Genk wil jongeren met uitdagende campagne bewustmaken van de gevaren van sexting 

Genk wil jongeren tussen 12 en 15 jaar bewuster laten omgaan met sexting. Het fenomeen waarbij mensen seksueel getinte berichten en foto's naar elkaar doorsturen komt steeds vaker voor. De stad wil jongeren op sociale media tonen hoe ze slim kunnen omgaan met seksueel getinte berichten en beelden. Dat doen ze door zelf pikante berichten op sociale media te verspreiden. 

Het onderwerp sexting blijft heel moeilijk bespreekbaar bij jongeren en daar wil stad Genk verandering in brengen. "We horen van onze jeugdwelzijnswerking dat sexting vaker voorkomt en dat op een hele jonge leeftijd al", begint schepen voor Jeugd Karel Kriekemans (CD&V). Met de campagne "Weet wat je stuurt" wil de stad jongeren tussen 12 en 15 jaar, maar ook jeugdwerkers, ouders en grootouders informeren over het thema. "Het is belangrijk dat we alle betrokkenen informeren over het gegeven en we willen hen ook de mogelijke gevaren tonen." 

De stad vindt het heel belangrijk dat de campagne een dubbele boodschap meegeeft. "Sexting behoort tot de normale seksuele beleving van jongeren, het is niet fout", benadrukt Kriekemans. "Maar, we willen dat jongeren twee keer nadenken vooraleer ze seksueel getinte berichten of beelden doorsturen. Ze moeten opletten naar wie ze het sturen, maar ook zeker dat het met wederzijdse toestemming gebeurt."

"Bij een bevraging bij meer dan 200 Genkse jongeren blijkt dat 60 procent van de jongeren al eens te maken gehad heeft met sexting", vult burgemeester Wim Dries (CD&V) aan. "Een minderheid daarvan heeft er negatieve gevolgen van ervaren." Door te sensibiliseren, wil de stad de negatieve ervaringen nog meer beperken. 

Uitdagende campagne

Via advertenties op TikTok en Snapchat zullen beelden verschijnen van jongeren die "live" sextingberichten toegestuurd krijgen. "We gaan jongeren dus zelf pikante berichten sturen. Zo trekken we de aandacht en kunnen we uitleggen hoe het verkeerd kan aflopen als je zo'n berichten stuurt zonder erover na te denken." De berichten werden samen met Genkse jongeren in het Overkophuis verzameld. 

BEKIJK - Campagnebeeld van "Weet wat je stuurt":

Videospeler inladen...

Via de advertenties op sociale media kunnen jongeren, ouders en grootouders terecht op een website met meer informatie over sexting en de gevolgen ervan. Door ook workshops en educatief aanbod te voorzien voor Genkse Scholen hoopt de stad nog extra te sensibiliseren. 

Meest gelezen