Volkswagen bevestigt vaste intenties rond beursgang Porsche

De Volkswagen Group houdt vast aan zijn plannen om dochterbedrijf Porsche later dit jaar naar de beurs te brengen. Dat heeft Arno Antlitz, financieel directeur van de Volkswagen Group, tijdens het evenement ‘Future of Finance’ in Frankfurt gezegd.

Hij gaf tevens aan dat in de loop van volgend jaar mogelijk ook voor de productie van batterijen voor elektrische wagens aan een beursintroductie zou kunnen worden gedacht.

Veilige haven

Porsche kan met een bedrag van 90 miljard euro een van de grootste beursintroducties uit de geschiedenis van de Duitse economie worden. De opbrengsten van die operatie zouden het moederbedrijf moeten toelaten om extra middelen vrij te maken voor de financiering van de transitie naar elektrische mobiliteit.

Arno Antlitz maakte duidelijk dat er geen enkele reden was waarom de Volkswagen Group niet met de beursgang van Porsche tijdens het vierde kwartaal van dit jaar zou doorgaan. “Porsche heeft door de jaren heen bewezen marktverstoringen, waaronder de recente onderbrekingen in de toeleveringsketens, bijzonder goed te kunnen opvangen”, voerde Antlitz aan.

“Er is nog steeds meer dan voldoende kapitaal op de markt aanwezig, maar er is veel scepsis over investeringen in technologiebedrijven en nieuwe ondernemingen. Porsche heeft zich daarentegen bijzonder solide getoond en is voor vele investeerders dan ook een veilige haven.”

De Volkswagen Group is optimistisch over een beursnotering van Porsche, ondanks de vaststelling dat de introductie van nieuwe bedrijven op de wereldwijde beurzen een duidelijke vertraging vertoont. Er is immers sprake van een aanzienlijke marktvolatiliteit, aangewakkerd door de oorlog in Oekraïne, de stijgende rentetarieven en de hoge inflatie, die allemaal op de risicobereidheid van beleggers wegen.

Deze problemen leidden er zopas nog toe dat het automatiseringsbedrijf Asea Brown Boveri (ABB) besliste om de beursgang van zijn divisie oplaadinstallaties voor elektrische voertuigen op te schorten. De operatie, met een geraamde waarde van ongeveer 750 miljoen dollar, zou pas worden doorgezet wanneer op de markt opnieuw signalen van een verbetering kunnen worden opgemerkt.

Batterijen

Volkswagen investeert massaal in de ontwikkeling en productie van elektrische voertuigen. Die inspanningen moeten het Duitse concern toelaten om op de markt voor elektrische wagens de achterstand op lijstaanvoerder Tesla te overbruggen.

De Volkswagen Group wil daarvoor in Europa, verdeeld over zes fabrieken, voor de productie van batterijen een capaciteit van 240 gigawattuur uitbouwen. Daarbij zal gedeeltelijk met partners worden gewerkt.

“Volkswagen blijft ook openstaan om deze divisie eveneens naar de beurs te brengen”, stipte Antlitz nog aan. “In eerste instantie werd de divisie uitgebouwd met interne financiering, waarna vervolgens ook een aantal strategische partners werden uitgenodigd om aan het project deel te nemen. Een beursintroductie kan de volgende stap worden.”

Antlitz gaf daarbij aan dat een eventuele beursgang van deze divisie mogelijk volgend jaar of het jaar daarop op de agenda zou kunnen worden geplaatst.

(am)

Meer
Auto