© RTV

Luide knallen te horen boven provincie Antwerpen door overvliegende F-16

Op sociale media getuigen verschillende mensen over luide tot zeer luide knallen in gemeenten her en der in de provincie Antwerpen. Het gaat om een F-16 van Defensie die een controlevlucht uitvoert en door de geluidsmuur is gegaan.

Dante Bellon

Omstreeks 10.30u vrijdagochtend is vanop de luchtmachtbasis Kleine Brogel een FA-126 van het Belgische leger opgestegen voor een controlevlucht. Als je een luide knal gehoord hebt, ben je niet alleen. Er kwamen onder andere meldingen binnen uit Nijlen, Schilde, Zoersel, Ranst, Lille, Hulshout, Turnhout en Vosselaar.

Sonic boom

Het geluid werd veroorzaakt door de zogenaamde sonic boom, die boven Mol plaatsvond. Zo’n sonic boom is een schokgolf die samengaat met het doorbreken van de geluidsmuur. “Als we een testvlucht doen met een F-16 dan moet die tot het maximum gaan. Op het moment van dergelijke knal, overschrijdt het vliegtuig de snelheid van het geluid”, legt Stef Willekens, woordvoerder van de luchtmachtbasis, uit.

Tijdens de vlucht vliegt de piloot supersoon. Dat betekent dat die op dat moment een snelheid van meer dan 330 meter per seconde haalt, oftewel 1200 kilometer per uur. Wanneer het vliegtuig dan de geluidsmuur doorbreekt door sneller te gaan dan de 330 meter per seconde, volgt een knal die dan op veel plekken te horen is.

“In theorie kan dat geen kwaad, maar we verwittigen de mensen altijd op voorhand zodat ze zich niet onnodig zorgen moeten maken dat er iets ernstig aan de hand is. Vanaf we weten dat er een testvlucht doorgaat, communiceren we dat meteen via onze Facebook- en Instagrampagina. Het aantal meldingen dat Kleine Brogel krijgt, is daardoor fel verminderd”, gaat Willekens verder.

(Lees verder onder de sociale media-posts)

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Check flights

De zogenaamde check flights vinden altijd plaats op werkdagen tussen 8 en 18 uur en gebeurt met elk type toestel dat aanwezig is. Ook moet er altijd een ervaren piloot beschikbaar zijn. De meeste piloten die een F-16 besturen hebben er al rond de duizend vlieguren opzitten. Het vliegtuig vliegt op het moment van de test op een minimale hoogte van 12.000 meter en niet boven grote agglomeraties.

Volgens de website van Kleine Brogel Air Base – waar je ook meer informatie kan vinden over de testvluchten – vinden er jaarlijks zo’n tachtig supersone vluchten plaats boven België. Daarbij horen ook vluchten om niet-geïdentificeerde vliegtuigen in het Belgische luchtruim te onderscheppen.

Hoe gaat een testvlucht in zijn werk?

1) De piloot en de crew chief doorlopen een checklist voor de controle van het vliegtuig op de grond.

2) Wanneer het vliegtuig opstijgt laat de piloot het vliegtuig zo snel mogelijk en met vol vermogen klimmen naar 36.000 voet. Dat is zo’n 11 kilometer. Daar zal hij gedurende twintig minuten airborne checks uitvoeren.

3) Na die checks volgt de supersone vlucht. Hierbij mag de piloot door de geluidsmuur vliegen. Tijdens de vlucht ondergaat de motor een hele reeks testen zodat de piloot weet dat het vliegtuig werkt zoals voorgeschreven.

4) Na de supersone vlucht daalt de F-16 voor een nieuwe reeks checks, waaronder de touch and go. Hierbij maakt de piloot een landing om meteen een doorstart te maken.

5) Tijdens het taxiën naar de standplaats, gebeuren ook nog enkele checks. Het resultaat hiervan deelt de piloot met het technische team.

(debn)

bron: https://www.kleinebrogelairbase.be/index.php/nl/info-links/flying-info

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER