Volkswagen plant in Duitsland een gloednieuwe fabriek voor elektrische wagens

De Duitse autofabrikant Volkswagen koestert plannen om in de buurt van zijn hoofdkwartier in Wolfsburg een nieuwe, ultramoderne fabriek voor de bouw van elektrische wagens op te trekken. Daarmee wil de Duitse constructeur de tegenaanval lanceren tegen zijn Amerikaanse rivaal Tesla, die binnenkort in de buurt van Berlijn zijn eerste Europese gigafactory in gebruik zal nemen.

De nieuwe fabriek moet ervoor zorgen dat Volkswagen zich ook op de markt van de elektrische auto’s met een echt succesmodel – dat voorlopig de codenaam Trinity heeft meegekregen – kan manifesteren.

Trinity moet Volkswagen toelaten de technologische kloof met Tesla te dichten. Bovendien moet het model dankzij doorgedreven geautomatiseerde rijfuncties de positie van Volkswagen tegenover zijn traditionele rivalen versterken.

Voordelen nieuwbouw

De nieuwe fabriek zou jaarlijks ongeveer 250.000 auto’s produceren. “Het optrekken van een nieuwe fabriek is minder complex dan het ombouwen van een bestaande infrastructuur”, zegt Ralf Brandstätter, bij de VW Group verantwoordelijk voor het merk Volkswagen.

“Indien we geen nieuwe fabriek zouden plannen, zouden de bestaande productielijnen in Wolfsburg voor het nieuwe elektrische model moeten worden aangepast. Dat zou echter de mogelijkheden voor radicalere veranderingen in het productieproces sterk beperken.”

“Daarom wordt een gloednieuwe fabriek gepland. Op die manier wordt het bovendien ook mogelijk om de hoofdfabriek eveneens – stapsgewijs – te moderniseren.”

Volkswagen benadrukte voor de bouw van een exemplaar van de nieuwe Trinity een productietijd van tien uur te voorzien. Dat is vergelijkbaar met het tijdsbestek dat ook Tesla voor de constructie van het Model 3 in de fabriek in Grünheide bij Berlijn in gedachten heeft.

Oplopende spanningen

De plannen voor de overgang naar de bouw van elektrische voertuigen hebben de voorbije tijd al geleid tot oplopende spanningen met het personeel. Herbert Diess, CEO van de VW Group, kwam daarbij in conflict met de machtige vakbondsleiders.

Diess had de werknemers daarbij gewaarschuwd zich voor te bereiden op snellere hervormingen in de transitie naar de elektrische mobiliteit.

Die hervormingen waren volgens Diess voor Volkswagen noodzakelijk om gelijke tred te kunnen houden met Tesla, dat volgend jaar zijn productie in Grünheide op kruissnelheid wil brengen.

Zonder aanpassingen waren volgens Diess in Wolfsburg mogelijk dertigduizend banen bedreigd. Om de vrede te herstellen diende hij echter later in een videoboodschap te benadrukken dat er geen banenreductie is gepland, maar dat andere maatregelen zullen worden bestudeerd om de efficiëntie van de fabriek te verbeteren.

Kortere productietijd

De fabriek van Volkswagen in Zwickau, bij het merk momenteel het centrum van de elektrische productie, hanteert momenteel een tijdsbestek van meer dan dertig uur voor de bouw van een wagen. De kloof met Tesla, dat volgend jaar in Grünheide een productietijd van amper tien uur zou hanteren, is bijzonder groot.

Maar Diess heeft aangekondigd dat ook bij Volkswagen in Zwickau de productietijd volgend jaar al tot maximaal twintig uur zal moeten worden teruggebracht. Om de auto’s sneller te kunnen afwerken zal volgens Brandstätter alvast ook het aantal verschillende opties voor de klanten worden beperkt.

De bouw van de nieuwe fabriek heeft nog wel de goedkeuring nodig van de raad van bestuur van de VW Group. Een definitieve beslissing zou volgende maand – wanneer de nieuwe vijfjarenplannen van de groep worden bekeken – kunnen vallen. Er werden voorlopig ook geen kostenramingen voor de nieuwe fabriek naar buiten gebracht.

(lb)

Meer
Auto