Vanaf 1 juli gelden 5 nieuwe regels voor wie met een e-step rijdt: dit moet je weten
Wie zich met een e-step op de openbare weg begeeft, zal rekening moeten houden met de nieuwe regels. Vanaf 1 juli zijn die van kracht. Daarmee wil de overheid vooral het aantal ongevallen met e-steps terugdringen. Stef Willems van verkeersveiligheidsinstituut Vias legt uit wat er exact verandert.
Vias Institute meldt dat er in 2021 maar liefst 1.022 geregistreerde ongevallen met e-steps waren. “Bij één op de zeven van die ongevallen was een jongere onder de zestien jaar betrokken”, schetst woordvoerder Stef Willems. Dat is meteen een belangrijke reden voor de aanpassing van de regels. “Bij de ongevallen vielen er 130 gewonden. Eind 2021 formuleerde Vias verschillende aanbevelingen om de wegcode aan te passen, waaronder het voorstel dat heeft geleid tot de nieuwe wegcode voor gebruikers van e-steps op de openbare weg.”
Stef Willems overloopt met ons wat er precies verandert voor de e-stepgebruiker die zich op openbare weg in het verkeer begeeft. Er zijn vijf grote veranderingen:
Pas vanaf 16 jaar
De belangrijkste wijziging is dat je pas vanaf zestien jaar met een e-step mag rijden. “Nu voel je intuïtief dat het niet klopt dat een min-16-jarige zomaar met iets mag rijden dat 25 km/uur gaat. Voor een bromfiets klasse A, die even snel mag rijden, moet je ook zestien jaar zijn. Bovendien beschikt dat voertuig over veel grotere wielen en moet het ingeschreven zijn. De regels voor e-steps waren dus niet logisch. Nu kan in principe een kind van acht jaar met zo’n elektrische step op stap gaan. Jongeren van tien, twaalf of veertien jaar kunnen de risico’s onvoldoende inschatten om zich in het verkeer te begeven met een snelheid van 25 km/uur. Daarom is het een heel goede zaak dat dit straks niet meer kan.” De wegcode voorziet één uitzondering: in speelstraten of op de zeedijk. “Daar is sprake van recreatief gebruik, maar het is belangrijk dat je in die gevallen ook heel goed rekening houdt met de andere weggebruikers.”
Maximaal één persoon
Vanaf 1 juli mag je met maximaal één persoon op een e-step rijden. Dus geen meerijders of passagiers meer. “Soms zie je nu steps met zelfs drie personen voorbijsnorren. Dat is levensgevaarlijk. Steps zijn daar niet op voorzien. En als je met twee of meer op een step staat, beperken de passagiers de manoeuvreerruimte van de bestuurder waardoor die het toestel mogelijk niet volledig onder controle heeft.”
Verbod om op het trottoir te rijden
Het trottoirs wordt verboden terrein voor rijdende e-steps. “Tot dusver is er een regel die stipuleert dat je stapvoets, dus 5 tot 6 km/uur, op het voetpad mag rijden. Te vaak zag je bestuurders met hun e-step met te hoge snelheid op het trottoir rijden. Daarmee breng je voetgangers in gevaar en bezorg je hen een oncomfortabel gevoel. Daarom is dat vanaf 1 juli niet meer toegelaten.”
Steps achterlaten op specifieke locaties
De nieuwe regels maken komaf met de zogenaamde struikelsteps: de deelsteps die sommige gebruikers om het even waar achterlaten. “Nu is een verkeersbord ontworpen dat het mogelijk maakt om aan te geven waar je verplicht steps moet stallen en waar het verboden is steps achter te laten op het openbaar domein. Dankzij die duidelijke regels zullen andere weggebruikers geen last meer hebben van rondslingerende steps.”
Reflectoren en fluorescerende band
Meer dan één op de vier ongevallen (28 procent) met een elektrische step gebeurt ’s nachts of bij beperkte zichtbaarheid. E-steps die ’s nachts rijden, moeten voortaan zijn uitgerust met reflectoren en een wit fluorescerende band aan de zijkant. “De lichtjes van steps zijn vaak heel klein en het achterlicht bevindt zich laag bij de grond. Voortaan zullen e-steps goed zichtbaar zijn op de openbare weg.”
58 euro boete
Wie de nieuwe regels overtreedt, begaat een overtreding van de eerste graad: goed voor een boete van 58 euro. De maximumsnelheid blijft 25 km/uur. “Waar moeten e-steps nu rijden? Heel simpel: waar je met de fiets rijdt. Is er een fietspad, dan horen e-steps op het fietspad. Is er geen fietspad, dan horen ze op de rijbaan waar je normaal gezien met de fiets zou rijden. Een helm dragen is niet verplicht, maar we raden het wel ten stelligste aan. Idem voor andere vormen van bescherming zoals pols-, elleboog- en kniebeschermers.”
Andere regels voor e-steps met zadel
Meer en meer zien we in het straatbeeld ook e-steps met zadel. “Dat zijn in principe geen steps”, zegt Stef Willems. “De Belgische en Europese wetgeving zijn daarin duidelijk: zodra je op een step een zadel plaatst, spreken we over een bromfiets. Je moet het voertuig inschrijven. Om op de openbare weg te mogen, moet je in het bezit zijn van een gelijkvormigheidsattest, nummerplaat en verzekering. Dus waarom een e-step ombouwen? E-steps met zadel kan je online kopen. Maar de vraag is of je dan ook een gelijkvormigheidsattest ontvangt. Meestal is dat niet het geval. Zolang je dat niet hebt, mag je met het toestel niet op de openbare weg.”
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
“Na 6 maanden diëten was ik al 20 kilo kwijt, maar daar bleef het niet bij”: Martine en Sander vertellen waarom zij nooit meer op dieet gaan
-
Livios
Mag je je gras maaien op zondag? En de takken van je buren snoeien? Dit zijn de regels in vijf herkenbare situaties
In de lente en zomer brengen we veel meer tijd door in onze tuin. Het is dan ook de periode waarin ergernissen kunnen opduiken. Want wat met overhangende takken, of buren die nieuwe bomen planten? En mag je op zondag je gras maaien of op je appartement barbecueën? Bouwsite Livios vroeg het aan advocate Astrid Clabots. -
PREMIUM
Goedkoop vliegticket gespot? Let op voor verborgen kosten: “Duurder ticket kan toch voordeliger uitkomen”
Parkeergeld, vliegtuigstoel, ruimbagage: tegenwoordig moet je naast de prijs van je vliegticket heel wat andere ‘verborgen kosten’ incalculeren als je op reis gaat. Onze reisexpert Johan Lambrechts vertelt waar je op moet letten, en geeft de nodige tips om geld te besparen. “Iedere maatschappij hanteert andere tarieven, en er zijn soms meer dan tien verschillende stoeltarieven in één vliegtuig.” -
-
HLN Shop
Op zoek naar een moederdagcadeau? Een handvol inspiratie, ook van dé mama/oma van Vlaanderen
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
Waarom er steeds minder dode vliegen op je voorruit zitten
Nog niet zo lang geleden had de voorkant van elke auto veel weg van een kerkhof voor vliegen, muggen of andere vliegende insecten. De laatste jaren lijkt dat veel minder het geval. Maar is dat ook zo? En zo ja, hoe komt dat? -
Independer
Al je voicemailberichten in een overzichtelijke app? Dit moet je weten over visual voicemail
-
PREMIUM
Beter slapen dankzij supplementen? Let op, zegt neurologe: “Melatonine heeft ook op andere vlakken gevolgen”
-
Rare geur in je herbruikbare waterfles? Dat ligt misschien aan hoe (vaak) je die schoonmaakt
Iedereen heeft wel een herbruikbare drinkfles in de kast staan. Ze zijn praktisch, verminderen de hoeveelheid plastic afval en helpen ons voldoende water te drinken. Maar zijn ze wel hygiënisch? En hoe was je ze het best uit? Microbioloog Tom Coenye en Liesbeth Verboven van het Poetsbureau Part of Glowi beantwoorden zes vragen. -
HLN Shop
Pretpark (extra voordelig) meepikken vóór de grote drukte? Vier hoogvliegers voor de hele familie op een rij
De lente is het moment bij uitstek om een pretpark op de planning te zetten. De grote stormloop tijdens de zomervakantie blijft nog even uit, en vaak zit ook het weer uitstekend mee. Rest de vraag in welk pretpark jij het meeste fun beleeft. HLN Shop stipt vier kansmakers aan in vier provincies en vertelt waarom en voor wie ze niet te missen zijn. -
Independer
Krassen na het wassen of de carwash: wie draait op voor de herstelkosten van je wagen?