Nachttrein vanuit Brussel naar Berlijn en Praag opnieuw uitgesteld, wél snelle trein tussen Parijs en Berlijn op komst
Openbaar vervoerEr zullen deze zomer nog geen nachttreinen rijden vanuit Brussel, via Amsterdam, naar Berlijn, Dresden en Praag. Een nieuwe richtdatum is er nog niet, zo staat op de website van de Nederlands-Belgische start-up European Sleeper. Dinsdag kondigde daarentegen Deutsche Bahn en zijn Franse tegenhanger SNCF aan een snelle en rechtstreekse treinverbinding tussen de hoofdsteden Berlijn en Parijs te plannen.
Initieel werd er gemikt op de lente van 2022, dat werd later “begin van de zomer”. Maar ook deze streefdatum wordt dus niet gehaald.
Volgens mede-initiatiefnemer Chris Engelsman is er meer tijd nodig dan gedacht en is er op verschillende vlakken al goed vooruitgang geboekt. “Maar het lukt nog niet om in de zomer operationeel te worden”, verduidelijkt hij. European Sleeper wil zo snel mogelijk de nachttrein realiseren. “We zien het nog steeds heel rooskleurig in.”
Volgens Engelsman gaat het om een complexe materie en zijn er nog allerlei obstakels. Intussen lopen de voorbereidingen voort en is er onder meer een boekingsmodule en een website en wordt gewerkt aan een klantenservice. “We zijn op alle fronten druk bezig met de voorbereidingen. Het kan ook opeens snel gaan.” Het is beter een startdatum te communiceren als die zeker is, luidt de boodschap.
European Sleeper werkt voor de nachtelijke verbinding samen met de Tsjechische spooronderneming RegioJet. De start-up zegt nog te werken aan andere nachttreinen. “We zien veel mogelijkheden richting het zuiden van Europa, maar een trein naar Scandinavië klinkt ook veelbelovend”, luidt het.
Momenteel rijdt er één nachttrein in België. De NightJet van de Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB rijdt drie keer per week tussen Brussel (via Luik en Duitsland) en de Oostenrijkse hoofdstad Wenen.
Snelle rechtstreekse treinverbinding tussen Parijs en Berlijn op komst
Vanaf eind 2023 moeten deze treinen rijden, zei SNCF-topman Jean-Pierra Farandou dinsdag. In Straatsburg kondigden beide maatschappijen ook aan dat de 15 jaar geleden opgestarte hogesnelheidsverbindingen tussen beide landen uitgebreid worden.
“Het hogesnelheidsverkeer tussen Duitsland en Frankrijk is een uitstekend voorbeeld van hoe aantrekkelijke verbindingen het grensoverschrijdend verkeer per spoor stimuleren”, zei de CEO van de Deutsche Bahn, Richard Lutz.
Een snelle rechtstreekse verbinding tussen de twee hoofdsteden is logisch, vindt SNCF-baas Farandou. “We stellen vast dat de mensen alsmaar langere trajecten afleggen. Er zijn echt mensen die bereid zijn vijf, zes, zeven uur in een trein willen blijven zitten. Parijs-Berlijn is trouwens een traject van zeven uur. Enkele jaren geleden vonden we dat lang, en vreesden we niemand hiervoor warm te kunnen maken.” Vandaag noemt de SNCF de bezettingsgraad op de treinen Parijs-Milaan en Parijs-Barcelona “verbazingwekkend”.
Het plan is om in eerste instantie dagelijks een heen en terug in te leggen tussen Parijs en Berlijn, via Frankfurt. Eerder kondigde de Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB al aan om, ook vanaf eind 2023, een nachttrein Parijs-Berlijn in te leggen. “Dat zal tegelijk gebeuren”, aldus Farandou.
Er lopen ook gesprekken over nog meer snelle verbindingen tussen Duitsland en bestemmingen in Zuid-Frankrijk. Vandaag rijden er per dag al zes treinen tussen Frankfurt en Parijs en vijf tussen Stuttgart en Parijs, waarvan er een van en naar München rijdt. Sinds tien jaar is er elke dag een trein tussen Frankfurt en Marseille. De Duits-Franse samenwerking was de voorbije 15 jaar goed voor zowat 25 miljoen reizigers.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
PREMIUM10
Slachtoffers seksueel misbruik Katholieke Kerk eisen herstelfonds: “Genoeg van spelletjes op onze kap”
De Katholieke Kerk of de Belgische staat moeten de slachtoffers van seksueel geweld financieel vergoeden. Dat eist een ruime delegatie slachtoffers die gisteren in Gent samenkwam. Jan Van Pelt (75), slachtoffer en getuige in de documentaire ‘Godvergeten’, legt uit waarom. “Ik ken mensen van 65 jaar en ouder die nog altijd antidepressiva slikken ten gevolge van wat ze een halve eeuw geleden hebben ondergaan. Die mensen verdienen gerechtigheid.” -
CO2-uitstoot Belgische industrie nooit zo laag, met dank aan financiële crisis
De CO2-uitstoot van de grote industrie en de luchtvaart in ons land is vorig jaar met meer dan 10 procent gezakt, de grootste daling sinds de financiële crisis. Dat komt vooral door de malaise in de industrie, schrijft ‘De Tijd’ vandaag. -
-
HLN 19242
▶HLN 1924: “Het huis onder hun voeten verkocht zijnde, werden zij op een Zaterdagnamiddag, omtrent 6 uur, op straat gezet.”
-
PREMIUM17
Diëtist Michaël Sels: “Een gezonde brooddoos voor je kind? Wees realistisch!”
In de brooddoos van één kind op de drie zit helemaal niets wat de stempel ‘gezond’ verdient, zo blijkt uit onderzoek. Maar hoe moet het dan wel? Hoe vinden mama’s en papa’s de tijd om de brooddozen van hun kroost te vullen met een gezonde lunch? En hoe houd je het betaalbaar? Diëtist Michaël Sels (UZA) geeft enkele tips die voor iedereen direct bruikbaar zijn. “Vergeet vooral de funfactor niet!” -
Livios
Last van de tuinomheining van je buren? Dit zijn de regels omtrent vergunning, plaatsing en onderhoud
Wil je jouw tuin omheinen met een tuinafsluiting? Of heeft je buur dat gedaan en ben je daar niet helemaal tevreden mee? Bouwsite Livios legt uit hoe de vork precies aan de steel zit wat betreft dit - soms heikel - onderwerp. -
4
Op nog geen 3 maanden van de Spelen: Parijs opent bassin dat “alarmerend slechte water” van Seine moet helpen zuiveren
-
Federale regering keurt spoorwegplan van minister Gilkinet goed: elke 30 minuten trein op hele net
-
KIJK. Beelden tonen moment waarop grote vuurbal ontsnapt nadat barbecue ontploft in Borgerhout
Een ontplofte barbecue in de omgeving van Moorkensplein in Borgerhout zorgde voor een gigantische steekvlam en donkere rookwolk boven Antwerpen, zo is te zien op beelden die ons bezorgd werden via 4040. De brandweer kreeg het vuur snel onder controle en er raakte niemand gewond.Antwerpen -
Livios
‘Gebruik in dat geval nooit azijn’ en ‘pas op met hogedruk’: zo ga je wél voor een brandschoon terras
Kan je terras nog een opknapbeurt gebruiken vooraleer je er heerlijk kan vertoeven? Dan is het reinigen een mooie eerste stap. Met deze onderhoudstips van bouwsite Livios ben jij helemaal klaar voor de lentezon. -
PREMIUM
“Voorlopig rijdt de nachttrein vanuit België maar naar één stad, maar je kan nog uitwijken”: experts geven de opties en leggen uit hoe je best boekt