Foto: Belga

Na dodelijk ongeval op E19: wat doen die vrachtwagens geparkeerd aan de kant van de weg?

Waarom staan er zo veel vrachtwagens geparkeerd aan de kant van de weg? Die vraag dringt zich op nadat een auto vannacht op de E19 tegen een stilstaande vrachtwagen is gebotst. De vrachtwagen stond geparkeerd op de pechstrook van een oprit. Hoe komt het dat zulke ongelukken wel vaker gebeuren? Drie vragen en antwoorden.

Waarom staan er altijd zoveel vrachtwagens aan de kant van de weg?

"Er is een extreem gebrek aan parkeerplaatsen waar vrachtwagenchauffeurs op een veilige manier - en met het nodige comfort - kunnen rusten", zegt Lode Verkinderen van Transport en Logistiek Vlaanderen. Onze chauffeurs moeten zich houden aan de verplichte rusttijden, wat betekent dat ze na vier en een half uur rijden drie kwartier lang moeten rusten. Regels die streng en veelvuldig gecontroleerd worden."

"Op het einde van die rijtijden, of van de werkdag, kunnen veel buitenlandse chauffeurs niet terugkeren naar huis. Ze moeten de nacht of hun uren rust langs de kant van de weg doorbrengen."

"Als de vrachtwagenchauffeurs vaststellen dat elke snelwegparking - niet de eerste, niet de tweede, maar intussen de vierde of de vijfde - overvol staat tegen pakweg 18 uur, moeten ze helaas een keuze maken: de verplichte rusttijden negeren of parkeren op een "grijze" plaats. Dat is een plek die niet binnen de lijnen van een parkeerstrook op een snelwegparking ligt, dus op de pechstrook van een op- of afrit bijvoorbeeld."

"Ook de Belgische chauffeurs worden doorgestuurd naar snelwegparkings. We willen dat onze supermarkten elke dag vers bevoorraad worden, maar tegelijk moeten de vrachtwagens zo ver mogelijk blijven. Steden en gemeenten zien de giganten als hinderlijk en lokale overheden verwijzen hen maar al te graag door."

Een foto ter illustratie

Is dat een typisch Belgisch probleem?

"Het probleem is veel breder dan dat", meent Verkinderen. "België is een transitregio met enorm veel vrachtverkeer. Naast de haven, beschikt ons land ook over een belangrijke transportroute: sommige vrachtwagens laden en lossen, vele andere rijden gewoon door. En dat met verplichte rusttijden die Europees gelden."

"In 2019 heeft de Europese Commissie grondig onderzocht hoeveel parkeerplaatsen voor vrachtwagens te kort zijn. Dat zijn er - jawel - 400.000, waarvan wel een groot deel in Vlaanderen ligt. We spreken dus eerder van een Europees probleem."

Wat is de oplossing?

"Meer parkeerplaatsen met het nodige comfort, natuurlijk. We roepen de overheid al heel lang op de plaatsen te doen toenemen", zegt Verkinderen.

"In plaats daarvan neemt het aantal parkings af. België ligt niet ver van de haven van Calais. Omwille van de problematiek rond transmigranten, gaan sommige vrachtwagenparkings in de nacht sluiten. Kijk maar naar die in Drongen bijvoorbeeld. Als je het totaal aantal plaatsen - in dit geval 's nachts - doet afnemen, wordt het probleem enkel groter."

"Waarom kijken we niet naar Duitsland? Ons buurland beschikt over grote rustplaatsen, specifiek voorzien voor vrachtwagenchauffeurs die er zonder grote omwegen veilig kunnen rusten. Als het bijna tijd is voor je wettelijke rusttijd, leiden de borden met "Raststätte" of "Autohof" je naar een welverdiende pauze."

"Iets wat de chauffeurs hier ook verdienen", gaat Verkinderen verder. "Alle vrachtwagenchauffeurs in Vlaanderen betalen samen meer dan een half miljard euro op jaarbasis. We begrijpen dus echt niet hoe het kan dat de overheid niet meer inzet op voldoende plaatsen én proper sanitair in de buurt."

Een bord met het opschrift "Autohof" op een Duitse autosnelweg

Meest gelezen