestegen. Moderedacteur David Devriendt legt uit hoe je de trend toepast in je eigen kleerkast. -
Jobat
Wie krijgt vakantiegeld? Om welk bedrag gaat het? En wanneer wordt het uitbetaald?
Heel wat werknemers verwachten in aanloop naar de zomervakantie hun deugddoend - jaarlijks terugkerend – extraatje: het vakantiegeld. Jobat.be klopte aan bij Matthias Debruyckere, juridisch expert bij hr-dienstengroep Liantis, om de meest gestelde vragen rond dit topic beantwoord te zien. -
PREMIUM
3 Vlamingen die hardcore in kleding van Dries Van Noten investeerden: “Als ik de trap oploop en die split valt open, dat dóét iets”
-
Het is eindelijk rokjesweer: zo stoom jij je benen klaar. “Dit is hét geheim van Jennifer Lopez”
-
PREMIUM
Kan je jezelf écht mooier eten? Expert legt uit wat werkt voor een mooiere huid: “Dit verzacht acne”
Onze huid is een tweezijdig orgaan. De buitenkant verzorgen we met allerlei crèmes en serums, maar hoe zit het met de binnenkant? Als we enkel smeren, verzorgen we onze huid dan maar voor vijftig procent? Onderzoeksarts Jetske Ultee legt uit welke rol voeding en supplementen in je skincareroutine kunnen spelen: “Mensen die dit eten vinden we vaker knap en gezond.” -
PREMIUM
Wat lgbtq’ers zoal naar het hoofd geslingerd krijgen: “Een homostel met kinderen, dat is erover, zeggen ze dan”
Het nieuws over de moord op de homoseksuele David, afgelopen weekend, gaat als een schokgolf door het land. Uitgescholden en bespuwd worden, of zelfs een klap in het gezicht: De Morgen laat zeven lgbtq’ers aan het woord die vaker dan hen lief is het slachtoffer zijn van homohaat. -
PREMIUM
Charlotte, dochter van de baas, wordt nu CEO van modebedrijf Bel&Bo: “Ons horrorjaar was een leerschool voor me”