Influencers moeten voortaan verduidelijken dat ze online reclame maken en adres in profiel zetten
Contentmakers moeten vanaf nu concrete richtlijnen volgen om te verduidelijken dat ze online reclame maken. Wie op sociale media een commerciële post doet, moet daar in vooraf vastgelegde termen over communiceren naar volgers. Ook moet wie op “regelmatige basis” reclame maakt voor bedrijven een ondernemingsnummer hebben en dat samen met het ondernemingadres delen in alle social mediaprofielen.
Influencer marketing is alomtegenwoordig online. Wie als consument even door z'n Instagram scrollt, wordt er om de oren geslagen met leuke outfits, gezonde shakes, e-books, niet te missen events... Die online publiciteit is volstrekt wettelijk, alleen moet het voor consumenten ten allen tijde duidelijk zijn wanneer zo'n bericht een commercieel karakter heeft.
Vanaf wanneer is een post reclame volgens de FOD Economie?
Er is sprake van reclame zodra een contentcreator:
• een product/dienst of merk op de voorgrond plaatst (mondeling, visueel of in tekst)
• over een product/dienst of merk praat
• een kortingscode van een merk met zijn/haar volgers deelt
• producten voor een merk mag weggeven of een wedstrijd mag organiseren
• een link deelt voor een merk
EN
de contentcreator daarvoor een voordeel ontving. Dat voordeel kan van alles zijn:
• een gratis of te lenen product (ook al heb je daar niet om gevraagd);
• een korting;
• een geldsom;
• een gratis ticket voor een festival of een gratis overnachting of restaurantbezoek;
• een percentage van de opbrengst van producten die verkocht werden via een link die de contentcreator deelde.
Het is dus niet vereist dat er een overeenkomst is, dat er een expliciete vraag van het merk is om een bericht te publiceren of dat het merk controle heeft over wat de contentcreator publiceert.
De Bleeker, de FOD Economie en het Communicatie Centrum — dat de zelfregulering van de reclamesector in België organiseert — zijn het eens geraakt over een aantal richtlijnen voor influencers. Die hebben vanaf nu de keuze uit een aantal concrete termen om te gebruiken bij commerciële berichten, video's of verhalen: '#reclame', '#advertentie' of '#publiciteit'. In bepaalde gevallen kan ook de hashtag '#gesponsord' gebruikt worden.
Volgens de richtlijnen wordt iedereen die “op regelmatige basis reclameberichten publiceert voor merken” beschouwd als een onderneming. Omdat die persoon dus een zelfstandige beroepsactiviteit uitoefent, moet die zich registreren in de Kruispuntbank van Ondernemingen. Wat “regelmatige basis” exact betekent, verduidelijkt de FOD Economie niet. “Hier kan geen cijfer op geplakt worden, dit moet geval per geval beoordeeld worden”, aldus woordvoerster Lien Meurisse.
Ook is het verplicht het ondernemingsnummer, het adres en e-mail te vermelden op socialemediaprofielen. Op Instagram en TikTok moet dat integraal in de biografie van het account. Op die sociale netwerken heb je respectievelijk 150 of 80 tekens de ruimte. Op Facebook en YouTube plaats je de nodige info onder ‘Over’ of ‘About’. Dat laat de FOD Economie weten in een reactie aan onze redactie.
Als reactie op een vraag over de gevaren hiervan voor influencers — denk hierbij aan stalkers — verwijst de FOD Economie naar andere beroepsgroepen. “Deze verplichting geldt echter voor alle ondernemingen en dus ook voor bijvoorbeeld kappers of bakkers die boven hun zaak wonen. Ook zij zijn verplicht om hun ondernemingsadres — dat tevens hun privéadres is — op hun websites en sociale media te vermelden”, reageert woordvoerster Meurisse in een mail aan onze redactie.
Boetes
De staatssecretaris wijst erop dat de influencers nu heel duidelijk weten wat ze wanneer moeten doen en ontlopen zo boetes. De Economische Inspectie kan immers administratieve boetes uitschrijven, die kunnen oplopen tot 80.000 euro.
De FOD Economie zegt in de eerste plaats mensen aan te spreken in de comments. Blijven ze verborgen reclame maken, dan kan dit gemeld worden aan de Economische Inspectie, via het Meldpunt. Kies daar voor de optie ‘Reclame en klantenwerving’, gevolgd door ‘Misleidende of bedrieglijke reclame’.
Controles gebeuren vooral proactief door de inspectiediensten, maar ook op basis van klachten van consumenten. Die laatste bleven tot op vandaag beperkt, enerzijds omdat consumenten ook niet wisten wat al dan niet toegelaten was, anderzijds omwille van het vertrouwen dat consumenten soms in influencers hebben.
“Influencers maken soms echt deel uit van het leven van hun volgers, die hen daardoor bijna blindelings vertrouwen. Daarom is het voor mij essentieel dat consumenten nu eindelijk duidelijk weten wanneer die influencers commerciële berichten posten. Naar exacte woordkeuze toe stellen we ons soepel op door vier opties aan te bieden. De kerngedachte is duidelijkheid”, aldus De Bleeker in het persbericht.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Zalando belooft misleidende labels over duurzaamheid te verwijderen
-
6
Wordt TikTok binnenkort verbannen in Verenigde Staten? Bedrijf gaat nieuwe wet aanvechten bij rechter
TikTok gaat een aanklacht indienen bij een Amerikaanse rechtbank tegen de wet die leidt tot een mogelijk verbod van de populaire video-app in de Verenigde Staten. “Wees gerust. We gaan nergens heen”, zei CEO Shou Zi Chew in een video nadat president Joe Biden de wet had ondertekend. Als het verbod standhoudt, zal dat grote gevolgen hebben voor 170 miljoen Amerikaanse gebruikers van de app. -
update37
Forse stijging klachten bij Ombudsdienst telecom met annus horribilis voor Telenet
Het aantal klachten bij de Ombudsdienst voor telecommunicatie is vorig jaar met 65 procent gestegen tegenover 2022. Deze stijging betreft alle operatoren, maar was meer uitgesproken voor Telenet. Het aantal klachten over dat bedrijf verdrievoudigde. De Ombudsdienst noemt het een ‘annus horribilis’ voor Telenet. De telecomoperator maakt zich in reactie sterk dat het ergste achter de rug is. -
-
Unesco: “AI-toepassingen komen te seksistisch uit de hoek”
-
Datalek bij vakantieparkconcern EuroParcs, omvang nog onbekend
EuroParcs heeft een datalek gevonden in de beveiligde digitale omgeving van het vakantieparkconcern. Het Nederlandse bedrijf, dat ook in België actief is, onderzoekt de omvang. Het is nog niet bekend welke gegevens gelekt zijn. -
Oprichters OpenAI verwerpen klacht van Musk over verbreken van “initiële contract”: “Triest dat het zover is gekomen met iemand die we diep bewonderden”
ChatGPT-ontwikkelaar OpenAI heeft de klacht verworpen die Elon Musk als medeoprichter van het bedrijf vorige week had ingediend. Het is Musk enkel te doen om de “volledige controle” over OpenAI te bekomen, schrijven de oprichters Sam Altman en Greg Brockman in een blog. Ze verwijzen naar e-mails uit 2018, waarbij de Tesla-topman voorstelde om OpenAI samen te voegen met zijn autobedrijf. -
Independer
Hoe verschilt downloaden van streamen? En wat verbruikt het minste data?
-
Livios
“Let in het bijzonder op voor melganzenvoet”: dit zijn je tuinklussen voor de maand mei
-
28
Dit verandert vandaag voor jou door nieuwe internetregels EU
De Europese Unie (EU) probeert al jaren de macht van dominante technologiebedrijven te breken. Maar zelfs miljardenboetes schrikken de voornamelijk Amerikaanse giganten niet af. Daarom zijn er vanaf vandaag nieuwe internetregels. We sommen de belangrijkste veranderingen voor je op. -
17
TikTok-verbod in Europa “niet uitgesloten”, zegt von der Leyen: “We weten hoe gevaarlijk app is”
De voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen (65) heeft gesuggereerd dat de populaire video-app TikTok ook in Europa verboden kan worden. “We weten exact hoe gevaarlijk de app kan zijn”, aldus von der Leyen. -
Spaargids.be
Geen huwelijkscontract afgesloten: wat staat je dan te wachten bij een scheiding of overlijden?
7 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJeroen Herrie
Christophe Lamon
Marc Van der Vloedt
leo hoes
jimmy nuyts