CORMA

Keizer Karellaan in Brussel moet stadsboulevard worden, maar dubbele rijstroken blijven

De plannen voor de heraanleg van de Keizer Karellaan in Brussel krijgen stilaan vorm. Een van de belangrijkste invalswegen naar de hoofstad zal omgevormd worden tot een stadsboulevard, met meer ruimte voor fietsers en groen. Ook de luchtkwaliteit moet er verbeteren door een betere doorstroming. De dubbele rijstroken in beide richtingen worden evenwel behouden.

Het studiewerk is achter de rug, het Brussels Gewest bereidt momenteel de plannen voor de stedenbouwkundige aanvraag van het heraanlegproject van de Keizer Karellaan voor.

ā€œDe plannen die momenteel worden uitgewerkt, voorzien 2x2 rijstroken, met plaatselijk meer rijstroken voor voorselectie op kruispuntenā€, liet minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) dinsdag weten in het Brussels parlement. Er komt ook een afgescheiden fietspad in beide richtingen.

Geen speciale busbaan

Momenteel telt de Keizer Karellaan minstens twee rijstroken voor auto's in elke richting, met hier en daar een derde rijstrook, soms gereserveerd voor bussen.

Een speciale busbaan over de hele lengte van de route maakt op dit moment geen deel uit van de plannen. ā€œDe reden hiervoor is dat dit zou indruisen tegen de wensen van een deel van het publiek, dat bang is voor files langs de routeā€, klinkt het.

ā€œIn dit scenario worden de doorstroming en de prestaties van de busroutes gewaarborgd door bepaalde kruispunten te herstructureren die momenteel nadelig zijn, en door het beheer van verkeerslichten en toegangsstromen te coƶrdineren en te regelen.ā€

"Stadsboulevard"

Minister Van den Brandt wil de drukke laan in de gemeenten Ganshoren en Sint-Agatha-Berchem, die per uur tot 2.000 autoā€™s slikt, omvormen tot "stadsboulevard".

"De Keizer Karellaan is op dit moment volledig onpraktisch voor actieve vervoersmiddelen, omdat er geen openbare ruimte van goede kwaliteit is voor gebruikers en omwonenden, die het erg moeilijk vinden om over te steken. Het is ook een belangrijke toegangspoort tot de stad, die zou moeten worden ontworpen als een stedelijke boulevard in plaats van een snelweg."

Het heraanlegproject moet tegelijkertijd ook de luchtkwaliteit in de omgeving van de laan verbeteren, "door de doorstroming van het wegverkeer te verbeteren en de vorming van files op kruispunten en de algemene congestie van de laan te voorkomen". "De luchtkwaliteit in het gebied, waar zich een groot aantal scholen bevindt, is immers zeer slecht."

Meest gelezen