Elektrisch rijden duur? Te weinig laadpalen en modellen? Deze beweringen houden (geen) steek
HLN DriveElektrisch rijden is duur, het laden neemt veel tijd in beslag,… er heersen heel wat vooroordelen over EV’s. Maar vaak zijn die gebaseerd op conclusies die enkele jaren geleden waarheid waren. Welke vooroordelen over elektrisch rijden houden vandaag nog steek? HLN Drive zocht het uit.
Elektrisch rijden is duur
Eerlijk is eerlijk, de aankoopprijs van een elektrische wagen ligt vaak nog hoger dan die van een auto met verbrandingsmotor. De goedkoopste Peugeot 208 begint bij 16.000 euro, voor de elektrische versie moet je bijna het dubbel neertellen. Die mag dan wel krachtiger zijn en beter uitgerust, maar alleen daarmee fiets je het prijsverschil niet toe. Toch wordt elektrisch rijden steeds goedkoper. Met de Renault Twingo Electric en de Dacia Spring zijn er vandaag al twee modellen op de markt die minder dan 20.000 euro kosten.
Met elektrische wagens geraak je niet ver
Die bewering klopte enkele jaren geleden. Maar vandaag zijn ook de meer betaalbare EV’s uitgerust met grote batterijpakketten van 50 tot 70 kWh zoals de Hyundai Kona of Kia e-Niro. Daarmee kom je – naargelang je rijstijl en traject – 300 tot 400 km ver. Wie dagelijks naar het werk pendelt, zal met andere woorden maar één keer per week moeten opladen. Die jaarlijkse trip naar het zuiden zal dan weer met een drietal tussenstops van een half uurtje aan de snellader moeten gebeuren in plaats van één tankstop, maar als je je rit goed inplant en de stop gebruikt om te eten of even de beentjes te strekken, is het net een verrijking voor je reis.
Er zijn niet genoeg laadpalen
Waar en niet waar. Onze publieke laadinfrastructuur kan beter, maar daar wordt aan gewerkt. Zo wil de stad Antwerpen het aantal laadpalen op haar grondgebied fors uitbreiden. Maar eigenlijk zijn die laadpalen nauwelijks nodig. 90% van de laadbeurten worden immers thuis of op het werk gedaan. En onderweg is een goed uitgebouwd netwerk van snelladers op knooppunten veel belangrijker voor wie lange afstanden wil afleggen. Die laadpalen kan je trouwens makkelijk vinden via allerlei apps en de GPS van je wagen.
Er zijn weinig modellen
De automerken rollen juist een heel offensief elektrische wagens uit in de meest populaire categorieën. De MG ZS EV, een middelgrote SUV, werd VAB gezinswagen van het jaar, en in die categorie doet onder meer ook de Mazda MX-30 mee en bij de premiumspelers lanceerde Mercedes de stads-SUV EQA. Ford heeft met de Mustang Mach-E ook een SUV in de rangen. Op dit moment staan er al meer dan 40 elektrische wagens in de showroom van HLN Drive.
De batterij kan snel ontvlammen bij een ongeval
Helemaal niet. Wanneer je een ongeval hebt met een elektrische wagen wordt de batterij automatisch uitgeschakeld. Verschillende tests tonen aan dat een elektrische wagen niet gevaarlijker is dan een wagen met een verbrandingsmotor.
Elektrisch rijden is niet zo duurzaam als we denken
Waar en niet waar. Een elektrische wagen is tot nog toe niet volledig C02-neutraal. Bij de productie en recyclage komt er CO2 vrij en ook om te laden moet er elektriciteit opgewekt worden. Laden is wél duurzaam als je thuis zonnepanelen hebt en je die energie voor je wagen gebruikt. Alles samengeteld komt productie, recyclage en regulier laden neer op ongeveer 9 ton CO2 over de hele levensduur van de wagen, tegenover 22 ton bij een wagen met een verbrandingsmotor. Toch een immens verschil! Daarnaast stoot een elektrische wagen bij het rijden zelf geen schadelijke stoffen uit, wat van een wagen met een diesel- of benzinemotor niet kan gezegd worden.
Ons elektriciteitsnet kan al die EV’s niet aan
België telt momenteel 5,88 miljoen voertuigen. Iets meer dan 20 500 daarvan zijn elektrische auto’s. Terwijl het huidige stroomnet in België 1 miljoen elektrische auto’s van stroom zou kunnen voorzien! Bovendien worden elektrische wagens steeds slimmer en kunnen we ze opladen in de daluren, zodat ze ons elektriciteitsnet niet overbelasten. Sommige EV’s kunnen zelfs dienen als thuisbatterij en op piekmomenten stroom geven aan je huishouden. De technologie is nog in volle ontwikkeling, maar het zou goed kunnen dat de EV binnenkort een belangrijke plaats inneemt in onze huizen!
Ben jij klaar voor elektrisch rijden? Doe hier de test op HLN Drive.
Lees ook:
Bron: HLN Drive
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Werken op een feestdag: hoeveel extra loon mag je verwachten?
-
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
Ben je een hooikoortslijder? Dan kan je heel wat doen om klachten te voorkomen en verminderen: van vaker stofzuigen en een zonnebril dragen tot pillen slikken. Onder de efficiëntste wapens in de strijd bevinden zich ook luchtreinigers. HLN Shop focust op twee toestellen. -
Volkswagen jarenlang gehackt, vermoedelijk door Chinese cyberspionnen
Het wereldwijde IT-systeem van Volkswagen, de grootste autofabrikant van Europa, is jarenlang gehackt. Dat blijkt uit interne documenten die paper trail media, ‘Der Spiegel’ en ZDF deelden met ‘Knack’ en andere mediapartners van #Hidden Front. Dat is een onderzoeksproject naar Chinese inlichtingenactiviteiten in Europa. -
-
Livios
Last van de tuinomheining van je buren? Dit zijn de regels omtrent vergunning, plaatsing en onderhoud
-
Winst Duitse autobouwers Mercedes en Volkswagen keldert
De Duitse autobouwers Mercedes-Benz en Volkswagen zagen de verkoopcijfers van hun auto’s - en daarmee ook de winst - flink dalen in de eerste drie maanden van het jaar. Dat komt onder andere door de “matige vraag” naar elektrische auto’s volgens Mercedes. “Zoals verwacht begint het jaar traag”, zegt financieel topman Arno Antlitz van Volkswagen. -
67
Vandaag flitsmarathon (en dat blijkt volgens studie te helpen): “Twee op drie bestuurders passen rijgedrag aan na boete”
Vandaag organiseert de politie voor de twintigste keer een flitsmarathon. Uit een nieuwe studie van verkeersinstituut Vias blijkt dat zo’n actie ook nut te heeft. “Na een bekeuring voor overdreven snelheid zeggen twee op de drie Belgen zich strikter aan de snelheidslimiet te hebben gehouden”, zegt Stef Willems van Vias. -
PREMIUM
Flitsmarathon: van 58 euro tot 2.750 euro, welke boetes riskeer je voor 10 meest voorkomende overtredingen
-
PREMIUM
18 euro per maand voor zetelverwarming: betalen we straks abonnementskosten voor de opties in onze wagen?
-
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
Het gebeurt meer dan je denkt: je komt bij je geparkeerde voertuig en ziet dat er een ferme deuk of kras in zit. Maar van de automobilist, e-stepper of fietser die tegen je wagen reed, is geen enkel spoor. Dekt je verzekering die schade? En wat moet je allemaal doen om ‘klacht tegen onbekenden’ in te dienen? Independer.be legt het uit. -
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”
In een fietsstraat – de officiële term is ‘fietszone’ – gelden er aparte verkeersregels. Je weet wellicht al dat je met een auto een fietser niet mag inhalen. Maar hoe zit dat bij speedpedelecs of steps? En mag je met een elektrische fiets wél sneller rijden dan 30 km/uur? Stef Willems van verkeersinstituut Vias zet de regels op een rijtje en vertelt welke boetes je riskeert als je je daar niet aan houdt. -
Vlaamse regering herstelt toegang oldtimers in lage-emissiezones