Nieuwe auto op het oog? Deze dure extra snufjes zijn je geld niet waard
HLN DriveEen nieuwe auto kopen, da’s altijd afwegen: welke opties neem ik? Welke technologie biedt het meeste waar voor zijn geld en waar spendeer ik mijn zuurverdiende euro’s beter niet aan? HLN Drive somt de zes meest nutteloze autosnufjes op.
Gebarenbediening
Dit snufje zorg ervoor dat je het nummer op je afspeellijst kan wisselen door met je hand te zwaaien, je kan ook met een draaibeweging het volume regelen. Het is vooral populair bij de premiummerken, zoals in de BMW 3 Reeks of 5 Reeks (in het pakket van het grotere infotainmentsysteem, kostprijs in totaal 3.000 euro). Bij de Mercedes GLC kost de optie apart zowat 300 euro. In de praktijk zal je echter een paar keer de beweging moeten maken, en het volume precies afstellen wordt wel erg moeilijk. En dan hebben we het nog niet gehad over de rare blikken van andere automobilisten die je druk zien gesticuleren…
Elektrische kofferklep met voetfunctie
Nog zo’n gebaar dat we niet echt in de vingers… of eerder voeten hebben: de koffer openen met een voetbeweging. Het is beschikbaar op heel wat wagens en met een verschillend prijskaartje, van een Honda CR-V (standaard inbegrepen in de prijs) tot een Mercedes E-Klasse (in het keyless go pack van zowat 1.000 euro). Maar wanneer heb je dat echt nodig? En vooral: wanneer kan je die beweging vlekkeloos uitvoeren? Bij het verlaten van de winkel even de boodschappen op de grond zetten en de klep aantikken, dat lukt ook wel.
De Hyundai Tucson heeft een oplossing voor veelvuldige kniezwengels: de smart tailgate (standaard in de duurdere uitrustingsniveau’s). Daarbij is het voldoende om drie seconden stil te staan bij de achterkant van de auto. Blijf je lang genoeg staan, dan snapt de auto dat je waarschijnlijk toegang tot de bagageruimte wilt. Ideaal wanneer je met volle handen staat.
Spraaktechnologie
De Polestar 2 draait standaard op een Androidsysteem waarmee je via de formulering “Hey Google” toegang krijgt tot de Google Assistant. In Mercedessen, zoals GLE, kan je spraakbediening activeren via de formulering “Hey Mercedes”, maar ook heel wat andere merken springen op de kar. In de praktijk begrijpt het systeem echter niet altijd je boodschap, zeker voor wie dialect spreekt, en ben je vaak sneller af door manueel de handeling uit te voeren. Bijbetalen is dus niet zo slim, aangezien je de functie nauwelijks zal gebruiken. Bij de premiummerken is deze functie vaak gratis als onderdeel van het infotainmentsysteem, in een Volkswagen Golf kost deze feature 220 euro.
Cameraspiegel
De Audi e-tron en Honda e hebben camera’s als zijspiegels. Die camera’s zijn kleiner dan zijspiegels waardoor deze elektrische wagens aerodynamisch beter zijn en verder kunnen rijden met een volle batterij. Bij auto’s als de Toyota RAV4 (verscholen in een optiepakket met onder meer een speakerset en panoramadak) of de Range Rover Evoque (686 euro extra) bestaat de technologie echter ook voor de achteruitkijkspiegel. Handig voor wanneer de bagage in de koffer zo hoog gestapeld is dat je niet meer door de achterruit kan kijken, maar dat gebeurt uiteraard zelden. Bovendien moeten je ogen vaak wennen aan dat scherm, is het dieptezicht minder en heb je geregeld last van het reflecterende licht.
Logo op de grond bij in- en uitstappen
Nog zo’n technologie die we niet snappen. Vooral bij de duurdere wagens kan je ervoor kiezen om bij het in- en uitstappen een licht op de grond te laten schijnen waarmee bijvoorbeeld het logo van je automerk wordt geprojecteerd (dat kost 320 euro in een Jaguar E-Pace!). Wanneer iemand echt wil weten met welk merk je rijdt, zal hij wel naar het logo op de kofferklep kijken.
Te grote velgen
Afsluiten doen we met een kleine tip: velgen van 20 duim (of 50,80 centimeter) en meer zien er knap en sportief uit. En ze hebben zeker hun toegevoegde waarde op zijdezacht asfalt. Maar in de Belgische praktijk, met onze typische wegeninfrastructuur, zorgen ze toch eerder voor ongemakken aan boord. Niet alleen qua schokdemping, maar ook qua rolgeluiden. Bovendien ligt je verbruik vaak hoger met een grotere velgenmaat.
Op zoek naar een nieuwe auto? Bekijk hier de modellen in de showroom van HLN Drive.
Lees ook:
Bron: HLN Drive
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Een Tesla of Porsche Taycan tweedehands kopen? Onze mobiliteitsexpert vertelt waar je op moet letten wanneer je een occasie EV overweegt
-
PREMIUM
“Je merkt niet dat je met een auto van bijna 5 meter rijdt”: onze autospecialist test de nieuwe VW Passat
De Volkswagen Passat is een vaste waarde in het autolandschap. Zo’n 34 miljoen exemplaren zijn er al van verkocht. HLN-autospecialist Joost Bolle reed met de nieuwe generatie en deelt voor de afwerking en het rijcomfort minstens een 8/10 uit. “De nieuwe VW Passat moet niet onderdoen voor de grote breaks van Audi of zelfs BMW ”, stelt onze expert. En hij zien ook een bijzondere troef voor gezinnen. -
Verzonken portiergrepen: hip, maar ook gevaarlijk? Duitse Touring waarschuwt voor risico
Ze zijn hip, elegant en aerodynamisch, maar niet helemaal zonder gevaar: de modieuze verzonken deurgrepen, die steeds meer automerken toepassen. Automobielorganisatie ADAC, de Duitse evenknie van Touring, waarschuwt eigenaren van auto's met deze handgrepen voor het risico dat hulpverleners de deuren niet, of niet snel genoeg, kunnen openen. -
-
PREMIUM
“Zo voorkom je dat je een boete krijgt”: politie-expert verduidelijkt regels over bakfietsen, e-steps en andere voertuigen
-
Livios
In welke maanden leveren je zonnepanelen het meeste op en hoe komt dat?
Wil je weten hoeveel stroom je zonnepanelen jaarlijks, maandelijks of dagelijks opwekken? Bouwsite Livios legt uit hoe je dat makkelijk zelf berekent en welke factoren een invloed hebben op de opbrengst van je installatie. -
PREMIUM
“Op één vlak ging Dacia nu wel te ver”: onze autokenner test de nieuwe Duster, die alweer een ‘prijskraker’ is
Hij werd net voorgesteld en onze autospecialist Joost Bolle ging er al meteen mee rijden: de nieuwe Dacia Duster, de YCe 130. Traditioneel is het de tweede populairste auto van ons land. Houdt deze frisse uitvoering die reputatie hoog? “Voor 18.990 euro vind je nergens een goedkopere gezinswagen”, zegt Bolle. Maar natuurlijk doe je daarvoor een paar opofferingen, ook bij deze Duster. -
Gaspedaal raakt bekneld of schiet los: Tesla laat gaspedalen van duizenden Cybertrucks vervangen
-
PREMIUM
“Gebruik géén afwasmiddel”: carrosserie-expert geeft advies om je auto zonder strepen of krassen Saharastof-vrij te krijgen
-
Independer
‘Niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen’: je ziet het vaak in parkeergarages, maar is dat ook écht zo?
We doen het voortdurend, zonder erbij na te denken: de wagen stallen in een ondergrondse parkeergarage, en dus vaak op privédomein. Maar wat als je er een ongeval hebt? En wie is verantwoordelijk bij inbraak of diefstal? Independer.be geeft een overzicht van alles wat je moet weten. -
België bij landen met meeste laadpunten in Europa: hoeveel zijn er in Frankrijk en Spanje?
België is goed voorzien van laadpalen en staat in Europa bovenaan de lijstjes: ons land heeft na Nederland en Denemarken de meeste laadpalen per 1.000 inwoners en scoort een vijfde plaats bij het aantal laadpunten per 10 km weg. Populaire vakantielanden Italië en Spanje hebben minder laadpunten dan België. -
Gouden Giro
Allerlaatste kans op 5.000 euro: neem nu deel aan de Gouden Giro en sleep talloze prijzen in de wacht dankzij HLN