NATIONALE BETOGING 16 DECEMBER. Vakbonden brengen 16.500 betogers op de been, VBO noemt actie “compleet onverantwoord”
In totaal zijn 16.500 mensen afgezakt naar Brussel voor de nationale betoging van de drie vakbonden. Dat blijkt uit de officiële telling van de politie. De actie staat in het teken van meer koopkracht en een plafond op de energieprijzen. Hier en daar is er zoals verwacht hinder. Op Brussels Airport wordt 60 procent van de vluchten geschrapt. Ook passagiers van metro’s, trams en bussen ondervinden problemen. Het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) noemt de actie “compleet onverantwoord”.
In Brussel is er hinder op het openbaar vervoer. Enkel metrolijn 1 rijdt er, maar die wordt wel verlengd tot Erasmus. De MIVB roept op om alternatieven te voorzien en houdt reizigers doorheen de dag op de hoogte van de situatie op het net. Handige informatie wordt gedeeld via sociale media, de app en de website.
In West- en Oost-Vlaanderen, Limburg en Vlaams-Brabant rijdt 60 à 63 procent van de bussen en trams uit, in de provincie Antwerpen is dat zowat 53 procent. In de grote steden liggen die percentages nog wat lager.
KIJK. Het kernkabinet van de federale regering is het eens geraakt over een verzoeningsvoorstel om de loononderhandelingen tussen vakbonden en werkgevers uit het slop te trekken
60 procent van vluchten geschrapt op Brussels Airport
Op Brussels Airport is 60 procent van de vluchten geschrapt. Luchtvaartmaatschappijen verwittigden de betrokken passagiers op voorhand, waardoor het er nu rustig is. “Er kunnen op bepaalde momenten misschien wat langere wachtrijen zijn op de piekmomenten, maar er is nu in principe voldoende capaciteit om de resterende vluchten vlot te laten verlopen”, zegt woordvoerster Ihsane Chioua Lekhli.
Passagiers hoeven niet vroeger af te zakken. De luchthaven raadt reizigers wel aan om de hoeveelheid bagage te beperken.
KIJK. Een gedupeerde reiziger zegt aan onze reporter ter plaatse dat ze niet wist dat er vandaag een staking was
Wordt een geannuleerde vlucht terugbetaald?
Als je vlucht geannuleerd wordt, heb je, ongeacht de omstandigheden, altijd recht op een van de volgende opties:
• terugbetaling van je ticket;
• via een andere route naar je bestemming reizen;
• een ticket terug naar je plaats van vertrek.
Een schadevergoeding is in dit geval niet aan de orde. De luchtvaartmaatschappijen kunnen zich namelijk beroepen op overmacht en zijn dus niet verplicht om een vergoeding te voorzien. Het is namelijk niet het personeel van de luchtvaartmaatschappijen dat mee betoogt, maar van de luchthaven.
Het treinverkeer zou wel normaal moeten verlopen. Vanuit verschillende steden legde de NMBS zelfs extra treinen in om mensen naar de betoging te brengen.
Gevangenissen
Voor de ochtendshift daagde in meer dan de helft van de Vlaamse gevangenissen te weinig personeel op om de minimale dienstverlening te garanderen. In Brugge, Merksplas en Sint-Gillis zorgde ook de nachtshift al voor problemen. In totaal waren 46 agenten nodig om bijstand te verlenen. “Gedetineerden dienen op cel te blijven, er zijn geen activiteiten en er is enkel etensbedeling”, laat de woordvoerster van het directoraat-generaal Penitentiaire Inrichtingen optekenen.
Straten kleuren rood, groen en blauw
De drie vakbonden begonnen omstreeks 11 uur aan hun mars door de hoofdstad. Die ging van het Noordstation naar het Zuidstation.
KIJK. VTM NIEUWS-journalist Maarten Knuts reisde mee met duizenden betogers op weg naar Brussel
De optocht deed de straten van Brussel volledig groen, rood en blauw kleuren. De transport-, metaal-, bouw-, onderwijs-, horeca- en dienstenchequesector waren stuk voor stuk zichtbaar aanwezig in de menigte, net als de Europese vakbondsorganisatie EPSU.
“Energiefactuur is soms hoger dan huurprijs”
De vakbonden laten in Brussel duidelijk verstaan dat ze zich niet neerleggen bij het huidige loonvoorstel van de regering. Ze willen dringend betere perspectieven op het vlak van koopkracht, want door de hoge energieprijzen zien ze dat veel werknemers niet meer rond komen.
“Het feit dat de energiefactuur op dit moment hoger is dan de huurprijzen van sommige mensen in dit land is onaanvaardbaar. Het moet stoppen, er zijn manieren om de factuur betaalbaar te maken”, stelt Marie-Hélène Ska als algemeen secretaris van ACV.
Reusachtige hamer
Sommige betogers hameren er letterlijk - en figuurlijk met een reusachtige hamer en nagels - op dat een loonsverhoging en -indexering broodnodig is. In het huidige voorstel van de regering blijft de marge voor opslag boven de index 0 procent. Bedrijven die goed draaien, kunnen hun personeel wel eenmalig een cheque tot 750 euro geven.
“De automatische indexering van de lonen is nodig, maar dat is niet voldoende. We gaan niet stoppen als er duizenden werknemers zijn die het einde van de maand niet halen. We kunnen niet accepteren dat ons salaris geblokkeerd wordt, terwijl in België bedrijven subsidies krijgen om de lonen te betalen én gigantische winsten maken”, maakt ABVV-voorzitter Thierry Bodson duidelijk.
“We willen nú oplossingen”
Op spandoeken in de lange stoet staan slogans als “Verhoog de lonen, belast de winsten” of “Het leven is te duur, we willen nú oplossingen”.
Vakbond ACLVB pleit voor meer sociale rechtvaardigheid. “De regering probeert ons te paaien met een aantal kruimels. Met een koopkrachtpremie of een energiepremie of hoe ze het ook zullen noemen, maar wel een premie die werknemers zelf moeten onderhandelen op bedrijfsvlak” stelt nationaal voorzitter Mario Coppens.
VBO: “Compleet onverantwoord”
Het VBO haalt scherp uit naar de vakbonden. “Een fout signaal en compleet onverantwoord”, klinkt het. “Zoals zo vaak worden acties georganiseerd wanneer ons economisch weefsel uit balans is. De vakbonden negeren de realiteit en pleiten in feite voor een verslechtering van onze economie.”
KIJK. Werkgeversorganisaties zeggen dat er niets méér in zit
De werkgevers begrijpen de actie niet. “In Duitsland sluiten ze akkoorden om jobs te redden, hier pleiten ze de facto voor extra jobverlies. Naast een loonhandicap van 16 procent loopt de extra kost van alle indexeringen en de gestegen energieprijzen voor bedrijven op tot 55 miljard in 2023. Zonder prijsverhogingen of minder investeringen zou dit betekenen dat alle winsten in 2022-2023 volledig zouden weggevaagd worden. Dan nog betogen? Begrijpe wie kan!”
Volgens Unizo gingen er in de periode 2020-2021 in België per 1.000 werknemers 57,3 werkdagen verloren door stakingen. Enkel Frankrijk telde meer stakingsdagen. “Nog even volhouden en België is Europees kampioen staken. Terwijl de militanten het land proberen plat te leggen, moeten ondernemers vechten om te overleven”, klinkt het verontwaardigd.
Lees ook:
KIJK. Bedrijven staan niet te springen om de premie uit te delen
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Last van de tuinomheining van je buren? Dit zijn de regels omtrent vergunning, plaatsing en onderhoud
-
PREMIUMPolitiek36
België stuurt helft meer asielzoekers terug naar EU-land waar ze zich eerst registreerden
In 2023 heeft België 1.241 asielzoekers teruggestuurd naar een andere EU-lidstaat, waar ze zich eerder al hadden geregistreerd. Een stijging met 49 procent tegenover het jaar voordien. En dat moeten er de komende jaren nog meer worden: vrijdag gaf de federale ministerraad groen licht om de capaciteit om deze groep asielzoekers te verwerken gevoelig op te schalen. Hoe gaat het precies in zijn werk? Waar komen deze mensen terecht? En hoeveel sneller verloopt hun procedure? -
Independer
Alarmsysteem in je woning? Vraag dan korting aan je verzekeraar
Weinig mensen die het weten, maar een alarmsysteem installeren verhoogt niet alleen je veiligheid. Je krijgt er ook korting mee op je brandverzekering. Independer.be legt uit hoe de vork in de steel zit voor zowel eigenaars als huurders. -
-
Jobat
Wie krijgt vakantiegeld? Om welk bedrag gaat het? En wanneer wordt het uitbetaald?
-
Meisje (11) raakt levensgevaarlijk gewond bij aanrijding in Seraing
Een meisje van 11 jaar is vrijdagavond levensgevaarlijk gewond geraakt toen ze in Seraing werd aangereden door een wagen. Dat meldt het parket van Luik. -
De Lijn kan tot 100 Spaanse e-bussen bestellen: “Het gaat om een investering van 117 miljoen euro”
De Lijn kan tot 100 elektrische bussen voor hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) bestellen bij de Spaanse busmaatschappij Irizar E-Mobility. Het gaat om moderne harmonicabussen die inzetten op reizigerscomfort. De bestelling werd nog niet geplaatst door De Lijn. Indien de Vlaamse openbaarvervoermaatschappij de volle 100 elektrische bussen zou bestellen, zou het voor De Lijn om een investering van 117 miljoen euro gaan. -
PREMIUMPolitiek
Vlaamse ondernemers staan op de rem: 80% wil loonpremie niet toekennen
-
PREMIUM24
De blunder van 1,6 miljoen euro: waarom de CEO van AB InBev zo fors moest inleveren op zijn loon
-
57
Bouchez (MR) lanceert frontale aanval op Groen over sluiting kerncentrales, Van der Straeten laat zich niet doen: “Grotesk”
MR-voorzitter Georges-Louis Bouchez wil een parlementaire onderzoekscommissie naar de kernuitstap. Dat meldt ‘De Standaard’. Daarmee zet hij een frontale aanval in op Groen. -
Paul-Henry Gendebien, oprichter van Waalse partij die bij Frankrijk wil aansluiten, overleden
Paul-Henry Gendebien, de oprichter van de partij Rassemblement Wallonie-France (RWF), is vrijdag op 84-jarige leeftijd overleden na een korte ziekte. Dat heeft zijn familie meegedeeld. -
Politiek
Regering klopt loonakkoord af: lonen stijgen niet bovenop index, wel ruimte voor premie tot 750 euro