Spuitwater met alcohol: Coca-Cola komt met nieuw drankje naar België
Coca-Cola lanceert een hard seltzer op de Belgische markt: bruiswater met alcohol en een smaakje. De hippe drankjes zijn immens populair in de VS. Bij verslavingsexperten gaan de alarmbellen af.
De Amerikaanse frisdrankreus brengt half mei Topo Chico Hard Seltzer naar de supermarkt, en deze zomer naar de horeca. Topo Chico komt in drie smaken, en heeft een alcoholpercentage van 4,1 procent. Het is voor het eerst dat Coca-Cola een eigen alcoholisch merk gaat verkopen in ons land.
Hard seltzers zijn drankjes op basis van bruisend water, alcohol en een fruitsmaak. Ze zijn erg populair in de VS, en winnen ook terrein in Europa. Eerder introduceerde ook al brouwer AB InBev een hard seltzer op de Belgische markt.
Dubieus
Coca-Cola zegt te mikken op de markt van de 20-jarigen en ouder. “We mikken op een breed publiek. Het is een echt zomerdrankje”, klinkt het bij het bedrijf. Is het niet dubieus dat een bedrijf als Coca-Cola met alcohol op de proppen kom? “We beseffen onze verantwoordelijkheid, en gaan een strikt marketingbeleid voeren”, verzekert een woordvoerster.
Het bedrijf vindt het belangrijk dat er geen verwarring kan bestaan tussen alcoholische en niet-acoholische drankjes. Zo moeten influencers die onder de arm worden genomen minstens 25 jaar zijn, en moeten hun volgers voor 80 procent 20-plussers zijn. Er komt ook geen reclame in de buurt van scholen voor Topo Chico.
Ze mikken op een nieuw en jong alcoholpubliek. Dat is helemaal niet oké.
Ondanks de beloftes betreurt VAD, het Vlaams expertisecentrum voor alcohol en andere drugs, de plannen van Coca-Cola. “Het is en blijft een producent van kinderdrankjes, die nu met alcohol afkomt”, reageert VAD-directeur Katleen Peleman. “Ze mikken op een nieuw en jong alcoholpubliek. Dat is helemaal niet oké.”
Vooral dat een frisdrankproducent met een alcoholproduct afkomt, is voor het expertisecentrum een reden tot bezorgdheid. “We maken ons zorgen. Coca-Cola roept de sfeer op van jeugdigheid, plezier en gezondheid. En dat stemt niet overeen met het product. De hard seltzers hebben een gelijkaardig alcoholpercentage als bier.”
“Op maat van de jeugd”
Ook dat Coca-Cola zegt niet te zullen mikken op mensen jonger dan 20 jaar, maakt weinig indruk bij de experten. “De look en feel van het product is op maat van de jeugd gemaakt. Het is in de praktijk ook moeilijk om in marketing een onderscheid te maken tussen min- en plus 20--jarigen”, aldus Peleman.
De wetgever stelt de drankjes alvast gelijk aan sterke drank. De hard seltzers mogen niet worden verkocht aan jongeren onder de 18 jaar.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
PREMIUM11
Jan was slachtoffer van spoofing en kreeg duizenden telefoontjes van ontevreden Luminus-klanten over hem heen
-
Reizen63
Ryanair stunt met vliegtickets voor minder dan 5 euro
Luchtvaartmaatschappij Ryanair pakt tot 16 februari uit met de kortingsactie ‘last minute citytrips’ voor vliegreizen die deze maand plaatsvinden. Je kan voor tientallen bestemmingen vliegtickets boeken aan spotprijzen. De goedkoopste vluchten kosten minder dan 5 euro. -
-
Independer
Dit zijn de redenen waarom een uitvaartverzekering niet altijd wordt uitbetaald
-
16
PROMOJAGERS SUPERTIP. Kruidvat geeft tot 75 procent korting en deelt gratis producten uit: “Ik betaalde maar 6,22 euro. Er ging 93,86 euro af!”
De leden van Promojagers België - die de strafste koopjes met elkaar delen - reppen zich dezer dagen en masse naar kruideniersketen Kruidvat. Je krijgt er 75 procent korting op een hele reeks artikelen met een gele sticker en er zijn zelfs gratis pods van Dash te scoren. Dat doet de rekening aan de kassa bij sommigen drastisch omlaag gaan. -
Spaargids.be
Sterven bij de ene bank duurder dan bij de andere: zoveel rekent jouw bank aan
Na het overlijden van een dierbare staan de erfgenamen heel wat kosten te wachten. Naast de belasting op de erfenis, rekent ook de bank een vergoeding aan. Onder de noemer ‘aanrekening kosten nalatenschap’ bundelt de bank de kosten die ze maken bij de administratieve formaliteiten in geval van overlijden. Een analyse van Spaargids.be leert dat sterven bij de ene bank een pak duurder uitvalt dan bij de andere. -
MijnEnergie
Zonnepanelen zónder terugdraaiende teller? Deze magere compensatie biedt het hogere injectietarief
-
Jobat
Je of u? Beste of geachte? Vriendelijke groeten of hoogachtend? Zo schrijf je in élke situatie de juiste mail
-
Voedingsbedrijf Ter Beke ligt overhoop met supermarkt: lasagne dreigt duurder te worden
Voedingsbedrijf Ter Beke voert “stugge” contractuele discussies met een supermarkt. De groep zal hierdoor mogelijk tijdelijk de verkoop van producten moeten opschorten. Lasagne in de winkel dreigt alvast duurder te worden. -
Moet jij je energiecontract herbekijken? En neem je best een vast of variabel contract? Doe hier de test
De energieprijzen gaan door het dak en de stijging lijkt maar te blijven duren. Vraagt u zich af of u het meest voordelige energiecontract heeft? Weet u niet of u een variabel of een vast contract moet nemen? Doe hier de test waarbij onze expert Paul D’Hoore u door de mogelijkheden gidst. -
Vlaamse regering sleutelt aan prijsplafonds voor bouw van sociale woningen
12 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerCharel De Kromhe
Bart Timperman
Joris Vervloet
Fred Kijzer
Danny Janssens