Elke dag 13 keer agressie tegen personeel openbaar vervoer: "Vuistslagen toen ik 2 reizigers aansprak"

De verschillende openbaarvervoersmaatschappijen in ons land vragen dat justitie agressie tegenover het personeel harder aanpakt. Vorig jaar waren er gemiddeld 13 gevallen van fysieke of verbale agressie per dag tegenover het personeel van het openbaar vervoer. "Dit geweld heeft een grote psychologische impact en leidt tot heel wat dagen arbeidsongeschiktheid", aldus de vervoersmaatschappijen. VRT NWS sprak met een slachtoffer.

In totaal kreeg het personeel van de openbaarvervoersmaatschappijen in ons land vorig jaar af te rekenen met zo'n 4.800 gevallen van agressie. Dat is een stijging van 23 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Reden tot bezorgdheid bij de spoorwegmaatschappij NMBS, De Lijn, de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB en de Waalse TEC. "Ook in het openbaar vervoer staat de manier van samenleven onder druk", klinkt het.

Treinbegeleider Yves Paulus ondervond het aan den lijve. "Vooral verbale agressie komt regelmatig voor. Maar eind vorig jaar en ook al dit jaar heb ik voor de eerste keer in mijn carrière fysieke agressie meegemaakt", getuigt hij. Paulus sprak twee jongemannen aan op het feit dat ze geen mondmasker droegen. De twee bleken ook geen vervoersbewijs te hebben, wat hen op een boete kwam te staan.

"Daarna spoten ze een brandblusapparaat leeg in de trein. Toen ik hen daarop aansprak en zei dat ik Securail (de veiligheidsdienst van de spoorwegen, red.) ging inschakelen, gaven ze me vuistslagen en werkten ze me tegen de grond", vertelt Yves Paulus.

Videospeler inladen...

Paulus hield er een hoofdwonde aan over, maar ook de psychologische impact was niet min. "Slapeloze nachten. Angst om weer die controle te gaan doen", zegt de treinbegeleider. "Bij momenten voel ik me niet meer veilig, maar we zijn er ten dienste van de reizigers. Daarvoor zal ik de angst proberen te vermijden."

Videospeler inladen...

Vooral op de lijnen rond grote steden zijn er problemen, verklaart Yves Paulus. Hij is intussen al 24 jaar conducteur. "Ik heb het probleem zien evolueren vanaf begin 2000. Vroeger was er veel meer respect van de reizigers naar mensen in uniform. En door corona zijn de mensen ook anders dan voordien."

Videospeler inladen...

"Nultolerantie"

De psychologische impact van agressie is niet te onderschatten. "25 procent van de agressies heeft een impact op de fysieke integriteit van onze werknemers, 100 procent heeft een psychologische impact", klagen de maatschappijen aan.

Maar ook de werking van de openbaarvervoersmaatschappijen op zich lijdt onder de incidenten. Vorig jaar waren er voor al het personeel van het openbaar vervoer in ons land samen 11.433 dagen arbeidsongeschiktheid als gevolg van fysieke en verbale agressie. 

De NMBS, De Lijn, de MIVB en TEC dringen er bij justitie op aan om elke vorm van agressie te vervolgen en een nultolerantie te hanteren. 

Bekijk hier het verslag uit "Het journaal":

Videospeler inladen...

"Vroeger dwong een uniform respect af, nu lijkt dat carte blanche voor beledigingen"

In "De wereld vandaag" getuigt een veiligheidsagent van de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB. "Meestal worden we geconfronteerd met verbale agressie. Verbale agressie is er elke dag. Dat hoort bijna echt bij onze job", klinkt het.

"Soms gaat het over naar fysieke agressie. Dat gebeurt niet elke dag, maar wel regelmatig. Het risico is er altijd. We proberen er altijd op te anticiperen. Wanneer we een controle van vervoersbewijzen doen, zijn we altijd met een aantal agenten."

Volgens de veiligheidsagent dwong een uniform vroeger respect af, "maar tegenwoordig lijkt dat carte blanche voor beledigingen. Ik denk dat dat voor elk uniform geldt."

Meest gelezen