Deze automerken stoppen binnenkort met verbrandingsmotoren
HLN DriveSommige landen, zoals het Verenigd Koninkrijk of Japan, willen vanaf 2030 of later een verbod op de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor. Hier in België krijgen vanaf 2026 enkel elektrische bedrijfswagens nog een fiscaal voordeel. Consumentenorganisatie Testaankoop berekende dan weer dat elektrisch rijden vanaf 2025 goedkoper zal zijn dan rijden op benzine of diesel. Ook de automerken volgen en stellen steeds vaker een einddatum. HLN Drive maakt een overzicht.
Smart bestaat sinds enkele jaren enkel als elektrisch merk, Polestar zal na de plug-in hybride Polestar 1 enkel nog elektrische modellen bouwen (met momenteel de Polestar 2 in de catalogus) en MG kiest – de plug-in hybride EHS ten spijt – ook hoofdzakelijk voor modellen die enkel op elektriciteit rijden. En natuurlijk is er Tesla, het merk waar je spontaan aan denkt bij elektrisch rijden. Het zijn echter uitzonderingen, de meeste automerken spelen nog altijd heel wat verschillende kaarten, van elektrisch over verschillende vormen van hybridemotoren, klassieke verbrandingsmotoren en zelfs waterstof, CNG en LPG.
Toch kondigen heel wat merken aan dat ze binnenkort zullen stoppen met verbrandingsmotoren. 2030 wordt dan veelal naar voor geschoven als het moment van overstap. Volvo, dat vandaag enkel de XC40 Recharge in zijn gamma heeft, bouwt vanaf dan enkel elektrische wagens. Ook Ford, dat voorlopig enkel de Mustang Mach-E in de rangen heeft, mikt op 2030, net als MINI waar momenteel enkel de Cooper SE elektriciteit predikt.
Jaguar wil nog vroeger zijn. Al vanaf 2025 wil de Britse constructeur enkel EV’s bouwen, hoewel het met de I-Pace momenteel slechts één volledig elektrisch model heeft. Bij de Volkswagengroep (onder meer Audi, Volkswagen, Seat en Skoda) horen we geruchten dat de huidige generatie verbrandingsmotoren de laatste wordt, geluiden die we ook opvangen vanuit Mercedes.
Enkel diesel in de ban?
Van de verbrandingsmotoren lijkt vooral de dieselmotor kop van jut, een rol die hem al sinds het dieselgateschandaal is toebedeeld. Sommige merken lijken bijvoorbeeld voorlopig enkel de zelfontbrander te laten vallen. Suzuki rust zijn modellen al een tijdje enkel met benzinemotoren uit, al dan niet in hybridevorm zoals met de recent gelanceerde Swace. De Renaultgroep, met ook Dacia, zal niet meer investeren in nieuwe diesels, maar de bestaande versies zo lang mogelijk blijven gebruiken. Niet verwonderlijk gezien Renault met de Megane, Talisman en Espace maar drie dieselmodellen heeft en Dacia met de populaire Sandero en Duster vooral de kaart van benzine en LPG trekt.
Bij Renault klonken deze woorden officieel uit de mond van CEO Luca de Meo, maar dezelfde geruchten heersen bij de Hyundaigroep (Hyundai en Kia). Ook daar zou de huidige generatie dieselmotoren de laatste zijn. En Honda, dat zal in de praktijk ook geen nieuwe diesels meer maken. Het merk kiest in Europa vanaf 2023 enkel voor elektrisch en hybride en in die laatste categorie wordt de elektromotor quasi altijd (en bij Honda altijd) aan een benzinemotor gekoppeld, zoals recent nog in de HR-V. Vanaf 2040 zou Honda wel volledig overstappen op EV’s. Eenzelfde strategie bij Nissan, waarbij elk verkocht model vanaf 2030 op één of andere manier geëlektrificeerd is alvorens de stap naar 100% elektrisch te maken.
Klaar voor elektrisch rijden? Doe hier de test op HLN Drive.
Lees ook:
Bron: HLN Drive
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Groen, rood, blauw of geel: richt je dak klimaatvriendelijk in met deze slimme tips
-
PREMIUM
“Zo voorkom je dat je een boete krijgt”: politie-expert verduidelijkt regels over bakfietsen, e-steps en andere voertuigen
Hoeveel kinderen mogen op een longtailfiets? En hoe zit dat met speedpedelecs, al dan niet met bak ervoor? Mag daar nog zo’n wagentje of kinderfiets aan? En wat met steps en fatbikes? “Maar liefst vijf wetgevingen moet je raadplegen om dat te weten te komen”, aldus Wim De Schutter van de Antwerpse politie. Voor wie ze liever niet wil doorploegen, zet hij netjes op een rijtje wat mag en waarmee je een boete riskeert. -
185
Pas een boete als je meer dan 127 km/u op autosnelweg rijdt? Vias pleit voor strengere controles
Verkeersinstituut Vias doet nogmaals een oproep om de technische tolerantiemarge van snelheidsmetingen te verlagen. Momenteel bedraagt die marge 6 kilometer per uur, maar Vias pleit voor een maximale marge van 3 kilometer per uur. “Een lagere tolerantie zal de gemiddelde snelheid zeker mee doen dalen”, zegt woordvoerder Stef Willems in ‘Het Nieuwsblad’. -
-
Vogelpoep en dode insecten van je auto verwijderen? Zo doe je dat zónder krassen
-
217
DEBAT VAN DE DAG. Moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden?
Middenvakrijders: een van de grootste ergernissen in het verkeer. Jaarlijks krijgen gemiddeld 2.000 bestuurders die op het middenvak van de autosnelweg blijven rijden een boete in de brievenbus. En die kan oplopen van 116 euro tot 160 euro. Maar is dat voldoende? Of moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden? Vanavond bundelen we jullie interessantste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat enkele experts ervan vinden. -
Hoeveel geld en tijd bespaar je echt als je thuiswerkt? “Tot zeker 862 euro per jaar”
Als je telewerkt, combineer je niet alleen makkelijker werk en gezin. Je vervuilt er ook minder door. En je bespaart geld en tijd. Hoeveel precies? Dat kan je voortaan zelf berekenen dankzij een nieuwe online calculator die verkeersinstituut Vias in het leven riep. -
PREMIUM
“Het is geen goedkope hobby”: amateurcoureur Jeroen (34) fietst zeker 3 keer per week. Maar hoeveel mag dat kosten?
-
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
-
Livios
‘Gebruik in dat geval nooit azijn’ en ‘pas op met hogedruk’: zo ga je wél voor een brandschoon terras
Kan je terras nog een opknapbeurt gebruiken vooraleer je er heerlijk kan vertoeven? Dan is het reinigen een mooie eerste stap. Met deze onderhoudstips van bouwsite Livios ben jij helemaal klaar voor de lentezon. -
Gaspedaal raakt bekneld of schiet los: Tesla laat gaspedalen van duizenden Cybertrucks vervangen
Een opvallend probleem bij de Cybertruck, de futuristisch ogende monsterpick-up van Tesla. Er blijkt iets grondig mis met de gaspedalen in tal van voertuigen. Tesla roept bijna 3.900 Cybertrucks terug om de gaspedalen te repareren of te vervangen. -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike