Huawei draait miljardenwinst ondanks VS-sancties
EconomieOndanks de sancties van de Verenigde Staten tegen het bedrijf, heeft de Chinese technologiereus Huawei in 2020 meer winst en omzet geboekt. In Europa en de VS daalde de omzet, maar de Chinese markt compenseerde dat.
De omzet steeg op een jaar tijd 3,8 procent tot 891,4 miljard yen, wat omgerekend neerkomt op 115,8 miljard euro. De winst ging 3,2 procent hoger tot 64,6 miljard yen, of 8,4 miljard euro.
De VS kwamen met sancties op de proppen tegen de fabrikant van onder meer smartphones, waardoor het bedrijf bijvoorbeeld moeilijker toegang heeft tot chips, of er voor de smartphones geen updates meer zijn van het Android-besturingssyteem van Google. De VS hekelen dat Huawei zich bezondigde aan spionage, wat de techreus uit Shenzhen ontkent.
Door de band genomen was 2020 een goed jaar, zegtJiang Xisheng, secretaris van de raad van bestuur van Huawei. Maar “er waren natuurlijk veel problemen door de Amerikaanse sancties”. Met name bij de topmodellen van smartphones was er een “relatief grote” omzetdaling. De chips voor die toestellen zijn het meest getroffen door de VS-sancties. Huawei kan die telefoons enkel nog produceren met de chips die het reeds voor de sancties in voorraad had. Zelf die onderdelen produceren, is geen optie. “De productie van die chips is zeer ingewikkeld en momenteel kunnen we dat niet zelf.” Het bedrijf werk wel aan alternatieven en oplossingen om de belevering van onderdelen te diversifiëren.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
-
Winst Duitse autobouwers Mercedes en Volkswagen keldert
De Duitse autobouwers Mercedes-Benz en Volkswagen zagen de verkoopcijfers van hun auto’s - en daarmee ook de winst - flink dalen in de eerste drie maanden van het jaar. Dat komt onder andere door de “matige vraag” naar elektrische auto’s volgens Mercedes. “Zoals verwacht begint het jaar traag”, zegt financieel topman Arno Antlitz van Volkswagen. -
Belgische werknemers minder vaak afwezig op werk in 2023
Werknemers in België waren in 2023 minder vaak afwezig dan de voorgaande jaren. Dat blijkt vandaag uit een onderzoek van hr-dienstenbedrijf Acerta. De werknemers waren gemiddeld 83,3 procent van de tijd aan de slag, wat voor een voltijdse werknemer overeenstemt met 208 dagen per jaar. -
-
Spaargids.be
Mag je het geld op de rekening van je kind als ouder zelf gebruiken? En wat kan je zoon of dochter (zonder dat jij het weet)?
-
Diesel tanken wordt goedkoper
Diesel tanken wordt morgen goedkoper. Dat meldt de FOD Economie. -
Kwart arbeidsongevallen gebeurt bij nieuwe medewerkers
Een kwart van de ongelukken op de werkvloer gebeurt bij medewerkers die minder dan 1 jaar in dienst zijn. Dat blijkt uit cijfers van AXA Belgium. -
18
Van kwaad naar erger voor Elon Musk: aandeel Tesla zakt naar laagste punt in jaar tijd
-
Fusie tussen Crelan en Axa Bank leidt "op lange termijn" tot verlies van 150 banen
-
PREMIUM
EXCLUSIEF. Michel Doukeris, baas van AB InBev: “Overheid zou kleine cafés beter ondersteunen”
Geruime tijd had hij andere kopzorgen - een pandemie, energiecrisis en de inflatie - maar nu maakt Michel Doukeris (51) zich op voor de moeder aller sportzomers, waarin de biermerken van AB InBev in het zog van atleten mee in de spotlights staan. In een exclusief gesprek vertelt de Braziliaanse CEO van ’s werelds grootste bierbrouwer over de Belgische roots van zijn bedrijf, de groeiende populariteit van alcoholvrij bier en waarom overheden niet aan de zijlijn mogen toekijken wanneer cafés massaal de deuren sluiten. “Waar zullen onze zestienjarigen anders hun eerste job vinden om wat geld te verdienen?” -
Livios
Last van de tuinomheining van je buren? Dit zijn de regels omtrent vergunning, plaatsing en onderhoud
Wil je jouw tuin omheinen met een tuinafsluiting? Of heeft je buur dat gedaan en ben je daar niet helemaal tevreden mee? Bouwsite Livios legt uit hoe de vork precies aan de steel zit wat betreft dit - soms heikel - onderwerp. -
PREMIUM100
Dit is het ‘geheime’ plan van de oliesjeiks om ons minder voor diesel en benzine te laten betalen
3 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerDirk Verschueren
JAN KARMELIET
Luke Vincke