De beruchte "roettest" verandert voor heel wat dieselwagens: "Wie zonder roetfilter rondrijdt, krijgt rode kaart"

De uitstoot van meer recente dieselwagens wordt vanaf 1 juli 2022 op een nieuwe manier gemeten. De autokeuring gebruikt voor dieselwagens vanaf euronorm 5 niet langer de traditionele roettest, wel een "deeltjesteller". Die meet zeer nauwgezet het aantal fijnstofdeeltjes dat een auto uitstoot en zal zo bloot leggen wanneer de verplichte roetfilter in zo'n auto slecht werkt of zelfs is weggehaald. De verschillende regionale regeringen hopen zo de luchtkwaliteit sterk te verbeteren.

"Er is lang gesproken over de roetfilterfraude, dit is een manier om die aan te pakken," zegt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters bij "De inspecteur" op Radio 2. "Mensen die bewust rondrijden met een defecte of zelfs verwijderde roetfilter, zullen nu betrapt worden bij de technische controle."

De roettest wordt ook in Brussel en Wallonië ingevoerd. Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt is blij met de samenwerking: "Heel fijn om op deze manier samen te strijden voor de gezondheid van onze landgenoten en een betere luchtkwaliteit", zegt ze.

Beluister het gesprek in "De Inspecteur":

Enorme impact op de luchtkwaliteit

Als je weet dat een goed werkende roetfilter 95 tot 99 procent van de deeltjesuitstoot verwijdert, heeft dit een enorme impact op de luchtkwaliteit. De oudere dieselwagens moeten niet altijd een roetfilter hebben, dus die zullen nog de oude roettest moeten ondergaan.

Die test is niet zo geliefd, omdat het gaspedaal daarbij diep wordt ingedrukt om de auto in een hoog toerental te brengen. De deeltjesteller is er nu bij de start enkel voor personenvoertuigen en lichte vrachtwagens met dieselmotor vanaf euronorm 5.

Bij recente dieselmotoren (Euro 5 en 6) zijn de roetdeeltjes namelijk bijzonder klein, daardoor kunnen ze niet gemeten worden met de huidige roettest of ‘opaciteitsmeting’. Ook die kleine roetdeeltjes blijven een gevaar voor onze gezondheid. Daarom schakelt de overheid over naar deze nieuwe meettechniek.

Een bijkomend voordeel is dat deze test zal gebeuren bij een stationair draaiende motor, het toerental moet hiervoor dus niet meer kunstmatig opgedreven worden.

  • Wanneer zo'n voertuig meer dan 1 miljoen fijnstofdeeltjes per kubieke centimeter uitstoot, krijgt die een rode kaart. De roetfilter is dan defect of weggehaald, en moet binnen de 15 dagen hersteld of vervangen worden. 
  • Als je voertuig minder dan 250.000 fijnstofdeeltjes per kubieke centimeter uitstoot, krijg je een groene kaart.
  • Voertuigen die zich in de grijze zone tussen 250.000 en 1 miljoen roetdeeltjes bevinden, krijgen een groene kaart met een waarschuwing

Een hoge uitstoot van fijnstofdeeltjes wijst op een slechte werking van de roetfilter. Je laat deze dus best op tijd nakijken. Een reiniging van de roetfilter kan al volstaan, een vervanging is zeker niet altijd nodig. Als die wel vervangen moet worden, hangen de kosten af van het automerk, maar die kosten kunnen hoog oplopen

Met deze geavanceerde technische controle loopt België voor op de andere Europese landen, Europa heeft de test zelfs nog niet helemaal goedgekeurd, maar ons land gaat op Europees niveau pleiten voor de invoering van deze testmethode.

Meest gelezen