Deutsche Bank liet risicovolle klanten vallen na Epstein-schandaal

Zakenbank Deutsche Bank heeft na de arrestatie van de in opspraak geraakte financier Jeffrey Epstein de relatie met “een zeer klein aantal” vermogende klanten met een strafblad verbroken. Dat bericht het Britse dagblad de Financial Times.

Waarom is dit belangrijk?

De 66-jarige miljardair Jeffrey Epstein werd ervan verdacht tussen 2002 en 2005 tientallen minderjarige meisjes – soms amper veertien jaar – te hebben misbruikt. Epstein onderhield nauwe banden met de Amerikaanse politieke en business-elite en had verschillende rekeningen bij Deutsche Bank. Het gebrek aan toezicht op dubieuze transacties bij de internationale zakenbank kon al op veel kritiek rekenen. Maar de Epstein-affaire bracht het al broze imago van de bank nóg meer schade toe.

Toen de grootste bank van Duitsland Epstein in 2013 als klant accepteerde, was hij al een veroordeelde zedendelinquent. Deutsche Bank stemde er vorig jaar dan ook mee in om een boete van 150 miljoen dollar te betalen wegens de gebrekkige compliance. Onder meer de omgang met de schimmige financier, die in 2019 in de gevangenis overleed door zelfmoord, werd genoemd als illustratie van een falend bedrijfsbeleid.

Deutsche’s chief executive Christian Sewing erkende vorig jaar dat de beslissing om zaken te doen met Epstein “een cruciale fout” was.

Relatie verbroken

Na de arrestatie van Epstein in 2019 voerde Deutsche een interne analyse uit op zoek naar “andere gevallen van cliënten die in het verleden aan boord waren, maar vandaag anders moeten worden bekeken”, vertelde Stefan Simon, hoofd administratie van de bank, aan de Financial Times.

Als gevolg daarvan heeft de bank de relatie met “een zeer klein aantal” cliënten verbroken, aldus Simon, die eraan toevoegde dat de juridische kwesties anders waren dan bij Epstein.

“Wij liepen achter”

Simon, een voormalig partner bij het advocatenkantoor Flick Gocke Schaumburg en lid van de raad van commissarissen van Deutsche Bank, trad in 2019 toe tot de raad van bestuur van de kredietverstrekker als hoofd regelgeving.

Dit jaar kreeg hij ook de leiding over compliance en anti-financiële criminaliteit bij een bredere bestuursherverdeling. Hij nam het roer over kort nadat de bank door de Duitse financiële waakhond BaFin publiekelijk was berispt voor gebrekkige controles en beloofde deze “effectiever” te maken.

Simon gaf toe dat concurrenten eerder dan Deutsche begonnen waren met het verbeteren van hun controles op financiële criminaliteit. “Wij liepen achter en zijn nu al een tijdje bezig met een inhaalslag”, zei hij tegen de FT.

Herziening compliance-afdeling

Simon is begonnen met een grondige herziening van de compliance-afdeling van de bank. Zo zal de divisie in het hoofdkantoor van de kredietverlener in Frankfurt gecentraliseerd worden. Ook wordt bijna de helft van het leidinggevend personeel van de controlefuncties vervangen.

Deutsche heeft een extra, maar niet nader genoemd bedrag uitgetrokken voor de compliance-herziening. De uitgaven zijn een van de redenen waarom de bank haar vorige kostendoelstelling voor 2021, die deze zomer werd opgegeven, niet zal halen. In de afgelopen twee jaar heeft Deutsche 2 miljard euro uitgegeven aan zijn controlefuncties en extra compliancepersoneel.

Het grootste deel van het extra geld zal worden besteed aan het versterken van Deutsche’s technische capaciteiten op het gebied van de bestrijding van financiële criminaliteit. Daaronder valt technologie om geldstromen in verband met de financiering van terrorisme en het witwassen van geld op te sporen – een gebied waarop de BaFin en de Amerikaanse centralebankenkoepel Federal Reserve om verbeteringen hebben gevraagd.

De bank stroomlijnt ook haar IT-infrastructuur en zal binnenkort beginnen met het vervangen van haar gedateerde en gefragmenteerde controlesystemen door nieuwe software. “We zullen minder onze eigen individuele oplossing ontwikkelen, maar meer off-the-shelf producten kopen”, laat Simon optekenen door de FT. Hij voegt eraan toe dat dit “ons tijd en geld zou besparen”.

Straffen van bankiers

Naast het uitgeven van veel geld aan nieuwe software en meer personeel, benadrukt Simon dat de mentaliteit van bankiers cruciaal is om juridische en compliance risico’s in de toekomst te vermijden. “In de eerste plaats is de operationele business verantwoordelijk (…) voor de financiële misdaadrisico’s – net zoals ze verantwoordelijk is voor de financiële risico’s verbonden aan een klant of een transactie,” klinkt het.

“In geval van twijfel moeten we nee zeggen tegen cliënten en transacties, zelfs als ze in formele zin misschien legaal zijn. Dit kan vanuit zakelijk oogpunt pijnlijk zijn, maar we moeten het gewoon doen – en we doen het al.”

Deutsche straft bankiers die niet aan deze verwachting voldoen. “We hebben dit in het verleden al gedaan”, besluit Simon. (mah)

Lees ook:

Meer