Radio 2

Fietsster komt lelijk ten val in Antwerpen: De Lijn werkt aan oplossing voor gladde tramsporen 

De Lijn is aan het experimenteren met een gel om het probleem van gladde tramsporen aan te pakken, als gevolg van regen of vrieskou. De vervoersmaatschappij zegt dat in een reactie op een ongeval in Antwerpen. Daar is een vrouw in het ziekenhuis verzorgd nadat ze met haar fiets was uitgegleden op de tramsporen "De fietsveiligheid aan tramsporen is een oud zeer", zegt Frederik Wittock van De Lijn.

Vervoersmaatschappij De Lijn houdt momenteel een proefproject om de tramsporen veiliger te maken voor fietsers. Bij regen en vrieskou moeten fietsers extra waakzaam zijn omdat ze makkelijk ten val komen door de gladde tramsporen. Onder andere het kruispunt van de Belgiëlei met de Lange Leemstraat in Antwerpen is een punt waar regelmatig fietsers uitglijden.

"Ik ben op mijn hoofd terechtgekomen"

Luisteraar Nathalie Bevers viel twee weken geleden met haar fiets toen ze de tramsporen kruiste aan het kruispunt van de Belgiëlei met de Lange Leemstraat. "Ik ben onderuitgegaan en ik ben op mijn hoofd terechtgekomen", vertelt ze bij Radio 2 in Antwerpen. "Omstaanders hebben me naar het ziekenhuis gebracht en mijn wonden zijn genaaid. Het is een route die ik al 4 jaar doe en ik kan niet meer op 2 handen tellen hoeveel mensen ik al heb zien vallen."

Gel in de sporen

Vervoersmaatschappij De Lijn is zich bewust van het probleem en werkt samen met de UGent aan een oplossing. "De fietsveiligheid aan tramsporen is een oud zeer, maar wij zijn aan het experimenteren met een nieuw proefproject waarbij we een soort gel in de sporen aanbrengen", vertelt Frederik Wittock van De Lijn. "Die gel zou ervoor moeten zorgen dat fietsers op een veilige manier de sporen kunnen kruisen."

De gel zou ervoor moeten zorgen dat fietsers op een veilige manier de sporen kunnen kruisen

Frederik Wittock, woordvoerder De Lijn

De fietsersbond reageert nuchter op het proefproject. "Er is tot nu toe nog geen techniek gevonden die echt heel goed helpt", zegt Renaat Van Hoof van de Fietsersbond. "Wij raden daarom aan dat fietsers kiezen voor de meest brede banden. Op die manier wordt de kans op uitglijden kleiner."

De Lijn benadrukt dat ze het proefproject met de gel zo zorgvuldig mogelijk willen uitvoeren. De eerste testfases van het proefproject zijn uitgevoerd en worden geëvalueerd, maar het zal nog even duren voor de gel overal gebruikt kan worden. "Het is heel complex omdat we goed moeten onderzoeken hoe we het aanbrengen van die gel praktisch gaan aanpakken. Daarbij moeten we ook zeker zijn dat die gel geen andere problemen geeft", aldus Wittock.

Meest gelezen