Breiden we binnenkort onze kleerkast uit met virtuele kledingstukken? Digitale mode is in opmars
Digitale kleding, gemaakt van pixels in plaats van textiel, wint aan populariteit. Ontwerpers spelen in op de digitalisering en testen volop hoe we onze kleerkast kunnen uitbreiden met virtuele kledingstukken die we enkel online bezitten. Wat is daar de bedoeling van? En is digitale mode de toekomst? Fashionista Elien Migalski (31) denkt van wel.
Gelivestreamde catwalkshows, collecties in 3D en mode die je in digitale formaten kunt kopen. Het klinkt als sciencefiction, maar is wel degelijk realiteit. In 2018 bracht de Scandinavische retailer Carlings zijn eerste digitale kledingcollectie uit. Klanten konden de kledingstukken enkel virtueel kopen. Ze moesten een foto van zichzelf insturen en Carlings fotoshopte de virtuele kledingstukken op hun lichamen, ‘digitaal op maat’. ‘Wat is daar het nut van?’, horen we je denken. Met hun modieuze outfitfoto konden de kopers dan uitpakken op sociale media.
Sindsdien tonen verschillende ontwerpers en merken hun interesse in digitale mode, en de coronacrisis versnelde die evolutie. Zo bracht Louis Vuitton enkele maanden geleden een onlinecollectie uit, en Tommy Hilfiger zal in het voorjaar van 2022 een paar samples enkel digitaal ontwikkelen en verkopen. Ondertussen organiseerde modelabel Hanifa vorig jaar een virtuele 3D-catwalk zonder modellen (zie video hieronder).
(Lees verder onder de video.)
Twee kleerkasten
Virtuele mode, zoals die van het Scandinavische Carlings, spreekt tot de verbeelding. De kledingstukken die je koopt, bestaan nooit fysiek, enkel virtueel. Op foto’s dus. De techniek is tot nu toe vooral populair bij – wat dacht je – mode-influencers. Op die manier kunnen ze online makkelijk mee zijn met de nieuwste trends en hun pagina’s op Instagram of TikTok vullen met indrukwekkende looks, zonder dat hun kleerkast ontploft.
Het is een duurzame en ecologische manier van online shoppen.
Dankzij digitale mode bezitten we binnenkort dus twee kleerkasten: eentje in het echte leven, en eentje in de online wereld. Zo kan je in real life een minimalistische kleerkast hebben met slechts een aantal stuks, terwijl je op sociale media honderden nieuwe kledingstukken bezit in je virtuele kleerkast. Het beste van twee werelden.
Elien Migalski (31) is het daarmee eens. Ze is het gezicht achter de modeblog ‘Dogs and dresses’, managing director van vintageboetiek Labellov én heeft een grote interesse in digitale mode. “Virtuele kledingstukken kunnen enigszins een oplossing bieden tegen fast fashion. Influencers krijgen van pr-bureaus en modemerken vaak kledingstukken die ze maar één keer dragen voor de foto. Daarna belandt het stuk in de kast en kijken ze er niet meer naar.”
(Lees verder onder de foto.)
Het grote voordeel is dus dat digitale mode overproductie van fysieke kleding tegengaat, zegt Elien. “Daarnaast zijn er geen transportkosten meer, dus het is beter voor het milieu. Het is een duurzame en ecologische manier van online shoppen. Heb ik zelf al eens een virtuele outfit gekocht? Nog niet, maar dat sluit ik in de toekomst zeker niet uit.”
Net zoals bij gewone kleding kunnen modemerken een samenwerking aangaan met influencers. Zij promoten dan op hun sociale media virtuele kledingstukken en inspireren volgers om de looks te kopiëren.
En de gewone mens op straat?
Dat influencers fan zijn van deze nieuwe manier van shoppen, ligt voor de hand. Maar zal het ook aanslaan bij een groter publiek? Elien denkt van wel. “Volgens mij is virtuele mode een natuurlijke evolutie in dit digitale tijdperk. De modewereld is al een lange tijd hetzelfde gebleven, dus het wordt hoog tijd dat we er nieuw leven in blazen.” Virtuele stukken echt kopen kan nu al bij het merk DressX, de eerste internationale retailer die digitale modecollecties aanbiedt. Hier vind je al sjaals of vestjes voor 20 euro, maar evengoed jassen of stuks voor een tienvoud van die prijs.
Ondanks de vele positieve punten van digitale mode, wil Elien ook nuanceren. De modeblogster verwacht niet dat we binnenkort alleen nog maar digitale stuks zullen kopen. “Het is een innovatief idee en ik ben erg geïnteresseerd naar de evolutie ervan, maar ik denk dat veel mensen het gewoon leuk vinden om kleding te voelen en te passen.” Met andere woorden: shoppen naar fysieke kleding is een totaalervaring die veel mensen (nog) niet willen missen.
Lees ook:
Van een sjaal in je haar tot een dubbele riem: stylist deelt simpele stijltips met een groots effect
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Wat maakt cosmetica jou allemaal wijs? Expert legt het helder uit. “Smeer dit alsjeblieft niet, want dat is pas gevaarlijk”
-
PREMIUM
Spuitje zalmsperma of potje slakkenslijm? 6 bizarre nieuwe beautytrends: “Dit vermindert donkere kringen rond ogen”
Natuurlijke cosmetica is populair. En dat mag je tegenwoordig wel heel erg letterlijk nemen. Van slakkenslijm over slangengif tot sperma van zalm: we smeren en spuiten de gekste ingrediënten in naam van een beestig mooie huid. Onze beautyredactrice licht zes opvallende bestanddelen uit: wat beloven ze juist? En hoeveel betaal je ervoor? “Dit zou hetzelfde als botox doen.” -
Crocs en Pringles smelten samen in één schoen: waarom zijn we zo’n fan van ‘lelijke’ mode?
Goed nieuws voor alle fans van faux-fashion: vanaf vandaag kan je de limited-edition Crocs in samenwerking met chipsproducent Pringles in huis halen. Want het merk achter deze tuinsandaal weet: hoe gekker en opvallender de crocs, hoe beter. Wat is het geheim achter het succes van deze ‘foute’ kledij of schoeisel? Onze moderedacteur David legt uit. “Deze trend past perfect bij onze tijdsgeest.” -
-
Spaargids.be
Mag je het geld op de rekening van je kind als ouder zelf gebruiken? En wat kan je zoon of dochter (zonder dat jij het weet)?
-
PREMIUM
Zelf een zomerjurk naaien als beginner? Wij testen het uit: “Het lijkt alsof ik met mijn ogen dicht heb geknipt”
Met de zomer op komst, groeit ook ons verlangen naar een opgefriste garderobe. Maar waarom maak je die nieuwe zomerjurk niet gewoon zelf? Nina-coördinator Renée, geoefend naaister, en journalist Roxanne, naainitwit, testen het voor je uit. En dat verliep niet helemaal naadloos. “Naai ik een paar foute steken, dan moeten die eruit.” -
OPROEP. Ben jij grote fan van Dries Van Noten en wil jij op de foto?
Staat Dries Van Noten voor jou synoniem met stijl? Hangt jouw kast vol met stuks van de ontwerper, of zweer jij bij die ene jas van het merk? Je bent niet alleen: de designer heeft héél wat fans. NINA is op zoek naar Belgische liefhebbers die minstens een aantal stuks van Dries Van Noten verzamelden, en ermee op de foto willen. -
HLN Shop
Pretpark (extra voordelig) meepikken vóór de grote drukte? Vier hoogvliegers voor de hele familie op een rij
-
PREMIUM
Droog, krullend, fijn of dik haar? Dit is de ultieme haargids voor elk haartype. “Gebruik twee borstels”
-
Zo werkt ‘Dressr’, het eerste Belgische online platform waar je kleding kan huren
Elke dag belanden er wereldwijd tonnen oude kledingstukken op de afvalberg. Milieuvriendelijk? Reken maar van njet. Daarom wordt het steeds hipper om kleding niet te shoppen, maar te huren. Na een paar succesverhalen in het buitenland, heeft ons land nu ook een eigen online platform: Dressr. Je kunt er met een abonnement elke maand je garderobe inwisselen voor een nieuwe. -
Kleine bubbeltjes en roodheid rond je mond of ogen? Dan heb je hetzelfde kwaaltje als Hailey Bieber. Zij en dermatoloog geven tips
“Ik kamp al sinds mijn 19de met periorale dermatitis”, onthulde model Hailey Bieber recent op sociale media. Een huidaandoening die veel jonge vrouwen treft, meent dermatologe Griet Voet. Azelaïnezuur en clindamycine to the rescue, aldus Bieber. Maar werken deze twee remedies écht? De huidarts geeft advies: “Kijk eerst naar de oorzaak.” -
Een wondermooie vrouw, maar is ze echt? Bekend merk belooft nooit met AI te werken voor hun advertenties