James Arthur Photography

Laatste zeven panelen van Lam Gods verhuizen voor restauratie naar MSK Gent

In Gent is de derde en laatste fase van start gegaan van de restauratie van het Lam Gods. Vanmorgen zijn de zeven bovenste panelen van het wereldberoemde kunstwerk losgemaakt en zorgvuldig ingepakt. In de namiddag werden ze onder politiebegeleiding overgebracht naar het Museum voor Schone Kunsten (MSK), waar de bezoekers de restauratoren aan het werk kunnen zien.

De restauratie van het Lam Gods is een werk van lange adem: van 2012 tot 2016 werden de buitenpanelen gerestaureerd. In de tweede fase tot 2019 werd het centrale paneel onder handen genomen. Daarbij kwamen de oorspronkelijke ogen van het lam tevoorschijn. Die bleken er heel anders uit te zien dan de overschilderingen. Het originele lam van Jan Van Eyck bleek een uitgesproken snuit en grote frontale ogen te hebben. 

Nu start de derde fase: het bovenste register van de binnenluiken. Het gaat om zeven panelen: de drie centrale panelen met Onze-Lieve-Vrouw, God de Vader en Johannes de Doper en de zijluiken met Adam, Eva en de zingende en musicerende engelen. 

Politiebegeleiding

De panelen werden vanmorgen omzichtig gedemonteerd en in speciaal gemaakte kisten ingepakt. Daarna werden ze door een vrachtwagen onder politiebegeleiding vervoerd naar het MSK in Gent.

De restauratoren staan opnieuw voor verschillende uitdagingen. ”De schilderijen hebben door de jaren heen veel meegemaakt”, zegt Hélène Dubois van het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium. “Zo zijn er enkele slecht uitgevoerde restauraties gebeurd, waarbij grote delen overschilderd zijn. Ook zijn er delen die erg kwetsbaar zijn, zoals die met geperst brokaat of polychromie op zilverblad voor de tegelvloeren. Deze restauratie is dus veel diverser dan de vorige.”

Geperst brokaat is een techniek van textielimitatie om dure zijdeweefsels weer te geven. Het bestaat onder meer uit verf, tinblad, was en goudblad. Die specifieke samenstelling maakt de restauratie ervan erg delicaat. 

© Dirk Verleyen

Restauratoren aan het werk zien

De zeven panelen die in restauratie zijn, worden vervangen door hoogwaardige kleurenfoto’s, zodat de bezoekers in de Sint-Baafskathedraal een realistisch beeld krijgen van de kunstwerken. In het Museum voor Schone Kunsten van Gent werken de restauratoren in een atelier. Bezoekers van het museum kunnen hen door een raam aan het werk zien.

Als alles goed gaat, is het Lam Godsretabel in 2026 opnieuw in zijn oorspronkelijke staat te bewonderen, zoals het in 1432 werd onthuld.

Beluister hier het gesprek met Ludo Collin van de Sint-Baafskathedraal

Meest gelezen