Infrabel en NMBS kunnen tot 2024 bijna 450 miljoen euro extra investeren
Spoornetbeheerder Infrabel en spoorwegmaatschappij NMBS kunnen de komende jaren dankzij Europees en federaal geld 445 miljoen euro extra investeren, bovenop de investeringen via de klassieke dotaties die zij krijgen. Voor Infrabel gaat het om 357 miljoen euro, bij NMBS om 88 miljoen euro.
De federale ministerraad verdeelde vrijdag 250 miljoen euro uit het Transitieplan voor het spoor.
Daarop kwam spoornetbeheerder Infrabel met een overzicht van zijn investeringsplan 2022-2024. Dat bestaat uit 2,497 miljard euro van de klassieke dotatie, aangevuld met 222 miljoen euro van het Belgisch transitieplan voor de periode 2022-2024 en ook 135 miljoen euro via het Europese relancefonds.
Het extra geld dient in de eerste plaats om het goederenspoorvervoer te ondersteunen, zegt Infrabel. De federale regering heeft de ambitie om het volume van goederen dat per spoor wordt vervoerd, te verdubbelen tegen 2030. “Dit zou tegen 2030 liefst 42.000 vrachtwagens van de weg halen”, aldus de spoornetbeheerder.
Infrabel investeert in havens
In Vlaanderen zijn er vooral investeringen gepland in de havens, met ruim 47 miljoen euro voor de haven van Antwerpen (voor onder meer de vernieuwing van het rangeerstation Antwerpen-Noord). Voorts zijn er vernieuwingswerken gepland aan de wissels en spoorbundels in Gent-Zeehaven (bijna 23 miljoen euro) en in de haven van Zeebrugge (2 miljoen euro).
In Wallonië is er geld voorzien voor de vernieuwing of aanleg van aansluitingen die nodig zijn voor de zware industrie en de logistiek, onder meer bij sites van Solvay en Holcim, en aan de terminal van Bierset-Voroux (Liège Airport). En er komen investeringen op de as Brussel-Luxemburg.
NMBS verbetert toegankelijkheid
Spoorwegmaatschappij NMBS kreeg 28 miljoen euro toegewezen uit het Belgisch Transitiefonds. Het is bestemd om de toegankelijkheid te verbeteren. “Ongeveer de helft gaat naar digitale projecten, met ook de aankoop van nieuwe ticketautomaten die nog meer zijn aangepast aan reizigers met een beperkte mobiliteit”, zegt NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman. “De andere helft is bestemd voor investeringen in bijvoorbeeld het verhogen van perrons.”
Daarnaast krijgt de NMBS tot 2024 60 miljoen euro uit het Europese relancefonds. Dat zal worden geïnvesteerd in toegankelijkheid (liften, roltrappen...) en in multimodaliteit (bijvoorbeeld extra fietsparkeerplaatsen), aldus nog Temmerman.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Agent loopt neusbreuk op tijdens arrestatie van 3 autovandalen in Dendermonde
Dendermonde -
ING: "Artificiële intelligentie beïnvloedt job van twee op de drie Belgische werknemers”
Volgens een studie van de bank ING, zal 65 procent van de werkende mensen de impact van artificiële intelligentie (AI) voelen op de werkvloer. Omkerend komt dat neer op zo’n 3,3 miljoen Belgen wiens job beïnvloed zal worden door de technologie. Dat betekent niet noodzakelijk dat er jobs verloren zullen gaan. -
“Verbaal geweld” en “overmatig alcoholgebruik”: bemiddeling bij Nationale Loterij vanwege gedrag CEO Jannie Haek
Sinds eind maart loopt bij de Nationale Loterij een bemiddelingspoging tussen de CEO van het overheidsbedrijf Jannie Haek en een vakbondsfront van ACV, ACOD en ACLVB. De bonden verwijten Haek “onaanvaardbaar verbaal geweld” tegen het personeel van het overheidsbedrijf en “overmatig alcoholgebruik”. Dat heeft ‘De Tijd’ vernomen uit verschillende bronnen en is aan de krant bevestigd door voogdijminister Vincent Van Peteghem (CD&V). -
-
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
-
17
Nieuw op 1 mei: geen 15 minuten wachttijd meer bij alcoholcontrole, verplichte inschrijving van leefloners bij VDAB
Een nieuwe maand, nieuwe maatregelen en dat is in mei niet anders. Bestuurders kunnen geen 15 minuten wachttijd meer vragen voor een ademtest bij een alcoholcontrole en mensen met een leefloon zijn voortaan verplicht zich in te schrijven bij de VDAB. Een overzicht van alle wijzigingen. -
PREMIUM
Chaos door lastminute beslissingen van scholen en spoor: “Hier moeten we lessen uit trekken”
Nog voor Eunice aan land kwam, kregen we chaos door lastminute beslissingen. Ouders werden overvallen door de plotse sluiting van scholen. In stations was het drummen toen het treinverkeer ineens werd stilgelegd. Kon dat niet eerder? Alvast Infrabel slaat mea culpa. “Onze laattijdige beslissing heeft voor veel wrevel gezorgd. Hier moeten we lessen uit trekken” -
“VRT verdient beter dan dit”: geen hoorzitting omdat N-VA en Vlaams Belang afwezig blijven
-
“Eskimopater” Eric Dejaeger die tientallen kinderen misbruikte vrijgelaten in Canada
-
PREMIUMAntwerpen
Camerabeelden brengen duidelijkheid over dood Jesse (5): aangereden door een trein, geen halfuur nadat hij was verdwenen
De vijfjarige Jesse uit Hasselt, die maandagnamiddag dood werd aangetroffen in een treinkoker vlak bij het station Antwerpen-Centraal, is aangereden door een trein. De jongen was op slag dood. Jesse was maandag met zijn mama en zijn broertje op familiebezoek in Antwerpen. De jongens zitten samen op een school voor kinderen met een autismespectrumstoornis en hadden maandag vrijaf. -
PREMIUM
“We zijn het allerbelangrijkste kwijt. Net toen we dachten dat we haar terug hadden.” Baby Julia overlijdt net nadat ze kankervrij is verklaard
Ze was amper negen maanden oud, maar ze vocht bijna haar hele, korte leventje tegen leukemie. Eind maart was er voor het eerst goed nieuws, toen de dokters baby Julia kankervrij verklaarden. Maar nog geen maand later werd een tot dan niet ontdekte hersentumor haar fataal. Haar ouders zijn kapot van verdriet. “We wilden niet aan het ergste denken. Want het ergste, dat hadden we toch al meegemaakt?”Knokke -
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
2 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerWesley Kenis
dirk clemeur