Waarom parfum het beste cadeau blijft, en tips van de parfumeur om de perfecte geur te kiezen
Origineel is parfum allerminst. En toch... zo’n klein flesje kan net een heel bijzonder geschenk zijn. Parfumeur Kristof legt uit waarom parfum zo emotioneel beladen is. En hoe je tussen alle eau de parfums, eau de colognes, eau de toilettes en noem maar op dan ook het perfecte geurtje vindt om cadeau te doen, licht beautyredactrice Sophie toe. “Door een geur te geven die bij de ontvanger past, zeg je: ‘Ik kén jou’.”
Ze prijken bovenaan het lijstje van populairste cadeaus. Iedereen heeft er al weleens eentje gekregen of gegeven. Kortom, objectief is een parfum allesbehalve vernieuwend. En toch is het tegendeel waar. Een parfum kan net erg persoonlijk en uniek zijn. Tijdens corona hebben we het allemaal ervaren. Het laatste restje lief dat op een recent beslapen kussen kleeft of oma’s troostende geur die nog in een achtergebleven sjaal sluimert.
Geen accessoire is zo emotioneel gekleurd als je parfum.
“Geen band is zo intens als die tussen geuren, herinneringen en emoties”, vertelt parfumeur Kristof Lefebre. Denk maar aan de goede oude tijd waarin we nog brieven schreven. Toen werden liefdesverklaringen rijkelijk geparfumeerd, zodat het even leek alsof de afzender weer dichtbij was. Dat is logisch te verklaren. Kristof Lefebre: “Zodra er iets in onze neus kriebelt, gaat er een signaal naar het limbisch brein, waar de geur opgeslagen wordt. Belangrijk detail: dat is ook de plek van de hersenen die instaat voor gevoelens en gedrag. Het is de plek waar we herinneringen en ervaringen bewaren. Het hart van onze hersenen, als het ware. En geur is het enige zintuig dat een rechtstreekse lijn heeft. Daardoor krijgen ze automatisch een sterke emotionele lading.”
Dat verklaart meteen de ongeëvenaarde kracht van de ‘signature scent’: een geur die we zo sterk met iemand associëren dat het een verlengstuk wordt van zijn of haar persoonlijkheid. Het is een laagje extra non-verbale communicatie dat iets over ons vertelt, en nog lang blijft nazinderen. Kortom, geen accessoire is zo emotioneel gekleurd als je parfum. Door een geur te geven die bij de ontvanger past, vertel je: ‘Ik kén jou’. En zeg nu zelf, iets mooiers kan je toch niet geven?
Maar hoe koop je in godsnaam een geur voor iemand anders?
Flankers zijn altijd goed
Geen idee waar te beginnen? Speel dan op veilig en kies voor ‘flankers’. Dat zijn nieuwe varianten van bestaande bestsellers. Ze zitten in dezelfde geurfamilie, maar leggen andere accenten: een intense of net luchtige variant, een andere formule... Ondertussen hebben quasi alle populaire parfums een verzameling aan flankers. Origineel? Niet echt. Handig? Dat wel, want je kan nooit verkeerd kiezen. Twijfel je nog altijd? Vraag dan om een staaltje van dezelfde geur mee in de cadeauverpakking te stoppen. Op die manier kan je het parfum proberen zonder de verpakking open te maken. Zo kan je het achteraf probleemloos ruilen.
(Lees verder onder de foto.)
Weet voor wie je koopt
Welke geur draagt de ontvanger nu? Is het een eau de parfum, een eau de toilette of een eau de cologne? In welke geurenfamilie valt het? Is het fruitig, houtachtig, bloemig, oriëntaals of eerder fris? Een andere weggever is iemands smaak op vlak van eten. De kans is groot dat iemand die niet van tafel kan zonder dessert te bestellen ook van zoete parfums zal houden.
Een parfum is een reflectie van wie we zijn. We beschrijven een parfum niet voor niets vaak op dezelfde manier als we iemands persoonlijkheid zouden beschrijven: sprankelend en vrolijk of net discreet en elegant. Complex versus simpel, altijd opgemaakt of net heel naturel. Houdt iemand ervan om op te vallen of blijft hij of zij liever op de achtergrond? Een extravagante ziel of eerder gereserveerd? Avonturier of huismus? Een romanticus of net stevig met beide benen op de grond? Door even stil te staan bij wie iemand diep vanbinnen echt is, kan je heel dicht bij het perfecte parfum komen.
(Lees verder onder de foto.)
Geef een boodschap cadeau
Aangezien een parfum zo persoonlijk is, kan je het ook over een compleet andere boeg gooien. Koop een flesje niet voor de geur, maar voor de betekenis. Omdat het op een unieke manier verbonden is met de drager. De naam die fungeert als inside joke, de flacon die doet denken aan jullie lievelingsdrankje of de geurnoten die je naar je favoriete reisbestemming voeren. Op die manier is de geur zelf minder doorslaggevend, maar draait het vooral om de emotionele waarde.
Lees ook:
Luxepoes, spiriwiri of bierfanaat? 11 originele adventskalenders om mee af te tellen naar Kerstmis (gratis)
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
William Boeva over liefde, romantiek en peperdure uitgaven. “Een goedkopere auto krijg ik niet over mijn hart”
-
Deze fitnesstrend is laagdrempelig en krijgt je toch fit voor de zomer: wat houdt de ‘75 Soft Challenge’ in?
Je fit trainen in slechts 75 dagen, op tijd voor het bikiniseizoen? Probeer dan de populaire ‘75 Soft Challenge’, de nieuwste fitnessobsessie op het internet. En neen, je hoeft je niet helemaal kapot te trainen of een superstreng schema te volgen. Personal trainer Joran Van Gompel legt uit hoe je het aanpakt. -
PREMIUM
“Degene die gewurgd wordt, wil het”: jeugd loopt warm voor wurgseks, maar hoe gevaarlijk is het?
Een hand op de keel zetten, een gag ball in de mond nemen of iemand wurgen tijdens de seks: breath play waarbij je de ademhaling belemmert, is populair bij de Belgische jeugd. Ze vinden het ‘gewoontjes’, zo tonen recente cijfers van de Universiteit van Antwerpen. Seksuoloog Chloé De Bie en professor Manuel Morrens leggen uit hoe het voor een intenser orgasme kan zorgen, maar welke gevaren daar tegenover staan. “Het gaat niet over controle, maar over een ander gevoel.” -
-
Komen liefdesbrieven terug? 2 experts leren je de mooiste te schrijven: “Gebruik ChatGPT op een slimme manier”
-
Gouden Giro
Allerlaatste kans op 5.000 euro: neem nu deel aan de Gouden Giro en sleep talloze prijzen in de wacht dankzij HLN
Zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
PREMIUM
100% mama, 0% erotische vrouw? Uwe Porters (33) vond de balans terug: “Maar de man moet óók iets beseffen”
Na de geboorte van haar kinderen had Uwe Porters (33) behalve een gescheurde clitoris ook een stevige identiteitscrisis. En toch vond ze de vrouw in zichzelf en de schwung in haar seksleven terug. Hoe? De vroedvrouw deelt onomwonden de lessen die haar wakker schudden: “Ik zie mijn man nog staan aan het voeteinde van het bed. Hij had een full frontal view en zei: ‘Dit komt nooit meer goed.’” -
PREMIUM
Beautyredactrice Sophie vergelijkt dure en goedkope producten tegen wallen. “Slaap is niet meer nodig, want je hebt een instant frisse blik”
-
Schmink voor kids? Belgisch make-up merk lanceert een eerste kindercollectie. Dermatoloog geeft advies
-
Spaargids.be
Houdt jouw spaarrekening op te bestaan? “Opgebouwde voordelen neem je mee naar nieuwe rekening”
Elke bank kan vanaf deze zomer nog maximaal vier gereglementeerde spaarrekeningen aanbieden. Wil een bank een spaarrekening schrappen, dan moest ze daarover tegen eind april 2024 de klanten verwittigen. Valt ook jouw spaarrekening weg? Spaargids.be geeft een overzicht. -
PREMIUM
Anale bleaching is ‘big’ in Amerika en komt stilaan op bij ons. “Vrouwen kiezen meestal voor de ‘full option’”
‘Voor mij een kont zo roze als Barbie, alsjeblieft.’ Anale bleachings zijn big in Amerika, zegt Griet Vanhees van cosmetische kliniek Insight Affair. Van de brave buurvrouw tot de serieuze zakenman, ook steeds meer Vlamingen betalen zo’n 500 euro voor een intieme bleaching. Waarom wordt je huid daar soms erg donker? En hoe veilig is het? “Veel blekende zalven zijn niet meer verkrijgbaar.” -
Spaargids.be
Mag je het geld op de rekening van je kind als ouder zelf gebruiken? En wat kan je zoon of dochter (zonder dat jij het weet)?