Wedstrijd voor ‘gratis Efteling-tickets’ is oplichting

 ©  belga

Op Facebook duiken opnieuw advertenties op voor valse wedstrijden, waarmee je bijvoorbeeld ‘gratis toegangstickets voor de Efteling’ kan winnen. Bij die advertenties staan partners zoals het energiebedrijf Luminus, maar dat zegt nergens van te weten. Dat blijkt uit onderzoek van VRT Nieuws.

gjs

Heel wat mensen zagen de voorbije week de advertentie voor een wedstrijd waarmee je ‘gratis weekendtickets’ kon winnen voor de Efteling, ter waarde van 100 euro. Wat je moest doen om kans te maken, was de advertentie aanklikken en in een formulier allerlei gegevens invullen. De organisatoren van de wedstrijd vroegen je naam, geboortedatum, adres en telefoonnummer, maar merkwaardig genoeg ook informatie over je ziekenfonds en energiemaatschappij.

VRT Nieuws bekeek de wedstrijd grondig en daaruit blijkt dat er iets niet klopte. Een voorbeeld: in de kleine lettertjes staat dat het bedrijf achter de wedstrijd - Green Flamingo, uit Ierland - helemaal geen band heeft met De Efteling, dat de prijs op elk moment vervangen kan worden door een geldprijs en dat de wedstrijd zonder reden op te geven gestaakt en aangepast mag worden. Wie toch besluit deel te nemen, belandt op een website van een bedrijf uit Singapore waar je promotips aangeboden krijgt voor een abonnementsprijs van 89,70 euro.

Oplichting, zegt het attractiepark zelf in een reactie. ‘We kennen deze actie niet, maar het gebeurt wel vaker dat we worden genoemd in zulke misleidende wedstrijden.’ Het park raadt aan om uitsluitend tickets aan te schaffen via de officiële verkoopkanalen, bijvoorbeeld via de website. ‘Bij twijfel kan je altijd contact opnemen met de Efteling’, klinkt het nog.

Lees de kleine lettertjes

Opmerkelijk is dat bij de wedstrijd ook logo’s van ‘partners’ staan, zoals consumentenorganisatie Test Aankoop en energiebedrijf Luminus. Dat gebeurt wellicht om het vertrouwen van deelnemers te winnen. Volgens Luminus gaat het wellicht om misbruik van hun naam. Ook Test Aankoop onderzoekt de zaak, zegt de consumentenorganisatie aan de VRT.

Er zijn op het internet wel meer van deze voorbeelden te vinden. Het is daarom raadzaam om op je hoede te zijn. Controleer bijvoorbeeld of het account dat een wedstrijd aanbiedt, wel echt is – in dit geval wordt Efteling-BE vermeld, terwijl EftelingBE het originele is. Ga na wie de wedstrijd organiseert en lees de kleine lettertjes. Ook het feit dat je moet opgeven wat je energiemaatschappij en ziekenfonds is voor een wedstrijd voor gratis tickets, moet een alarm doen afgaan.