Waanzinnig einde: Max Verstappen is wereldkampioen na historisch duel met Lewis Hamilton in laatste ronde
Formule 1De kroonprins neemt over. Max Verstappen (24, Red Bull) is voor het eerst in zijn carrière wereldkampioen in de Formule 1. De Nederlander met Belgische roots rekende in het epische slotstuk van Abu Dhabi af met grote rivaal Lewis Hamilton (36, Mercedes). En of het een bloedstollend, historisch duel was. Tot vijf ronden voor het einde leek Hamilton op weg naar zijn achtste titel. Tót er een safety car op de baan kwam. Verstappen haalde nieuwe banden op, dichtte dankzij de safety car het gat met Hamilton én ging er in een onwaarschijnlijke slotronde over. De controverse was niet ver weg - of hoe de wedstrijdleiding ook z’n zegje deed in de titelstrijd.
Niemand had dit kunnen verzinnen, deze apotheose. Een knokpartij van tien maanden lang, die uiteindelijk uitmondde in een gevecht van slechts één rondje op het Yas Marina-circuit in Abu Dhabi. Lange tijd leek de klus voor Lewis Hamilton geklaard. Die achtste wereldtitel zat eraan te komen. Eerst startte hij fenomenaal. Polepakker Max Verstappen wist niet wat hem overkwam. Hamilton, op mediums en dus trager dan de softband dan Verstappen, knalde hem in de eerste rechte lijn voorbij. Verstappen counterde, de titelrivalen tikten elkaar aan, maar de Brit bleef aan de leiding. Beide heren schoven de lichte aanrijding in elkaars schoenen, maar de wedstrijdleiding greep niet in. “Ongelofelijk. Wat steken die allemaal uit?” brieste Verstappen over de beslissing.
Hamilton dus op één. Hij sloop vervolgens ronde na ronde weg van Verstappen, die al snel klaagde over de slijtage van zijn softs en met een achterstand van zeven tellen de pit indook. Hamilton kopieerde dat een ronde later, waardoor de eerste stop en dus tactische ingreep niets aan het racebeeld veranderde.
“Legende” Perez
Wat, of beter gezegd wie de spanning wél terugbracht: Sergio Perez, ploegmaat van Verstappen. De Mexicaan reed door de pitstops even aan de leiding en speelde het teamspel perfect. Hij bleef zo lang mogelijk op de baan, zag Hamilton in zijn zijspiegels opdoemen en counterde één, twee, drie aanvallen van Hamilton. Wanneer de gehinderde Lewis er dan toch over ging, zat Verstappen plots op... 1 tel. “Wat een legende, die Perez”, riep Max.
Maar de titelstrijd helemaal op zijn kop zetten deed Checo niet. Hamilton vergrootte het gat namelijk weer met enkele seconden. Red Bull zat met de handen in het haar - ze moesten hopen op een mirakel, Lewis was te snel.
Een nieuwe wending brak aan. Giovinazzi parkeerde zijn bolide naast de baan: virtual safety car. Red Bull riep Verstappen naar binnen voor vers rubber, Hamilton bleef erop. Met nog precies twintig ronden te gaan begon Verstappen aan zijn inhaalrace. De achterstand: zestien seconden. Hamilton maakte zich zorgen, maar bleef een strak tempo aanhouden. Verstappen knabbelde wel van de achterstand, maar te weinig. Op tien ronden van het einde was de kloof dertien tellen. Op vijf ronden van het einde nog steeds negen tellen. Lewis zat nog steeds safe.
Eén allesbeslissende ronde
Kon er nog wat suspense bij? Ja dus. Want op vijf ronden van het einde boorde Latifi zijn Williams in de boarding: safety car. Dit keer geen virtuele, wel een echte. Het hele peloton plooide dus als een accordeon in elkaar. Verstappen ging weer naar binnen - tactisch sterk van Red Bull - voor nieuwe banden, Hamilton bleef (weer) op het circuit. Verstappen sloot vervolgens aan bij zijn grote rivaal. En wat besliste de FIA dan? Dat de safety car één ronde voor de finish naar binnen zou rijden. Eén ronde zou beslissen over de wereldtitel. Hamilton op kop, met een hijgende Verstappen erachter. Mercedes zag de bui al hangen. Lewis reed op banden van 30 ronden oud...
De zevenvoudige wereldkampioen was een vogel voor de kat. Verstappen drong aan, plaatste één welgemikt manoeuvre en ging erover. Hamilton probeerde te counteren, maar kon niets beginnen. Kan het sensationeler?
“Ongelofelijk dit”, jubelde Verstappen. “Heel de race gevochten en dan die kans nog krijgen in de slotronde. Het is bizar. Echt bizar. Eindelijk een beetje geluk voor mij.”
De onttroonde wereldkampioen Hamilton was zo sportief om te beginnen met een felicitatie aan Verstappen voor een “prachtig” seizoen. “We hebben zelf ook een geweldig jaar gedraaid als team, in het moeilijkste seizoen ooit”, meende Hamilton. “We hebben alles gegeven. Nooit opgegeven. En het was niet genoeg.”
Klacht
Maar vooral de ontgoocheling zinderde na. Bij Hamilton. En bij Mercedes. Teambaas Toto Wolff deed furieus zijn beklag, maar kreeg het deksel op de neus van racedirecteur Masi. “Toto, het heet een race. Oké?”
Maar Mercedes had nog iets opgemerkt dat hen niet zinde. Na de wedstrijd dienden ze een officiële klacht in bij de FIA omdat Verstappen tíjdens de safety car Hamilton zou zijn voorbijgestoken. Dat is verboden. Op een gegeven moment reed de Nederlander inderdaad naast Hamilton. Of hij hem ook voorbijstak, was voer voor de stewards. En zij oordeelden dus blijkbaar dat Verstappen niets verkeerds deed. De klacht van Mercedes werd geklasseerd, Verstappen behoudt zijn wereldtitel gewoon.
Lees ook:
Liveblog
VERSTAPPEN WERELDKAMPIOEN
VERSTAPPEN VOORBIJ HAMILTON!
LAATSTE RONDE!
En de safety car gaat naar binnen! Nog één ronde! Verstappen in het zog van Hamilton want de gedubbelden mochten oversteken. Wat een knotsgek einde!
57/58: voorlaatste ronde!
De safety car nog altijd op de baan... Ondertussen mogen de piloten elkaar dus niet inhalen. Verstappen: "Ik ben niet verrast. Wat een typische beslissing."
56/58: wat wordt het?
De rondes tikken weg, terwijl de takelwagen Latifi's auto opruimt. De kans is niet onbestaande dat we nog één ronde rijden. Wat zou dat een thriller zijn...
54/58: SAFETY CAR!
Een crash van Latifi vijf ronden voor het einde! Safety car! Verstappen gaat naar binnen en dicht even later het gat op Hamilton. Belangrijk: er zitten wel nog enkele piloten tussen hem en leider Hamilton. De vraag is: racen we nog, of rijden we achter de safety car over de finish? Er liggen veel brokstukken op de baan. Dit duurt even...
52/58: achtste wereldtitel wenkt
Verstappen heeft meer last om de achterblijvers te dubbelen. +11.2.
51/58
Bij Mercedes beseffen ze nu ook stilaan. Zonder ongelukken is Hamilton voor een achtste keer wereldkampioen. "Voorzichtig op de kerbs, Lewis", klinkt het.
50/58
+ 11.1 voor Verstappen. Het wordt heel, heel lastig.
48/58
Nog tien ronden. Het verschil: 12.2 seconden.
47/58: gedubbelden
Hamilton krijgt met een paar auto's te maken die met elkaar in gevecht zijn. Dat zijn Alonso, Ocon, Ricciardo en Leclerc. Al moet Verstappen daar straks ook voorbij...
46/58
1. Hamilton
2. Verstappen: + 13.6
44/58: Lewis houdt voorlopig stand
Met nog vijftien ronden te gaan lijkt Hamilton niet helemaal in elkaar te stuiken. Verstappen met een achterstand van 13.8 seconden. Veel verval is er niet.
43/58: acht tienden
Rekenwerk leert dat Verstappen zo'n 8 tienden per seconde moet terugpakken op Hamilton. Een zware opdracht. Al krijgen de banden van Hamilton het natuurlijk zwaarder en zwaarder. Hamilton zal zich uiterst moeten concentreren.
41/58: pace
Hamilton: "Ik hou deze snelheid niet tot het einde vol." Verstappen op 14.3 seconden.
40/58: snelle Max
Nu zijn de snelste rondes voor Verstappen. De achterstand? Van 17 naar 15 seconden!
38/58: 16.3 tellen
Hamilton met 16.3 seconden op Verstappen. Maar... Verstappen heeft dus nieuwe banden onder zijn bolide. En nog twintig ronden te gaan. Dit wordt een nagelbijter...
38/58: einde safety car
Virtual safety car ending. Daar gaan we weer!
37/58: smeekbede van Wolff
Opvallend. Toto Wolff vraagt in zijn communicatie met de FIA om "alsjeblieft" geen safety car naar buiten te sturen. Dat zou een ramp betekenen voor Hamilton.
37/58: VERSTAPPEN NAAR BINNEN!
Red Bull vraagt Verstappen onmiddellijk naar binnen voor een nieuwe stop! Ze moeten wel iets doen. Hamilton rijdt op een setje banden van 23 banden oud rond.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Pretpark (extra voordelig) meepikken vóór de grote drukte? Vier hoogvliegers voor de hele familie op een rij
-
PREMIUM29
EXCLUSIEF. “‘Ik bel je maandag’, zei hij. Het was laatste keer dat ik z’n stem hoorde”: Ayrton Senna, 30 jaar na overlijden, door de ogen van een vriend
“Morgen ben ik dood.” Zo begint een nieuw boek van Lionel Froissart, die Ayrton Senna 30 jaar later zelf in romanvorm het verhaal laat doen van zijn carrière en die noodlottige 1 mei 1994. De Franse journalist weet waarover hij spreekt, want hij was 16 jaar bevriend met de grootste coureur aller tijden. Exclusief voor HLN, 30 jaar na de fatale crash in Imola, getuigt hij over zijn vriend. “Er is geen enkele grand prix zonder dat ik aan hem denk.” Een monoloog. -
12
Suzuka blijft de speeltuin van Max Verstappen: wereldkampioen boekt makkelijk derde zege op een rij in Japan
Een simpele derde zege van het seizoen. Max Verstappen heeft probleemloos voor de derde keer op een rij de GP van Japan gewonnen. De race lag een halfuur stil, nadat Alex Albon en Daniel Ricciardo al in de eerste ronde crashten. -
-
2
Opvallend beeld: Formule 1-coureur Lando Norris raakt gewond tijdens Koningsdag in Amsterdam
-
Bindt Horner in? Red Bull-teambaas stuurt aan op verzoening en zat samen met manager van Verstappen
Nadat de saga rond Christian Horner in Bahrein helemaal ontplofte, zet de teambaas van Red Bull nu een stap in de richting van de familie Verstappen. Horner zat samen met Raymond Vermeulen, manager van Verstappen, in de hoop zich te verzoenen met vader Jos. -
PREMIUM4
Waarom Hamilton het zich niet kan permitteren om opnieuw afgetroefd te worden: “Dit weekend wordt cruciaal”
De verdeeldheid bij Red Bull of alweer een nieuwe aanval op de FIA-voorzitter: de vele oorlogjes in de paddock krijgen ook dit weekend in Melbourne de grootste aandacht. En toch, ook heel wat ogen in de F1 zijn gericht op Lewis Hamilton (39). Neen, geen schandaal deze keer. Wel zijn prestaties. En gemoedstoestand? -
19
“Vader Verstappen flirtte met zelfde vrouw die Horner beschuldigde”: ‘Bild’ gooit met opmerkelijk verhaal extra olie op Red Bull-vuur
-
PREMIUM2
Het kostte hem wel “veel geld”: Lando Norris deed in Shanghai eindelijk wat we al lang van hem hopen
-
Livios
In welke maanden leveren je zonnepanelen het meeste op en hoe komt dat?
Wil je weten hoeveel stroom je zonnepanelen jaarlijks, maandelijks of dagelijks opwekken? Bouwsite Livios legt uit hoe je dat makkelijk zelf berekent en welke factoren een invloed hebben op de opbrengst van je installatie. -
7
“Hij is geen leugenaar”: Verstappen reageert voor het eerst op uitspraken van z’n vader en zegt niet te willen vertrekken (zolang de auto goed blijft)
“Hij is geen leugenaar.” In Jeddah heeft Max Verstappen gereageerd op de speculaties over de uitspraken van z’n vader Jos én zijn toekomst. Want de afgelopen dagen werden geruchten over een aanstaand vertrek bij Red Bull gevoed. Maar zolang hij in een goede auto rijdt, zegt de wereldkampioen geen reden te hebben om zijn contract niet uit te dienen. -
1
Tweevoudig wereldkampioen Formule 1 verkoopt zijn megabolide en gelukkige koper krijgt er originele extra bij
251 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerRicardo Paulssen
Ricardo Paulssen
Bert De Bruin
marie polfliet
Toran Korshnah