Waarom zijn zwaailichten blauw en niet rood?
Blauwe zwaailichten betekenen dat je snel plaats moet maken voor hulpdiensten. Maar waarom zijn ze bij ons blauw en niet rood, zoals in de VS bijvoorbeeld? Het verrassende antwoord: dat komt door de nazi’s.
Het feit dat we blauwe waarschuwingslichten hebben op politie-, reddings- en brandweervoertuigen is een uitvinding van de nazi’s, zo meldt de Zwitserse krant Blick. De achterliggende gedachte is dat blauw zich beter verspreidt in de atmosfeer en daarom van dichtbij goed te zien is. Hét grote voordeel was echter dat de kleur moeilijker te zien is vanuit aanvallende vliegtuigen.
Daarom schakelde Duitsland al in 1933 over van rode naar blauwe waarschuwingslichten. Tijdens de Tweede Wereldoorlog volgden andere landen deze verduisteringstheorie. Na de oorlog bleef de kleur blauw gehandhaafd en in de jaren vijftig raakte ze ingeburgerd in heel Europa als kleur voor noodwaarschuwingslichten.
Moderne blauwlichtbalken hebben soms lichtmodules die naar boven flitsen - helikopters moeten tegenwoordig namelijk ook gemakkelijk locaties kunnen vinden, ondanks dat blauwe licht.
Rood is (geen) uitzondering
Rood is de natuurlijke gevaarkleur en werd daarom eerst op treinen en later op auto’s gebruikt als achterlicht en later als waarschuwingslicht. Het is juist daardoor dat blauw opvalt tussen de zee van rode lichten in het dagelijkse verkeer. Bovendien komt de kleur in de natuur nauwelijks voor en valt daarom meteen op. Het dringt ook beter door mist heen en heeft lichte voordelen bij felle zon, zo blijkt uit studies.
Weggebruiker ervaren een spoedrit als urgenter, naarmate het blauwe licht sneller knippert.
In een aantal landen, zoals de VS, heeft rood toch de voorkeur, ondanks verschillende onderzoeken die blauw aanbevelen. Op lokale uitzonderingen na is rood daar nog steeds de meest gebruikte kleur voor zwaailichten. Omgekeerd wordt rood in Europa soms gebruikt als tweede kleur, bijvoorbeeld in Hongarije.
Waarom knippert het blauwe licht?
Zwaailichten ontstonden pas in de jaren 40. Dat werd gedaan om beter de aandacht te trekken in het toenemende verkeer. Vanaf de jaren tachtig verschenen flits- en dubbelflitslichten. Het grote voordeel is dat daarvoor geen bewegende delen nodig zijn.
Tegenwoordig wordt LED-technologie gebruikt die zó fel is dat ze een nachtmodus hebben om te voorkomen dat mensen verblind worden. Volgens deskundigen ervaren weggebruikers de spoedrit bovendien onbewust als urgenter, naarmate het blauwe licht sneller knippert.
Lees ook:
Nooit meer beslagen ramen: zo voorkom je dat vocht je auto binnendringt
“Alles wat op fossiele brandstoffen rijdt, komt het gebied niet meer in”: deze Europese stad verbant benzine- en dieselauto’s helemaal uit haar centrum (+)
Waarom autorijden in Singapore 101.000 euro kost, nog voor je je auto hebt gekocht
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
‘Niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen’: je ziet het vaak in parkeergarages, maar is dat ook écht zo?
-
PREMIUM
“Gebruik géén afwasmiddel”: carrosserie-expert geeft advies om je auto zonder strepen of krassen Saharastof-vrij te krijgen
Daar is de zon! Maar ook ... het saharazand. Als je auto vandaag buiten blijft staan, is de kans groot dat hij straks een wasbeurt zal kunnen gebruiken. Al is het eigenlijk sowieso belangrijk om je bolide op tijd en stond een flinke poetsbeurt te geven. Yves De Boeck, docent carrosserie bij Syntra Mechelen, legt uit hoe je best te werk gaat én hoe je krassen en strepen op je lak voorkomt. -
Hard gas geven met een koude motor kan tot schade leiden: vergis je niet als je de temperatuurmeter bekijkt
De temperatuurmeter van een auto wordt vaak gebruikt om te bepalen of de motor op bedrijfstemperatuur is. Ten onrechte, want dit instrument meet eigenlijk iets anders, waardoor je schade aan je motor zou kunnen berokkenen als je te snel te veel gas geeft. -
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
Volgende week zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
PREMIUM
GOD rijdt in een Porsche, JESUS in een Jaguar: kan je werkelijk élk woord kiezen voor een gepersonaliseerde nummerplaat?
Gespot in Antwerpen: een auto met nummerplaat ALLAH-1. Ja, gepersonaliseerde platen zijn een hit, en zowat alles lijkt te kunnen. “We proberen zo vrij mogelijk te zijn”, bevestigt Thomas De Spiegelaere van de FOD Mobiliteit in Dag Allemaal. “Waarom zouden we weigeren als iemand 1.000 euro over heeft om rond te rijden als KUT-WIJF?” Maar er zijn wel degelijk grenzen. Hier moet je op letten als je jezelf - of iemand anders - graag een persoonlijke nummerplaat cadeau doet. -
PREMIUM
Rijd je met een van deze wagens? Let op voor problemen met distributieketting: “Schade kan zo hoog oplopen dat herstelling niet de moeite is”
-
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”
-
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
Af en toe berichten media over absurd hoge energiefacturen die bijvoorbeeld het gevolg zijn van een nulletje te veel of een vergeten komma. Dergelijke frappante fouten spot je als klant meteen. Maar soms duiken er ook afwijkingen op, die – hoewel ze minder in het oog springen - je toch een aardige duit kosten. Hoe stel je deze vast en op welke manier kan je ze aanvechten? Mijnenergie.be helpt je stap voor stap. -
PREMIUM
Een Tesla of Porsche Taycan tweedehands kopen? Onze mobiliteitsexpert vertelt waar je op moet letten wanneer je een occasie EV overweegt
Meer Belgen kopen een tweedehandse elektrische auto, blijkt uit kwartaalcijfers van vakfederatie Traxio. Op één jaar tijd steeg het aandeel van elektrische wagens op de occasiemarkt van 1,7 naar 2,8 procent. In absolute cijfers ging het bijna om een verdubbeling: 5.090 auto’s tijdens de eerste drie maanden van dit jaar tegenover 2.708 vorig jaar. Welke modellen zijn populair en waar moet je extra op letten als je zelf een occasie-EV koopt? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn legt uit: “Eén zaak is van levensbelang”. -
PREMIUM
“BMW heeft elektrische aandrijving helemaal onder de knie”, merkt onze autokenner na rit met BMW iX2. Hoe doet die het tegenover de benzine?