Mario is doorheen de jaren fel veranderd, maar heeft nog niets aan populariteit ingeboet.© RR

Nieuwe Super Mario-film is kassucces: wat maakt van figuurtje zo’n icoon? “Hij is onaantastbaar”

De nieuwste Super Mario Bros-film is sinds vorige week woensdag te zien in de Belgische zalen en blijkt een instant kassucces. Super Mario raakte wereldwijd bekend via het legendarische Nintendo-computerspel uit de jaren tachtig en heeft sindsdien nauwelijks van zijn iconische status ingeboet. Met een sterrencast met onder meer Chris Pratt als Mario en Jack Black als Bowser slaat de film records aan diggelen en bewijst het nog maar eens dat het besnorde figuurtje tijdloos is. Wat is het geheim achter de populariteit van Super Mario?

Louis Lambrechts

Mario gaat al vier decennia mee en al die tijd heeft hij een heldenstatus in de gamewereld. De loodgieter met de rode pet dook voor het eerst op in 1981, als nevenpersonage in de computergame Dong King Kong. Sindsdien is hij niet weg te denken van het computerscherm. Met maar liefst 250 spelletjes zijn de avonturen van Mario nog steeds enorm populair bij jong en oud.

Het figuurtje komt uit de koker van Shigeru Miyamoto. “Gezien de beperkte technische mogelijkheden van toen gaf ik het figuurtje voor de herkenbaarheid een snor zonder mond en een overall. Ik gaf hem ook een pet zodat ik geen haar moest tekenen”, lacht Miyamoto.

© RR

Ondanks het naar hedendaagse normen erg rudimentaire karakter van het originele spel, werd een aantal jaar geleden op een veiling nog een vroege versie van een Super Mario game verkocht voor een duizelingwekkende 1,5 miljoen dollar.

LEES OOK. Er zit geld in oude videogames (maar daarom niet in die van jou)

In het originele game moest de speler verschillende levels doorlopen om het spel uit te spelen. Het ultieme doel was om princess Peach te redden uit de handen van de kwaadaardige en eeuwige vijand van Mario, Bowser. Een revolutionaire formule die enorm aansloeg en navolging kreeg in heel wat andere gelijkaardige games.

Universum zoals Star Wars

Maar wat maakt de 38 jaar oude game tot de dag van vandaag zo succesvol? Gamejournalist Raf Picavet heeft daar een antwoord op. “Bij Super Mario Bros spreken we niet over een game, maar over een universum zoals dat van Star Wars.” Of het gamefiguurtje ook in de volgende decennia niets van zijn status zal verliezen, daarover bestaat volgens Picavet geen twijfel.

Mario en prinses Peach in de film.© RR

“Nintendo kan het zich permitteren om een mislukt Mario-product op de markt te brengen zoals een game die niet verkoopt of film die geen aandacht krijgt.” Picavet verwijst daarmee naar Super Mario Bros., de eerste film over het personage met acteur Bob Hoskins als Mario, die in tegenstelling tot de nieuwe animatiefilm een commerciële flop werd. De nieuwe The Super Mario Bros. Movie breekt wereldwijd records en lokt ook in eigen land grote horden naar de bioscoop. In de openingsweek kochten in ons land al 200.000 mensen een ticketje, dit jaar een record. “Het universum van de game is zo groot en breed dat het niet kan falen. Je kan een game van Mario niet graag spelen, maar nog steeds fan zijn. De oorspronkelijke timmerman die later een loodgieter werd, is nog steeds onaantastbaar.”

LEES OOK. The Super Mario Bros. Movie breekt omzetrecords in eerste dagen

“Mario kan zich veel permitteren”, zegt Raf Picavet.© Dirk Kerstens

De nieuwste film maakt duidelijk dat de videogame mee gaat met de tijd en verschillende generaties aanspreekt. “De game is niet blijven teren op de succesformule van vroeger. Ze blijven creatief met de nieuwste generatie consoles en houden zich vast aan de herkenbare figuurtjes die al decennia meegaan. We mogen niet stellen dat de game tijdloos is, maar het figuur Mario is dat zeker wel. Het is een icoon”, concludeert Picavet.

In de volgende video vertelt de ontwikkelaar van Mario hoe het figuurtje tot stand kwam:

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER