Van Zara tot Vans: heel veel merken willen graantje meepikken van het succes van ‘Stranger Things’
The eighties are back alive. Met dank aan het nieuwe seizoen van de immens populaire scifi-serie ‘Stranger Things’ op Netflix. Tegenwoordig wordt vooral de muziekkeuze (Kate Bush, Metallica,...) geroemd, maar ook op modevlak inspireert de reeks. Modemerken verdringen zich om een ‘Stranger Things’-collectie te mogen uitbrengen, want dat is big business.
Geruite grungehemdjes. Flashy windbreakers. Ook in het vierde seizoen van ‘Stranger Things’ is de eightiesmode om duimen en vingers bij af te likken. Voor het eerst speelt de reeks zich naast Hawkins, Indiana voor een deel ook af in Californië en dat is duidelijk te zien aan de outfits. Kostuumontwerpster Amy Parris leverde uitstekend werk af door de op monster jagende kids in trendy outfits te steken die de coole Californische vibes uit 1986 perfect weerspiegelen.
Zelf zei ze daarover in een Netflixblog dat het haar in het nieuwe seizoen nog groter is, en de kostuums nog feller, uitbundiger en trendyer. Met andere woorden, ‘Stranger Things’ was nog nooit zo eighties als nu.
Grote collabs: van Quiksilver tot Zara
Met elk nieuw seizoen komen ook nieuwe collabs van (mode)merken kijken die maar wat gretig hun naam willen verbinden aan een van de allersuccesvolste series aller tijden. In 2019 – toen het derde seizoen uitkwam – werkte Netflix met maar liefst 75 merken samen.
Voor het vierde seizoen deden ze voor hun fashionmerchandise zo onder meer een beroep op Quiksilver, het van oorsprong Australische surfmerk dat nu gevestigd is in Californië. Een ideale match, aangezien een groot deel van de serie zich nu ook in Californië afspeelt. In de collectie zitten windbreakers, vintage T-shirts, surfshorts en trainingspakken, allemaal om ter felst en ter drukst. Meer eighties wordt het niet. Eduardo Franco, een van de nieuwe gezichten van ‘Stranger Things’, is zelfs het model van de collectie.
(Lees verder onder de foto.)
Ook het iconische Amerikaanse horlogemerk Timex brengt drie vintage horloges uit die de tijd terugdraaien naar de jaren 80. JanSport, het Amerikaanse rugzakkenmerk dat ook in onze contreien op de rug van menig schoolgaande tiener prijkt, pakt uit met rugzakken die ze zelf omschrijven als “gemaakt om te vechten”. De slogan erop luidt ook “made in the Upside Down”, een verwijzing naar het parallelle universum uit ‘Stranger Things’ waar Eleven en haar kompanen de strijd aangaan met monsters als Demogorgons en Demobats.
(Lees verder onder de foto’s.)
Maar ook Zara is helemaal in de ban van het eightiesuniversum van ‘Stranger Things’. Hun jongenscollectie ademt één al en jaren 80 uit, en is trouwens gemaakt met een moderne technologie die minder water gebruikt. Dat is marketinggewijs slim gezien, want de doelgroep die overstag gaat voor ‘Stranger Things’-merchandise bestaat vooral uit jongeren. Voor hen is duurzaamheid intussen een grote voorwaarde om nieuwe kleren te kopen.
Pull&Bear, dat tot dezelfde groep behoort als Zara (Inditex), maakt dan weer furore met T-shirts van Hellfire Club, een knipoog naar het Dungeons & Dragons-schoolclubje van Hawkins. En ook Vans speelt in op die verwijzing met hun Hellfire Club-editie van de legendarische Old School-sneaker. Die zal vanaf 26 augustus te koop zijn en de verwachting is dat hij bliksemsnel uitverkocht zal zijn; het lot dat zowat alle merchandise van ‘Stranger Things’ beschoren is. Toen Primark begin juni ‘Stranger Things’-T-shirts aanbood, ontstond er in Londen een heuse stormloop en gingen mensen bijna op de vuist. Het leek wel op een episch gevecht in de Upside Down. Achteraf werden veel van de T-shirts die maar 5 euro kostten op eBay aangeboden voor 150 euro.
(Lees verder onder de foto’s.)
Nostalgie als koopkracht
Zo groot is de aantrekkingskracht van ‘Stranger Things’ en die valt absoluut niet te onderschatten. Want net zoals bij die andere populaire Netflixseries ‘Sex Education’ en ‘Bridgerton’ kadert ‘Stranger Things’ niet alleen in de tijdgeest van nostalgie, maar bepaalt het ook die tijdgeest. Jongeren spiegelen zich steeds meer aan hun favoriete reeks en vertalen die esthetiek ook naar hun dagelijkse leven. In het straatbeeld duiken zo mini- en tienerkopieën op van hoofdpersonages als Eleven (Millie Bobby Brown), Mike Wheeler (Finn Wolfhard) en Will Byers (Noah Schnapp). Ze dragen vintage T-shirts, jeans met wijde pijpen en skatesneakers.
Zelf hebben de jongeren de eighties niet meegemaakt, maar ze kennen het tijdperk wel van verhalen van hun ouders en grootouders, en dankzij series als ‘Stranger Things’. Maar ook bij echte eighties kids, die opgegroeid zijn in dat decennium en hele fotoalbums hebben om het te bewijzen, raakt ‘Stranger Things’ een gevoelige snaar. En inspelen op emoties is nu eenmaal één van de grootste talenten van modemerken. Megahit ‘Master of Puppets’ van Metallica uit aflevering negen van seizoen vier van ‘Stranger Things’ zou evengoed op de modewereld kunnen slaan. Als een poppenspeler trekken ze aan de touwtjes van onze door nostalgie veroverde harten en portemonnees. En dat is de échte bovennatuurlijke kracht van ‘Stranger Things’.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Wordt het de zomer van de microshort voor mannen? Mode-expert: “We zien een Cristiano Ronaldo-effect”
-
PREMIUM
“Klanten zien zo’n kleuranalyse als een levenslange investering.” Shop je echt slimmer als je weet welk kleurtype je bent?
Ben jij een lente, zomer, herfst of winter? Let op: het gaat hier niet om seizoenen, wel om welke kleuren je staan. Dat ontdek je in ruil voor zo'n 200 euro na een ‘kleuranalyse’ bij een expert — nu weer een ware rage. Een goed middel om slimmer te shoppen of quatsch die je kleerkast beperkt? We spreken een believer en een non-believer. “Bij de juiste tint oogt je blik meteen frisser. Je gebit ook.” -
Gedaan met een T-shirt voor mannen? Mode-expert: “Met naaktheid tonen ze hun kwetsbaarheid”
Afgelopen zomer was dé trend onder mannen nog die van de microshort. En zoals dat gaat met trends, lonkt er alweer een nieuwe om de hoek. Gezien op de rode loper bij de mannelijke sterren: de blote borst vooruit, een T-shirt of hemd hoeft niet meer. “Naaktheid werd altijd meer als vrouwelijk gezien. Maar die hokjes worden nu doorbroken”, zegt moderedacteur David Devriendt. -
-
Jobat
Werken op een feestdag: hoeveel extra loon mag je verwachten?
-
Korte coupes zijn een trend komende zomer en zo style jij die. “Het is níét enkel voor mama’s of oudere vrouwen”
De tijd dat korte kapsels enkel voor moeders en oudere dames waren, is voorbij. Zelfs model Gigi Hadid en zangeres Angèle lieten zich verleiden door de schaar. Beautyredactrice Sophie en BV-kapper Jochen Vanhoudt vertellen wat de hipste kapseltrends voor de zomer zijn. “Krul een aantal plukjes in het wilde weg, of ga er gewoon even met je vingers door en klaar.” -
vtwonen
Stralend schone ramen: met deze tips verban je vegen voorgoed naar het verleden
Een veeg op je pas gewassen raam wekt bij velen instant ergernis op. Maar met deze adviezen van vtwonen.be voorkom je dat al je schoonmaakwerk voor niets is geweest. Zo kun je weer met een voldaan gevoel naar buiten kijken door die streeploze, blinkend propere ramen. -
HOROSCOOP. Relatiestress voor Leeuw en me-time voor Kreeft: astrologe Esther voorspelt je week
-
OPROEP. Sta jij op de wachtlijst voor puberteitsremmers?
-
PREMIUM
“Degene die gewurgd wordt, wil het”: jeugd loopt warm voor wurgseks, maar hoe gevaarlijk is het?
Een hand op de keel zetten, een gag ball in de mond nemen of iemand wurgen tijdens de seks: breath play waarbij je de ademhaling belemmert, is populair bij de Belgische jeugd. Ze vinden het ‘gewoontjes’, zo tonen recente cijfers van de Universiteit van Antwerpen. Seksuoloog Chloé De Bie en professor Manuel Morrens leggen uit hoe het voor een intenser orgasme kan zorgen, maar welke gevaren daar tegenover staan. “Het gaat niet over controle, maar over een ander gevoel.” -
Livios
‘Gebruik in dat geval nooit azijn’ en ‘pas op met hogedruk’: zo ga je wél voor een brandschoon terras
Kan je terras nog een opknapbeurt gebruiken vooraleer je er heerlijk kan vertoeven? Dan is het reinigen een mooie eerste stap. Met deze onderhoudstips van bouwsite Livios ben jij helemaal klaar voor de lentezon. -
PREMIUM
“Minder dan 1 op de 5 vrouwen krijgt een orgasme door penetratie.” Seksuoloog geeft 7 belangrijke lessen ‘clitkunde’