‘Onkruidtrein’ Infrabel mag ook dit jaar nog verboden pesticiden sproeien

Bron: BELGA

Spoornetbeheerder Infrabel mag ook dit jaar op bepaalde plekken op en rond de sporen onkruid bestrijden met pesticiden die glyfosaat bevatten. Alvast in Vlaanderen en Brussel kreeg Infrabel een nieuwe uitzondering op het verbod om pesticiden te gebruiken. De spoornetbeheerder laat twee keer per jaar een onkruidtrein - door tegenstanders ook giftrein genoemd - rijden die gericht pesticiden sproeit.

De toelating in Brussel verscheen woensdag in het Staatsblad. Infrabel mag er pesticiden met glyfosaat gebruiken om onkruid te bestrijden op de hoofdspoorwegen en een aantal bijsporen. Ook spoorwegmaatschappij NMBS (voor sporenbundels van de technische sites in Vorst en Schaarbeek) en openbaarvervoermaatschappij MIVB (voor metrosporen) mogen pesticiden gebruiken die glyfosaat bevatten. De Brusselse toelating geldt voor een jaar.

LEES OOK. Infrabel ziet geen goed alternatief voor ‘giftrein’: “Bij andere methoden dreigt hinder voor het spoorverkeer” (+)

Ook in Vlaanderen kreeg Infrabel opnieuw een uitzondering om toch nog pesticiden te mogen gebruiken, zo bevestigen de spoornetbeheerder en de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM). Hier geldt de toelating voor drie jaar (2021-2023), met een jaarlijkse evaluatie, zegt VMM-woordvoerster Katrien Smet. Zij wijst er ook op dat de voorwaarden verstrengd zijn tegenover eerder. Zo mag Infrabel geen glyfosaat gebruiken in tractieonderstations en zijn er extra beperkingen waar de sporen in de buurt lopen van oppervlaktewater of door beschermingszones voor grondwater.

Specifieke plaatsen

De VMM wijst er nog op dat Infrabel inspanningen levert om steeds minder pesticiden te gebruiken en alternatieven te zoeken. “De spoornetbeheerder kan een groot deel van zijn patrimonium zonder pesticiden onderhouden, maar op heel specifieke plaatsen is het omwille van de veiligheid dat we een afwijking toestaan”, aldus Smet.

Ook Infrabel zelf verwijst naar de veiligheid. “Infrabel heeft tot nu toe een afwijking gekregen op het pesticideverbod, meer bepaald om onkruid te verwijderen in de beddingen en op dienstpaden langs het spoor omdat dat cruciaal is voor de spoorveiligheid”, luidt het daar. “Er is ook geen alternatief om dat te doen op grote, industriële schaal. Dat zien we ook bij onze collega-spoorwegbeheerders in de buurlanden.”

In Wallonië is er nog overleg bezig. De huidige toelating loopt er tot eind juni.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen