Vlaamse regering roept belangenconflict in tegen verschuiving vliegroutes: "Vluchten worden geconcentreerd boven Vlaamse Rand"

De Vlaamse regering roept een belangenconflict in tegen de verschuiving van de vliegroutes van en naar Brussels Airport. Uit onderzoek van het Departement Omgeving is volgens minister van Vlaamse Rand Ben Weyts (N-VA) gebleken dat de recente aanpassing van de routes opnieuw meer overlast verschuift naar Vlaanderen.

Sinds 5 oktober wordt er een nieuwe techniek gebruikt om vliegtuigen van en naar Brussels Airport te laten vliegen. De vliegtuigen navigeren nu op basis van satellieten: Performance Based Navigation, kortweg PBN.

Dat systeem werkt veel preciezer dan het oude systeem met radiobakens. Maar sinds er volledig is overgeschakeld naar het nieuwe navigatiesysteem, komen er in Wemmel, Meise, Grimbergen, Vilvoorde en Machelen ook meer klachten over geluidshinder.

De Vlaamse regering liet het Departement Omgeving nagaan of er inderdaad een verschuiving is van geluidsoverlast. Het Departement stelde vast dat de vliegroutes sinds de aanpassingen van begin oktober verschuiven richting Vlaanderen.

Daaruit blijkt dat er inderdaad meer vliegtuigen over het noorden en het noordwesten van de Vlaamse Rand vliegen en minder over het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. De verschuiving van de vliegroutes geldt zowel voor dag- als voor nachtvluchten.

Kaarten tonen verschuivingen

Minister van Vlaamse Rand Ben Weyts (N-VA) kaarten gedeeld waarop de verschuiving getoond wordt. 

In blauw zie telkens de oude routes en in rood de vliegroutes sinds 5 oktober:

Door de verschuiving roept de Vlaamse regering nu een zogenoemd belangenconflict in omdat ze vindt dat haar belangen in het gedrang komen door een beslissing van de federale regering. Het is voor het eerst deze regeerperiode dat zo'n belangenconflict wordt ingeroepen.

“Wij stellen vast dat op grond van een technisch voorwendsel men de vliegroutes is gaan verschuiven, zowel overdag als ‘s nachts. Daardoor wordt er nog meer boven de Vlaamse Rand gevlogen en minder boven het Brussels Gewest”, zegt minister van Vlaamse Rand Ben Weyts (N-VA) tegen VRT NWS. “Door het belangenconflict in te roepen, moet de wijziging worden teruggedraaid die sinds 5 oktober werd doorgevoerd.” 

BELUISTER - Minister Weyts legt in "De ochtend" op Radio 1 uit waarom hij een belangenconflict inroept:

“Als je op de kaarten kijkt, zie je dat men wel heel toevallig rakelings de grens met het Brussels Gewest mijdt en alle vluchten geconcentreerd worden boven de Vlaamse Rand. Bovendien gaat men daar nog in een veel smallere corridor vliegen, waardoor de mensen die eronder wonen nog meer getroffen worden door vliegtuiglawaai.” 

BELUISTER - Piloot en luchtvaartkenner Tom Mertens over het nieuwe navigatiesysteem in "De wereld vandaag" op Radio 1:

Daarnaast stapt de Vlaamse regering ook naar de Raad van State als naar de rechtbank van eerste aanleg in Brussel. “Die laatste rechtbank heeft ons in het verleden al gelijk gegeven”, voelt Weyts zich gesterkt. “De federale regering is toen veroordeeld voor de concentratie van vluchten boven de Vlaamse Rand. Sindsdien krijgen die gemeenten per week 50.000 euro aan dwangsommen uitbetaald.”

Overleg

Binnen de door Weyts gewraakte federale regering is het minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) die verantwoordelijk is voor de vliegroutes. Hij reageert sussend op de stappen die de Vlaamse regering zet en hij belooft ook actie te ondernemen.

“Ik begrijp de bezorgdheid van de bewoners, die erg lijden onder de overlast van geluidshinder door onze nationale luchthaven. Daarom onderneem ik actie en doe ik voorstellen om de geluidsdruk voor deze omwonenden te verminderen”, luidt het in een reactie van zijn kabinet aan VRT NWS.

“Het onderwerp zal nog deze week, woensdag, besproken worden tijdens het systematische overleg met de gewesten, dat op initiatief van de minister sinds het begin van de legislatuur plaatsvindt."

Ik wacht nu op de resultaten. Indien nodig zullen er aanpassingen komen.

Federaal minister Georges Gilkinet (Ecolo)

Gilkinet erkent dat de bepaalde nieuwe vliegroutes de Noordrand kruisen, maar hij voegt eraan toe dat het een Europese verplichting is om de nieuwe techniek in te voeren.

“Bedoeling is deze routes gelijkaardig te maken aan de conventionele routes. Ik heb een grondige analyse en vergelijking tussen het oude en het nieuwe systeem gevraagd aan het Directoraat-Generaal Luchtvaart. Ik wacht nu op de resultaten. Indien nodig zullen er aanpassingen komen”, belooft hij.

Meest gelezen